Cayenne

Schroder met London vanmiddag, foto Kit Houghton/FEI
Het loodzware parcours had enkele flinke scherprechters staan, waaronder een sloot en een aantal moeilijke combinaties die ook nog eens in hoeken stonden opgesteld. Dit ging ten koste van een aantal zeer ervaren combinaties, waaronder Pius Schwizer met Carlina, Edwina Tops-Alexander met Itot du Chateau en Marcus Ehning met Plot Blue, die op de allerlaatste hindernis nog een balk zag vallen en daarmee de hoop op een medaille zag vliegen. Nick Skelton kwam als laatste aan start in de tweede ronde met zijn super springende Big Star, maar zag eveneens een dure balk vallen, die tevens de enige balk voor deze combinatie op de Olympische Spelen was.
Gerco Schroder hield het hoofd koel in de strijd om het zilver en reed gecontroleerd maar met lef het barrageparcours rond. Cian O'Connor zag met zijn Blue Loyd 12 (speciaal aangekocht voor de Olympische Spelen) een balk vallen en kreeg daarmee brons.
Marc Houtzager liep met een goed springende Tamino acht strafpunten op en kwam daarmee tot een uitstekende negende plaats. Maikel van der Vleuten nam een verstandige beslissing en gaf door een niet frisse Verdi vroegtijdig op. Dit getuigt van veel sportiviteit en gevoel voor het paard en verdient zeker een pluim.
Tijdens de persconferentie gaven de drie heren uitleg over hun rit. Steve Guerdat: "Mijn paard Nino des Buissonnets was nog relatief groen, maar zijn prestaties in de Wereldbekerfinale was een belangrijke stap en zorgde voor genoeg ervaring voor de Olympische Spelen. Na de Wereldbekerfinale heb ik hem veel rust gegeven en in de aanloop naar de Zomerspelen kwam hij nog slechts vier keer aan start. Ik probeerde hem fris te houden en wist dat het dan zou moeten kunnen lukken omdat hij over de kwaliteiten beschikt om hier te kunnen winnen. Dat gevoel kwam uit."
Sommige mensen hebben het gevoel dat zijn paard een moeilijk dier is. Klopt dat? "Mijn paard lijkt misschien moeilijker dan hij is. Een paard kan tussen de hindernissen moeilijk zijn, maar zolang ze foutloos willen springen en over een goede mentaliteit beschikking is dat niet zo belangrijk. Het duurde wel even voor we elkaar begrepen. Hij werd soms iets te sterk en wilde te snel en soms bijna te graag. Maar met vertrouwen en rust zijn we heel ver gekomen."

Steve Guerdat wint goud, foto Kit Houghton/FEI
Gerco Schroder was eveneens vol lof over zijn paard: "London heeft het geweldig goed gedaan. Hij heeft iedere dag goed gesprongen. In de landenwedstrijd kregen we jammer genoeg een balk, maar vandaag was hij drie keer foutloos en ik ben erg blij met hem. Hij heeft een goede instelling en is voorzichtig en licht in de mond, waardoor ik hem met een hackamore rijdt, zodat ik fijn contact kan houden en hij goed te sturen blijft in de ring."
Waarom heet het paard eigenlijk London? "We kochten hem als vijfjarige en hij gaf meteen een fantastisch gevoel. We wisten toen uiteraard nog niet dat hij hier twee medailles zou winnen. Ik heb toen met mijn broers overlegd en we besloten "Ok, laten we hem dan maar London noemen." Dat heeft goed uitgepakt."
Cian O'Connor was er nog niet van op te hoogte dat dit de eerste Ierse medaille in de springsport is: "Nee, dat wist ik niet. Het was een hele trip. Ik kreeg dit paard acht maanden geleden onder het zadel en we hebben hem vervolgens ondergebracht in een syndicaat voor de Olympische Spelen. Daarom staat er ook 12 achter zijn naam (Blue Loyd 12). Ik was in eerste instantie reserve voor Londen maar mocht hier toch aan start komen. Tijdens de landenwedstrijd heb ik zelf wat fouten gemaakt, maar hij bleef goed springen. Ik zei daarom gisteravond nog tegen mijn vrouw dat ik vandaag (als ik aan start mocht komen, want ik stond op de reservelijst) foutloos zou rijden. Ze lachte me hard uit. Uiteindelijk viel Casall van Rolf-Goran Bengtsson uit en kwam ik alsnog aan start. Wonder boven wonder is het gelukt. Ik mocht van de bondscoach niet teveel haasten, maar ook geen tijdfout maken. Ik finishte in de tweede ronde met precies 0.2 teveel op de klok. Dat was even balen, maar ik wist dat het genoeg was voor de barrage. Het is fantastisch wat hier is gebeurd. Je kunt hier alleen maar van dromen."
De Nederlandse bondscoach Rob Ehrens sprak na afloop vol bewondering over zijn ruiters: "Ze hebben hier alledrie goed gepresteerd. Het is jammer dat Jur niet meer aan start mocht komen vandaag, maar zo zijn de regels nou eenmaal. Maikel van der Vleuten heeft goed naar zijn paard geluisterd en Marc is tot een uitstekende negende plaats gekomen. Gerco schreef hier geschiedenis. Vantevoren zei ik hem al dat dit nog weleens een barrage om het zilver zou kunnen worden. Daarom hebben we toch het barrageparcours doorgenomen. Uiteindelijk bleek dat nodig en hielden ze tijdens de rit goed vol. Dit is een fantastische dag voor de Nederlandse paardensport."
Eindstand individuele finale:
1) Steve Guerdat (Zwitserland) Nino des Buissonnets
2) Gerco Schroder (NEDERLAND) London
3) Cian O'Connor (Ierland) Blue Loyd 12
4) Kamal Bahamdan (Saoedi-Arabie) Noblesse des Tess
5) Alberto Michan (Mexico) Rosalia La Silla
9) Marc Houtzager (NEDERLAND) Tamino
Klik hier voor de volledige uitslag.