Cayenne

Maikel van der Vleuten en Verdi
foto: Kit Houghton/FEI
Na een zinderende finale om alles of niet kwam Nederland letterlijk tot grote hoogte en won het Olympisch zilver. Tijdens de bloedstollende barrage, waar in combinatie met de zon en de zenuwen de temperatuur tot grote hoogte steeg in het volgepakte stadion van Greenwich Park, was Engeland net een minimaatje te groot voor het oranjekwartet.
Na de eerste en tweede ronde stonden beide landen op acht strafpunten. Voor Nederland was Jur Vrieling (Bubalu) in beide rondes met acht strafpunten het wegstreepresultaat. Maikel van der Vleuten (Verdi) en Marc Houtzager (Tamino) bleven vandaag met twee weergaloze ritten opnieuw foutloos. Gerco Schroder herhaalde zijn resultaat met London vandaag opnieuw en kwam daarmee tot vier strafpunten. In de barrage verscheen de ruiter niet meer aan start.
Engeland liep gisteren vier strafpunten op met Scott Brash en Hello Sanctos. Vandaag was het Ben Maher met Tripple X die een balk kregen. Nick Skelton (Big Star) en Scott Brash waren vandaag foutloos. Peter Charles en Vindicat W zorgden met vijf strafpunten voor het wegstreepresultaat. Saoedi-Arabie was met 14 strafpunten ondertussen al verzekerd van het brons.
Tijdens de barrage, waarbij voor beide landen dezelfde startvolgorde werd aangehouden als in de voorgaande twee ronden, liep voor Engeland alleen Scott Brash met Hello Sanctos vier strafpunten op. Nederland opende met een sterke foutloze ronde van Jur Vrieling en Bubalu. Maikel van der Vleuten liep tegen acht dure strafpunten op. Hierna volgde Marc Houtzager die eveneens een balk in de benen kreeg, waarna de foutloze rit van Peter Charles volgde en duidelijk was dat Engeland sinds 1952 weer voor het eerst goud wint.
Tijdens de persconferentie werd allereerst aan Nederland de vraag gesteld of er nu goud is verloren of zilver gewonnen. Jur Vrieling resoluut: "We hebben zilver gewonnen. We hebben een goed team en waren er mentaal ook helemaal klaar voor. We zijn altijd voor goud gegaan en niemand heeft daar ooit aan getwijfeld of het wel zou kunnen. We wilden goud maar kregen zilver. Daar zijn we ook verschrikkelijk blij mee."
Bondscoach Rob Ehrens kan trots terugkijken op zijn viertal: "We hebben het barrageparcours van tevoren bekeken en het was duidelijk dat we snel maar niet "overdone" moesten rijden. Het belangrijkste was om zo min mogelijk fouten te maken. Dat is niet helemaal gegaan zoals het zou moeten, maar we zijn blij met zilver en de Britten zijn vast heel blij met het goud."
Op de vraag wat hij van het concept vond dat iedere combinatie opnieuw aan start komt tijdens de barrage: "Een barrage betekent ook dat iedere combinatie een keer extra de baan in moet. Het zou (in verband met de nog te rijden individuele strijd) niet eerlijk zijn om maar een enkele combinatie te laten starten, die dan vervolgens een extra rit in de benen heeft. De barrage an sich zou korter mogen, maar voor de Olympische Spelen was dit perfect."
Voor de heren was het mooiste moment toch wel de prijsuitreiking. Jur Vrieling: "Het mooiste moment was wel toen we tijdens de medailleceremonie de kroonprins en zijn familie zagen staan." Maikel van der Vleuten: "Het mooiste was om die medaille omgehangen te krijgen. Je vecht ervoor en gaat er helemaal voor. Dan is dit een mooi eindresultaat."
De Britten waren vanzelfsprekend in hun nopjes met het gouden eremetaal, maar de overwinning was nooit vanzelfsprekend. Peter Charles: "Mijn paard (Vindicat W) was tijdens de eerste dag nogal van streek door het enorme kabaal dat het publiek maakte. Hij bevroor van angst. Daar moesten we dus flink aan werken en vandaag is dat gelukkig super gegaan."
Nick Skelton: "Big Star is momenteel in geweldige vorm. Hij kan niet beter springen dan dit en ik kruis m'n vingers dat dit zo blijft. Hij is speciaal voor de Olympische Spelen aangekocht en hij was dan na al mijn blessureleed ook de inspiratie om te blijven rijden. Hij is echt een superpaard. Ons team heeft lang naar dit resultaat toegewerkt en we hadden dit niet op een betere plek kunnen presteren. Het publiek was echt geweldig. Zonder hen was het nooit gelukt."
Ben Maher: "Ik denk niet dat ik ooit in een positiever team heb gezeten dan deze. De oudere heren brengen veel ervaring met zich mee en daar kunnen wij als jeugd alleen maar van profiteren."
Nick Skelton: "Onze paardeneigenaren zijn geweldig. Er zijn al veel hoge biedingen op onze dieren gedaan, maar ze worden niet verkocht. We weten dat er nu geruchten rondgaan dat ze verkocht zouden zijn voor na de Olympische Spelen, maar ik kan jullie hier nu meteen vertellen dat daar niets van waar is."
Op het commentaar van Robert Smith, die weken geleden zich nog in de pers uitliet over de slechte vorm van het Britse springteam: "Je wint nooit iets wanneer je negatief blijft, en ik denk dat we het hier met een "gemiddeld" team best goed gedaan hebben," aldus een grijnzende Nick Skelton.
Een aantal van de teamleden heeft de afgelopen winter ter voorbereiding in het Amerikaanse Wellington gebivakkeerd om mee te doen aan het Winter Equestrian Festival. Hoe hebben zij de voorbereiding daar beleefd?
Ben Maher: "Nou, ik heb er vooral een heel fijn gebruind kleurtje aan over gehouden."
Prachtige prestatie van de mannen!