Cayenne

Gerco Schröder is dolgelukkig met zilver, foto Kit Houghton/FEI

Na de ongelooflijk knappe rit van Gerco durfde ik bijna niet meer te kijken, maar na de balk van Cian O'Connor, die eveneens een geniale prestatie heeft neergezet trouwens, was het dan echt waar: zilver! Eurocommerce had voor de Olympische Spelen geinvesteerd in een glazen bol en het paard daarom London genoemd! Wat ontzettend gaaf om mee te maken. Laten we hopen dat dit paard door de geldproblemen verkerende eigenaar Eurocommerce toch behouden kan blijven voor Gerco! Het zou jammer zijn als de Nederlandse springsport opnieuw zo'n topper moet verliezen.
Dit was tot nu toe duidelijk de spannendste finale tot nu toe. Het publiek was bij iedere combinatie muisstil en ontbrak daarna in een tsunami van lawaai. Vlak voor de medaille ceremonie ging de wave minutenlang door het stadion heen. Ja, iedereen had het naar z'n zin. Het viel ook op hoeveel Oranje er op de tribune zat. Halve rijen waren soms gekleed in onze nationale kleur. Fijn om te zien dat zoveel mensen hun sport zo'n warm hart toedragen en daarom massaal uitrukken om onze ruiters te steunen! Nog een traantje weggepinkt tijdens de medaille ceremonie. Het moet allemaal gewoon kunnen!
Ook de vrijwilligers kwamen me massaal feliciteren en het leek bijna alsof ik zelf het zilver had binnengehaald. Was het maar zo'n feest! Het kletstopic op Bokt sprong tijdens de wedstrijd ook bijna uit z'n voegen. Erg bijzonder om zowel live als online zoiets te kunnen delen! Het spring-kletstopic van vandaag was met afstand het meest spannende en gezellige topic waarin ik in m'n (vorig jaar precies) negenjarige "boktcarriere" in heb gezeten.
Overigens nog grote hilariteit hier in het park nadat een Britse krant het gouden dressuurteam eerde op de voorpagina, maar daarbij per abuis een foto van het Nederlandse team plaatste. Ik geloof dat ik het verhaal wel 10 keer heb moeten aanhoren. De Britten lachten nog het hardst! Heel erg sportief!
De dag kan niet meer stuk. Vanochtend voor aanvang van de wedstrijd was er voor de pers nog de mogelijkheid tot parcours lopen. Bijzonder om zo in de ring te mogen staan. Je staat toch op Olympische grond waar geschiedenis wordt geschreven. Dit maak je maar een keer in je leven mee. Wat een ervaring!
En het is nog niet voorbij: morgen komt de grote afsluiter, namelijk de finale van de individuele dressuurstrijd. Ik denk dat Nederland op papier zeker kans maakt op een medaille. In de praktijk moet het nog blijken. Vandaag werd echter weer duidelijk: It can be done! Fingers crossed en op naar morgen!
Klik hier voor onder andere foto's van de hindernissen in het stadion zelf en de persconferentie!!