Jur Vrieling: "Geen goud verloren maar zilver gewonnen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jur Vrieling: "Geen goud verloren maar zilver gewonnen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 19:07

http://www.bokt.nl
Cayenne

Afbeelding
Maikel van der Vleuten en Verdi
foto: Kit Houghton/FEI

Na een zinderende finale om alles of niet kwam Nederland letterlijk tot grote hoogte en won het Olympisch zilver. Tijdens de bloedstollende barrage, waar in combinatie met de zon en de zenuwen de temperatuur tot grote hoogte steeg in het volgepakte stadion van Greenwich Park, was Engeland net een minimaatje te groot voor het oranjekwartet.

Na de eerste en tweede ronde stonden beide landen op acht strafpunten. Voor Nederland was Jur Vrieling (Bubalu) in beide rondes met acht strafpunten het wegstreepresultaat. Maikel van der Vleuten (Verdi) en Marc Houtzager (Tamino) bleven vandaag met twee weergaloze ritten opnieuw foutloos. Gerco Schroder herhaalde zijn resultaat met London vandaag opnieuw en kwam daarmee tot vier strafpunten. In de barrage verscheen de ruiter niet meer aan start.

Engeland liep gisteren vier strafpunten op met Scott Brash en Hello Sanctos. Vandaag was het Ben Maher met Tripple X die een balk kregen. Nick Skelton (Big Star) en Scott Brash waren vandaag foutloos. Peter Charles en Vindicat W zorgden met vijf strafpunten voor het wegstreepresultaat. Saoedi-Arabie was met 14 strafpunten ondertussen al verzekerd van het brons.

Tijdens de barrage, waarbij voor beide landen dezelfde startvolgorde werd aangehouden als in de voorgaande twee ronden, liep voor Engeland alleen Scott Brash met Hello Sanctos vier strafpunten op. Nederland opende met een sterke foutloze ronde van Jur Vrieling en Bubalu. Maikel van der Vleuten liep tegen acht dure strafpunten op. Hierna volgde Marc Houtzager die eveneens een balk in de benen kreeg, waarna de foutloze rit van Peter Charles volgde en duidelijk was dat Engeland sinds 1952 weer voor het eerst goud wint.

Tijdens de persconferentie werd allereerst aan Nederland de vraag gesteld of er nu goud is verloren of zilver gewonnen. Jur Vrieling resoluut: "We hebben zilver gewonnen. We hebben een goed team en waren er mentaal ook helemaal klaar voor. We zijn altijd voor goud gegaan en niemand heeft daar ooit aan getwijfeld of het wel zou kunnen. We wilden goud maar kregen zilver. Daar zijn we ook verschrikkelijk blij mee."

Bondscoach Rob Ehrens kan trots terugkijken op zijn viertal: "We hebben het barrageparcours van tevoren bekeken en het was duidelijk dat we snel maar niet "overdone" moesten rijden. Het belangrijkste was om zo min mogelijk fouten te maken. Dat is niet helemaal gegaan zoals het zou moeten, maar we zijn blij met zilver en de Britten zijn vast heel blij met het goud."

Op de vraag wat hij van het concept vond dat iedere combinatie opnieuw aan start komt tijdens de barrage: "Een barrage betekent ook dat iedere combinatie een keer extra de baan in moet. Het zou (in verband met de nog te rijden individuele strijd) niet eerlijk zijn om maar een enkele combinatie te laten starten, die dan vervolgens een extra rit in de benen heeft. De barrage an sich zou korter mogen, maar voor de Olympische Spelen was dit perfect."

Voor de heren was het mooiste moment toch wel de prijsuitreiking. Jur Vrieling: "Het mooiste moment was wel toen we tijdens de medailleceremonie de kroonprins en zijn familie zagen staan." Maikel van der Vleuten: "Het mooiste was om die medaille omgehangen te krijgen. Je vecht ervoor en gaat er helemaal voor. Dan is dit een mooi eindresultaat."

De Britten waren vanzelfsprekend in hun nopjes met het gouden eremetaal, maar de overwinning was nooit vanzelfsprekend. Peter Charles: "Mijn paard (Vindicat W) was tijdens de eerste dag nogal van streek door het enorme kabaal dat het publiek maakte. Hij bevroor van angst. Daar moesten we dus flink aan werken en vandaag is dat gelukkig super gegaan."

Nick Skelton: "Big Star is momenteel in geweldige vorm. Hij kan niet beter springen dan dit en ik kruis m'n vingers dat dit zo blijft. Hij is speciaal voor de Olympische Spelen aangekocht en hij was dan na al mijn blessureleed ook de inspiratie om te blijven rijden. Hij is echt een superpaard. Ons team heeft lang naar dit resultaat toegewerkt en we hadden dit niet op een betere plek kunnen presteren. Het publiek was echt geweldig. Zonder hen was het nooit gelukt."

Ben Maher: "Ik denk niet dat ik ooit in een positiever team heb gezeten dan deze. De oudere heren brengen veel ervaring met zich mee en daar kunnen wij als jeugd alleen maar van profiteren."

Nick Skelton: "Onze paardeneigenaren zijn geweldig. Er zijn al veel hoge biedingen op onze dieren gedaan, maar ze worden niet verkocht. We weten dat er nu geruchten rondgaan dat ze verkocht zouden zijn voor na de Olympische Spelen, maar ik kan jullie hier nu meteen vertellen dat daar niets van waar is."

