Eigenaar slachthuis ontkent slachten zieke paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Eigenaar slachthuis ontkent slachten zieke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 15:02

www.omroepbrabant.nl

Met klem ontkent eigenaar Ton Cooymans van Cooymans Vlees in Den Dungen dat er in zijn slachterij zieke paarden zijn geslacht. De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) deed dinsdag een inval bij het bedrijf omdat er een verdenking is van het sjoemelen met paardenpaspoorten. De slachterij werd stilgelegd en dat doet eigenaar Ton heel veel pijn. Hij zegt dat de paspoorten niet bij hem zijn aangetroffen.

Het Dungense bedrijf slacht zo'n 80 tot 120 paarden per week. Dinsdag viel de NVWA de slachterij binnen. Medische gegevens van de dieren zouden zijn vervalst. Zieke dieren zouden op die manier alsnog kunnen worden geslacht voor de vleesconsumptie, waarmee toch nog geld kan worden verdiend.

Volgens eigenaar Ton Cooymans zijn de verdenkingen 'pertinente onzin'. "Ik kan verzekeren dat er hier nog nooit een ziek dier geslacht is. De paarden worden geslacht onder toeziend oog van een NVWA-arts. Die controleert altijd de paspoorten, chips en de gezondheid van een paard."

Aanleiding voor de verdenkingen van de NVWA is volgens Cooymans een mogelijke manipulatie van de paspoorten. Gezonde paarden die niet voor de slacht bedoeld waren, zouden dankzij manipulatie in de paspoorten alsnog geslacht kunnen zijn. "Maar als dat al zo is, dan ligt dat niet aan ons. Ik word alleen ingehuurd om ze te slachten", benadrukt Ton Cooymans.

Volgens de slachterij-eigenaar zijn de geslachte paarden nooit in het Nederlandse vleescircuit terecht gekomen. "Na de slacht werden de paarden anderhalve dag gekoeld en zijn ze op transport gezet naar Italië."

De slachterij is inmiddels al een aantal dagen dicht. De erkenning van het slachthuis is ingetrokken. "Dat doet veel pijn. Er zit drie generaties werk in. De familie is er kapot van", aldus eigenaar Cooymans.

Ondertussen stelt hij alles in het werk om zo snel mogelijk de deuren van het slachthuis weer te openen. Het hangt van het onderzoek van de NVWA af of en wanneer het slachthuis zijn erkenning weer terugkrijgt.

Zie ook: [VN] Fraude met paardenvlees ontdekt

Imker

Re: Eigenaar slachthuis ontkent slachten zieke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:10

Hopelijk blijkt Ton onschuldig en kan hij snel zijn bedrijf weer openen.
Hoewel ik geen fan ben van het slachten, heb ik wel zeker eerbied voor zijn werk.
Ik kom er bijna dagelijks langs en het is er altijd een drukte van belang en het ziet er verder erg verzorgd uit daar! Het is maar goed dat er paarden geslacht worden, zéker degenen die niet meer goed zijn voor sport of recreatie.
Het is ook niet vreemd dat er érgens gesjoemeld wordt met papieren (ik insinueer niet dat er op deze slachterij gefraudeerd wordt, zeker niet), maar ik denk ook dat je op menig runder/varkens/kippenslachtstation zéker sjoemelaars kan betrappen.

Het enige wat ik dan wel sneu vind is, dat de paarden soms een nacht lang op de vrachtwagen staan langs de kant van de weg, maar dat is niet de schuld van de slachter, maar van de opdrachtgever.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:13

80-120 paarden per week! jeetje, waar komen die allemaal vandaan!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:17

Ach, ik ken iemand die z'n paard ongechipt aan een slager heeft mee gegeven want hij had geen zin in verkoop gedoe. En als er dan achteraf wat met het paard zou zijn (bij verkoop) zouden ze bij hem komen zeuren...
Ik weet niet naar welke slager het paard is gegaan, maar hij zal heus de enige niet zijn die het zo doet.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:27

Zoiets is een drama voor een ondernemer.
Ik hoop dan ook dat dit met een sisser afloopt en de bedrijfsactiviteiten snel weer kunnen worden voortgezet.

Natuurlijk is het slachten niet leuk, maar wel een goede oplossing voor dieren die niet meer voor gebruik geschikt zijn. Immers niet iedereen heeft de ruimte/mogelijkheden om onbruikbare paarden als weidemeubilair te laten lopen.
Beter in Nederland geslacht en dan als vlees naar Italië dan vrachtwagens met paarden op transport naar de Italiaanse slachthuizen.

Slachten als het kan - inslapen als het niet anders kan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:35

Onvoorstelbaar hè, het zijn er idd heel veel en dat wil ook wel wat zeggen over efficiëntie van het bedrijf.
De markt in het buitenland is groot, het aanbod aan paardenslagers in deze contreien laag.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:38

Hoop dat hij onschuldig is.
Het is echt vervelend om een bedrijf dat je in drie generaties op hebt gezet, naar de .... ziet gaan..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:39

Inslapen als het kan - slachten als het niet anders kan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:46

terpentijn schreef:
Inslapen als het kan - slachten als het niet anders kan.

