Adelinde Cornelissen met Parzival
foto: Kit Houghton/FEI
Daarmee is er weer een kleine discussie ontstaan over de jurering tijdens de (grote) evenementen. "We gaan er al tien jaar voor op de knieën", zei de Nederlandse bondscoach Sjef Janssen na afloop. "Er is altijd discussie mogelijk. Ze moeten gewoon eens een goed handboek maken. Daar moet de jury echt in gaan investeren." Sjef Janssen reageerde aanvankelijk vrij laconiek op de uitslag van de olympische dressuurfinale, waarin de jury besloot om de uitstekend presterende Adelinde Cornelissen niet het goud te gunnen. "Ach, we hebben dit al vaker meegemaakt. Dit is de zoveelste tik”, zei hij. "Je wordt er een beetje stoïcijns van.”
Cornelissen werd voor haar kür met Parzival door de jury gewaardeerd op 88.196 procent. Dujardin kwam daarna, als laatste starter. Tot groot genoegen van de Britse aanhang, maar tot teleurstelling van de meeste paardenliefhebbers, verscheen een gouden score van 90.089 procent op het bord. Een uitslag die dus in twijfel werd getrokken. "De jury blijft stilstaan in de ontwikkeling. Wij groeien als sport door. De paarden worden beter, maar de jury weigert mee te groeien", sloot Janssen af.
Veel kenners hadden Cornelissen aangewezen als winnares, in plaats van de Britse Charlotte Dujardin. Toen hem werd gevraagd hoe hij zoiets kon voorkomen, sprak hij duidelijke taal: "De jury doodschieten?”, zei hij lachend tegen de reporter. "Maar ja, de beveiliging is veel te goed, dus dat gaat ook niet lukken.” Om daar later wat serieuzer aan toe te voegen: "Als Dujardin Française was geweest, dan had ze zeker niet gewonnen.” Volgens Janssen heeft het thuisvoordeel een grote rol gespeeld in de bepaling van de eindstand. "Als je beneden zit te jureren met 23.000 mensen om je heen die 'je rug eraf schreeuwen', dan helpt dat toch een beetje als je nog een paar punten moet weggeven”, zei de bondscoach.
Janssen werd gesteund door het Nederlands jurylid Wim Ernes en de supervisor van de jury, Jan Peeters. Zij vonden beide ook dat Cornelissen een betere kür had getoond. "Ik kan niet zeggen dat ze onterecht heeft gewonnen, want ik heb haar rit niet gezien”, zei Janssen. "Maar ik heb veel collega's gesproken en die waren allemaal lichtelijk ontzet omdat ze niet gewonnen heeft.”
Jury voorzitter Stephen Clarke gaf tijdens de persconferentie na de uitslag uitleg over de top drie. Adelinde liet veel kracht en expressie zien, maar voor ons moest er meer lichtheid en gedragenheid zijn. Dat heeft haar punten gekost. Het paard van Charlotte kwam wel meer tot dragen, maar had ten opzichte van Parzival minder kracht. We zijn uiteindelijk voor de beste harmonie gegaan. Vandaar dat Charlotte heeft gewonnen. Alle ruiters hebben het geweldig gedaan en het was geweldig om hier te mogen jureren. "We zaten steeds dicht bij elkaar met punten als jury. Een aantal groepen zaten heel dicht bij elkaar qua score. Zowel Laura (Bechtolsheimer uit Groot-Brittannië, red.) als Helen (Langehanenberg uit Duitsland, red.) waren beiden fantastisch. Helen had wat verzet in de piaffe en ritmeverlies. Dat heeft haar de medaille gekost. Laura's proef was fantastisch qua kracht en expressie, maar minder gedragen. We geven punten voor iedere oefening en wanneer een combinatie bijvoorbeeld zes passages laat zien, dan staan er ook zes scores. Daaruit volgt weer een algemeen cijfer. Laura maakte een fout in de changementen om de twee maar maakte dit weer goed door de serie opnieuw te doen. Dat telt ook mee en daarmee waardeerde ze haar proef op. Wanneer we klaar zijn met jureren heb ik echt geen idee wie de hoogste score heeft. Na Charlotte had ik geen idee of zij of Adelinde had gewonnen. Ze waren allebei fantastisch."
Cornelissen zelf is ontzettend blij met het zilver: "Ik ben blij met zilver en superblij met Parzival.” Op de vraag of ze vooraf het gevoel had dat ze net zoveel kans op de overwinning had als Dujardin, antwoordde ze tegen de Telegraaf: "Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je met gelijke wapens begint. Ik snap heus wel dat ze hier in Engeland graag een Engelse willen laten winnen. Maar dat mag natuurlijk niet meespelen.” Cornelissen wilde het werk van de jury niet wilde bekritiseren: "Ik beslis niet over wie er wint. Er zitten daar zeven juryleden, die zullen echt wel iets weten.”
Oooppss... Verliezer dus!