Amerikaanse na tien jaar weer herenigd met gestolen paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Amerikaanse na tien jaar weer herenigd met gestolen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 10:53

http://www.bokt.nl / horsebackmagazine.com

In maart 2003 werd de bonte American Saddlebred Sultan`s Modern Opus gestolen uit een paddock in San Antonio, Texas, de verenigde Staten. Het paard, met de bijnaam Opie, was in eigendom van Michelle Pool en stond bij haar vader gestald. Naast aangifte bij de politie, uitgebreide media aandacht stuurde Pool ook een bericht naar Stolen Horse International. Zij deden melding op hun site. Helaas mocht ook dit niet baten. Er was geen teken van leven van Opie.

Opie was 16 maanden oud toen Pool hem gekocht. Volgens eigen zeggen was ze gelijk gek op hem.

Het leven ging door voor Pool, maar toch bleef Opie in haar gedachten. Pool verhuisde naar Eureka Springs Arkansas. De pagina van Opie bleef al die tijd wel actief. Op 30 juli jl. kreeg SHI echter een telefoontje van Deanna Bordelon die een paard te koop zag staan die verdacht veel leek op Opie. Bordelon had interesse in het paard, maar besloot eerst de site van SHI te bekijken of het paard daar op stond. Ze was geschokt, maar toch ook blij dat ze hem misschien weer terug kon brengen bij de rechtmatige eigenaar. De voorzitster, Debi Metcalfe van SHI was blij met het telefoontje en ging opzoek naar de contactgegevens van Pool. De contactgegevens die ze had waren echter verouderd, toch lukte het Metcalfe om Pool te traceren.

Pool: ”ik was in shock, ik kon het gewoon niet geloven. Ik ben vaker teleurgesteld, maar Debi verzekerde mij dat het Opie was.” Metcalfe stuurde Pool de foto’s door die bij de advertentie stonden. “Oh mijn God, het is hem echt. Kijk dan, het is hem!”, riep ze tegen haar kinderen die bij de oocomputer zaten.

De lokale autoriteiten werden op de hoogte gebracht door Metcalfe. Zij gingen naar de plek toe waar Opie stond en zij namen hem vervolgens in beslag.

Deze week ging Pool op pad om Opie op te halen en niks hield haar tegen. Ook de remproblemen niet die haar trailer opeens kreeg. Pool reed linearecta naar een winkel, kocht de benodigde onderdelen. Ze verving de remmen en ging weer op weg.

Vlak voor de ontmoeting zei Pool nog tegen Debi: “Ik ben ontzettend nerveus, gestrest en opgewonden. Ik kan niet wachten om hem weer te zien. Ik weet niet of hij mij nog herkend, maar we hebben weer tijd om elkaar opnieuw te leren kennen. Ik hoop dat ik Deanna kan ontmoeten, zodat ik haar kan bedanken voor wat ze voor mij gedaan heeft. De droom die ik met dit paard had komen weer langzaam terug dankzij twee mensen. Debi en Deanna. Beiden ontzettend bedankt.”

De organisatie Stole Horse International wil zelf ook iedereen bedanken die een rol heeft gespeeld bij deze hereniging. Metcalfe: “We geven niet op en één persoon is al genoeg om een verschil te kunnen maken. Dit is werkelijk een wonder, één die we graag zien. Ik had graag persoonlijk bij de ontmoeting willen zijn. In gedachte ben ik bij ze.”