Wat een nutteloze en loze reactie. Daar gaat het in dit topic helemaal niet over. Als je een topic wilt starten over slachten/inslapen dan ga je maar op PP zitten. Dit is topicvervuiling en een TEM gaat dan ook richting Mods.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:02

stef schreef:
Ach, ik ken iemand die z'n paard ongechipt aan een slager heeft mee gegeven want hij had geen zin in verkoop gedoe. En als er dan achteraf wat met het paard zou zijn (bij verkoop) zouden ze bij hem komen zeuren...
Ik weet niet naar welke slager het paard is gegaan, maar hij zal heus de enige niet zijn die het zo doet.

Volgens mij is het ook mogelijk je paard door een slager te laten schieten maar daarna het kadaver aan te bieden bij de Rendac.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:03

Jeetje, ik zou ook niet snappen waarom een slager ziek vlees zou willen verkopen. Deze hebben vaak hele hoge eisen aan hun eigen product. Erg sneu voor de man!

Als er al gefraudeerd zou zijn dan zal dat wel ergens in de handel gebeurd zijn, dat zijn vaak niet zulke lievertjes.. helaas

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:20

kitbits schreef:
stef schreef:

Volgens mij is het ook mogelijk je paard door een slager te laten schieten maar daarna het kadaver aan te bieden bij de Rendac.

Zal best kunnen, maar is hier noemt het geval.
Daarnaast maakt dat voor jet chip verhaal niet uit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:34

Mijn post Pieteritus1 was een reactie op de post van tiwi1969, op de laatste alinea in diens post: nergens zie ik dat ik dat ik daarmee een dicussie oproep over wel of niet naar de slacht brengen.
Ik ben daar overigens ook helemaal niet TEGEN, dat maak jij er voor het gemak maar even van.
Dus jouw post is eerder onzinnig.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:53

Maaskantje, bij Den Dungen weette wel!

Ok sorry :+ Kwam even in me naarboven.

Ik hoop dat het niet waar is, voor zowel de slachterij als de consumenten. Als het zo is is het wel erg vervelend voor de eigenaar. Maargoed, beter een keer te vaak gecontrolleerd dan niet denk ik altijd maar.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:54

kitbits schreef:
stef schreef:

Klopt, dat je je paard naar de slager brengt betekend niet dat het voor consumptie gebruikt wordt ;) Daar zit wel een verschil in. Je kan een paard laten 'afschieten' bij de slachterij en dan wordt hij daarna gewoon door de Rendac opgehaald.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:29

Dat bevestig ik ook al, maar wat verandert dat aan het ophalen van een ongechipt paard wat dezelfde middag nog geschoten wordt?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:32

En daar wordt hij dan weer verwerkt. Ze gaan niet zomaar in de verbrandingsoven hoor.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:22

Uit eigen ervaring weet ik dat er zat gesjoemeld word met paspoortenvervalsing etc door de slachterij.
Dit gebeurd inderdaad veel in de handel, zal nooit beweren dat deze slachter schuldig is maar wie weet..
Kan tegenwoordig allemaal blijkt maar wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:25

janderegelaa schreef:
En daar wordt hij dan weer verwerkt. Ze gaan niet zomaar in de verbrandingsoven hoor.

Het gaat erom dat het paard niet gechipt is en geen paspoort heeft (had).
Kan je wel ter plekke chippen, maar dan heb je dus geen geschiedenis

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:32

Zullen ook wel eigenaren die sjoemelen met de papieren..hup medisch vel verdwenen en hij is geschikt voor consumtie..vlak de eigenaren niet uit want daar zitten ook zeker smeerlappen tussen. Kan de man niks aan doen..

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:07

Dat medische vel, is daar bij jullie paarden wel eens iets ingevuld?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:10

Ik heb wel in 2009 een formulier in moeten vullen op de kliniek wat ik bij mijn paspoort moest bewaren

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:27

Maar heeft een dierenarts wel eens bij jullie iets in het paspoort geschreven (behalve de entingen natuurlijk) waardoor je paard niet meer geschikt zou zijn voor de slacht?
Bij mij dus niet maar weet ook niet of dat wel had moeten gebeuren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:53

En dit gebeurt dus vaker!

Eigenaren/handelaren die kl*ten met de paspoorten.. Medische inlegvellen vervalsen en zo hun paard toch aanbieden!

Steekproefsgewijs worden er keuringen gedaan (Stukje vlees mee) en ja... Hij is gepakt dit keer..
Maar dit hoeft niet ZIJN schuld te zijn!

De dierenarts tekend de slachtverklaring..
De slachter schiet ze enkel dood!

loveyou174

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:53

ik vindt het belachelijk