Inmiddels is het stel weer samen. Pool tegen horsetalk.co.nz : “Het is niet makkelijk geweest. Ik heb mij altijd afgevraagd wat er van Opie was geworden. Ik kan nu mijn kinderen laten zien dat er nog goede mensen zijn inde wereld.” Toch is Pool benieuwd wat er gedurende die ruime negen jaar met Opie is gebeurd. Een gedeelte is inmiddels bekend. Negen maanden na zijn diefstal belandde Opie bij Della Braden in Dayton, Texas. Door de lokale pastor werd gevraagd of zij het paard kon trainen, de pastor verklaarde dat hij het dier had overgenomen van een familie uit San Antonio, Texas. Deze familie zou hem langs de weg hebben gevonden. Opie kreeg een nieuwe naam WarBonnet. Braden: “WarBonnet was bang, mager en schrikachtig. Ik heb hem enkele dagen in een kleine paddock gezet. Nadat hij wat vertrouwen in mij kreeg, besloot ik hem om te zadelen. Ik bond hem vast. Op dat moment zakte hij door zijn knieën en begon te bibberen. Ik realiseerde mij dat dit dier mishandeld is geweest. Hij was bang van elk soort touw.” Na vele uren werk kreeg het paard vertrouwen in Braden, waarop de pastor besloot het dier bij haar te laten. Uiteindelijk groeide WarBonnet op tot een familiepaard. Haar oudste dochter heeft er veel meegereden. Kort geleden besloot ze hem te verkopen opdat een andere familie er plezier mee kon hebben. Ze zette hem op internet en drie weken later stond de politie voor de deur.

WarBonnet bleek dus in werkelijkheid Opie te zijn en ruim negen jaar geleden te zijn gestolen. Het paard werd in beslag genomen, volgens Metcalfe de juiste beslissing. “Op dat moment wisten ze niet hoe de vork in de steel zat. Waren ze een dag later terug gekomen, was het dier wellicht weggeweest. Het was nog onbekend of dit goede of slechte mensen waren. Gelukkig heeft Opie een goed leven gehad.”

Er wordt nog onderzocht waar Opie is geweest sinds zijn verdwijning tussen maart 2003 en november 2003. En de toekomst nu voor Opie? Pool wil haar huis verkopen in Arkansas en daarvoor in de plek een huis met weide dat groot genoeg is voor Opie en haar andere twee paarden. “Ik denk dat ik Opie als leerpaard ga gebruiken voor de jonge dames. Ik denk dat hij dat wel leuk vindt.”

Bekijk hier nog wat foto’s.

LukieBradley

Re: Amerikaanse na tien jaar weer herenigd met gestolen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:04

Wat gaaf zeg om zo je paard terug te vinden.
Ben inderdaad benieuwd naar de tussentijd nog...
Wat bezield mensen toch, ik moet er niet aan denken dat 1 van die van mij onrechtmatig verdwijnt.
Gelukkig heeft deze een goed leven gehad.. meeste van de tijd

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:57

Super zeg! En dat het een bonte is heeft wss wel geholpen, lekker herkenbaar :) leuk paardje ook :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:01

Wow! na zo'n lange tijd. Zo zie je maar weer.
Heel fijn dat ze haar paardje weer terug heeft!

Ben erg benieuwd naar de tussentijd vn dit dier.. potver het zal je maar gebeuren.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:07

|( brings back memories.
Mijn eigen knuffel heb ik zo ook teruggevonden,nadat hij een paar jaar gestolen is geweest.
Helaas ter goede trouw gekocht door de huidige 'eigenaren',wettelijk had ik geen poot meer om op te staan.
Heb mijn maatje nog 1 x kunnen zien,na hem 4 jaar te hebben moeten missen,en toen is hij helaas ingeslapen t.g.v. een zeer ernstige peesblessure.
Wat ontzettend gaaf dat zo'n triest verhaal gelukkig ook een goede afloop kan hebben *\o/*

Mendy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:29

Jeetje, wat super dat ze hem nu terughebben zeg!!

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:32

wat een mooi verhaal zeg!
@tyleysmiley: wat vervelend voor je zeg! moet vast vreselijk zijn geweest!

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:43

Wat fijn dat ze hem eindelijk terug hebben *\o/*

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:48

Prachtig verhaal!! Kippevel en tranen hier. :')

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:55

Super dat ze hem weer terug hebben!

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:08

Jeetje het zal je maar gebeuren zeg. Wat hebben ze een geluk gehad en wat heeft dat ontzettend lang geduurd.

tyleysmiley schreef:
|( brings back memories.
Mijn eigen knuffel heb ik zo ook teruggevonden,nadat hij een paar jaar gestolen is geweest.
Helaas ter goede trouw gekocht door de huidige 'eigenaren',wettelijk had ik geen poot meer om op te staan.
Heb mijn maatje nog 1 x kunnen zien,na hem 4 jaar te hebben moeten missen,en toen is hij helaas ingeslapen t.g.v. een zeer ernstige peesblessure.
Wat ontzettend gaaf dat zo'n triest verhaal gelukkig ook een goede afloop kan hebben *\o/*

Wat een raar en naar verhaal voor jou ;( . Normaal gesproken als je tenminste aangifte hebt gedaan van diefstal heeft dus de nieuwe eigenaar geen poot om op te staan. Zij kopen een gestolen dier dus normaal gesproken word het dus ook weer terug gebracht naar de rechtmatige eigenaar. Maar misschien is in jou verhaal alles wel iets anders gelopen dat weet ik niet. Maar het is wel ontzettend zuur voor je dat het zo is gelopen zal vast niet makkelijk zijn geweest Y;(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 13:20

Nee hoor annelies86 dat klopt helaas niet. Als het dier in goeder trouw is gekocht dwz de mensen waren niet op de hoogte dat het dier gestolen was, worden zij beschermd door de wet. Zij hoeven het dier dan ook niet terug te geven en/of af te staan. Ongeacht of er aangifte is de gedaan door de (oude) rechtmatige eigenaar. Terug verkopen kan natuurlijk wel, maar dat moeten zij dit zelf willen. Zo is het in Nederland. In de VS werkt dit blijkbaar anders.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:26

Jeetje wat goed dat ze hem weer hebben gevonden!!! Eindelijk bij de rechtmatige eigenaar. Waarom hebben ze helaas niet dat systeem niet meer in nederland, zo werd er 5 jaar een drachtige tinker gestolen tess heten ze geloof ik. Na 5 jaar is ze terug gevonden, maar ze hebben geen recht meer op haar omdat het langer als 3 jaar terug is. Belachelijk!! Het is en blijft hun paard

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:22

Sammie heeft gelijk,helaas.
Mijn grote stoere kwpner is gestolen,vervolgens gedumpd op een westernstal in Diemen,deze mensen hebben het dier na ongeveer drie weken achtergelaten,waren ook nergens meer te traceren.
Staleigenaar heeft maaaaaanden voor het paard gezorgd en het toen 'verkocht' aan de nieuwe eigenaren,welke zeer goed voor het paard hebben gezorgd,duizenden euro's aan revalidatie hebben uitgegeven,maar het mocht allemaal niet baten.
Ondanks aangifte en registratie op internet heb ik nooit de mogelijkheid gehad om mijn paard terug te krijgen.
Dankzij bokt echter heb ik mijn paard in 2010 teruggevonden,hem nog 1 keer kunnen opzoeken,waarna hij dus een korte periode daarna helaas ingeslapen moest worden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:53

Wat zullen die mensen blij geweest zijn! :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:18

wat fijn voor haar zeg!!

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:24

Dat is echt zo'n verhaal waarvan je denkt dat je het alleen in de penny kan lezen hé :D
Wat fijn dat ze na zo'n lange tijd haar paard terug heeft gevonden, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:10

Wat een mooi artikel! Leuk nieuws! Dat is echt geluk hebben :j

Sita77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:01

Erg dat haar paard gestolen is.
Ben blij voor haar dat ie weer terug is.
En het is een prachtig paardje :)

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:51

Wat een prachtverhaal! Kan hier enorm van genieten, weer bij elkaar.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:38

wat een mooi verhaal!

@ tyleysmiley :(:) wat een triest verhaal zeg!