Op het commentaar van Robert Smith, die weken geleden zich nog in de pers uitliet over de slechte vorm van het Britse springteam: "Je wint nooit iets wanneer je negatief blijft, en ik denk dat we het hier met een "gemiddeld" team best goed gedaan hebben," aldus een grijnzende Nick Skelton.

Een aantal van de teamleden heeft de afgelopen winter ter voorbereiding in het Amerikaanse Wellington gebivakkeerd om mee te doen aan het Winter Equestrian Festival. Hoe hebben zij de voorbereiding daar beleefd?
Ben Maher: "Nou, ik heb er vooral een heel fijn gebruind kleurtje aan over gehouden."

Cynn
Fotograaf

Re: Jur Vrieling: "Geen goud verloren maar zilver gewonnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:17

Leuk weer :D

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:30

Super gedaan van de nederlandse toppers! Van harte gefeliciteerd met zilver!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:33

Mooi stuk, en het goud is de britten ook echt gegund vanuit hier.
Ze reden er echt voor, en het was bijzonder mooi om te zien hoe ieder individueel vocht voor die gouden plak met het team, zowel de britten als de nederlanders.
Saoedi-Arabië brons?Dat is ook wel bijzonder, is nou niet echt een land waarvan je dit verwacht.
Knap gereden!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:37

Heel leuk stuk weer..
weer een genot om te lezen..

Ze hebben het allemaal super gedaan zowel de Saoudies als de Nederlanders, Als de Engelse.. Pet je af voor deze mannen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:43

Idd super gedaan van de NL springruiters! en ook leuk voor de engelsen..

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:45

Heel leuk stukje weer Cayenne!

Nederland heeft het super gedaan natuurlijk ook Engeland en Saoedi-Arabië :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:52

Als die Saoudi's net zo leren rijden als de Nederlanders en Britten dan is er een geduchte tegenstander erbij, wat Albert Voorn vanmiddag zei klopte, als ze dingen in het parcours moeten oplossen zijn ze nog net niet zo bedreven. Wel goed voor de sport dat er steeds meer toplanden bijkomen, als ze maar niet al onze toppaarden wegkopen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:07

Ze hebben zeker zilver gewonnen :j Prachtige prestatie van de mannen!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:28

Ik weet zeker dat het budget van GB en Saoudi- Arabïe voor de voorbereiding (en de aanschaf van paarden!) vele malen hoger was als dat van NL. Zo zie je maar dat je als 'opleidingsland' ook echt wel kunt presteren, overigens met dank aan de eigenaren cq hengstenhouders die de Nederlandse paarden in eigendom hebben.

Maar.. wat hebbben we genoten vanmiddag ! Ongekende spanning. Fantastisch resultaat.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:30

Zuur dat ze het goud net misliepen, maar de Engelsen reden sterk en hebben in Triple X en Big Star ongeveer 2 van de beste paarden van de wereld. T is ze gegund.

Vooraf zouden we iig getekend hebben voor zilver. Echt top!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:36

Top prestatie van "ons" Zilveren team.
Allen gefeliciteerd met deze geweldige prestatie +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

Bedankt voor dit mooie verslag ;)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:00

Het was super spannend, je kon een horen vallen... Super trots op ons team!!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:46

Bonny_CT schreef:
Het was super spannend, je kon een horen vallen... Super trots op ons team!!

dit was het indd zeker.

het was wel een heel mooie/spannende barrage.

:) :) :) :)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:04

Wat een topprestatie!! Gefeliciteerd mannen!!!

Ff offtopic: het is niet helemaal waar dat alle combinatie de barage hebben gereden. Gerco is de enige die niet heeft gereden ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 22:16

sportfokker schreef:
Ik weet zeker dat het budget van GB en Saoudi- Arabïe voor de voorbereiding (en de aanschaf van paarden!) vele malen hoger was als dat van NL. Zo zie je maar dat je als 'opleidingsland' ook echt wel kunt presteren, overigens met dank aan de eigenaren cq hengstenhouders die de Nederlandse paarden in eigendom hebben.

Maar.. wat hebbben we genoten vanmiddag ! Ongekende spanning. Fantastisch resultaat.

Saoedi-Arabie gaf ook nog een persconferentie, maar dat was helaas te lang voor dit stukje.
Het komt erop neer dat dit land pas 20 jaar echt bezig is met deze sport en de afgelopen jaren pas echt opkomt.
De eigen fokkerij begint daar nu ook pas een beetje te lopen, maar ze zijn vooral de sponsoren (oa koning) etc heel dankbaar.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:45

Vind het ook een super prestatie van saoudie arabië

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 00:44

Miranda40 schreef:
Wat een topprestatie!! Gefeliciteerd mannen!!!

Ff offtopic: het is niet helemaal waar dat alle combinatie de barage hebben gereden. Gerco is de enige die niet heeft gereden ;)

nee omdat er 2 nederlanders waren die de balk eraf hadden en GB maar 1.

daarom hoefde gerco niet meer te rijden -O- -O- -O-

love_SorayaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:48

Ik heb het gisteren allemaal gevolgd en goh wat vond ik het spannend haha ;) heel knap gedaan zilver.. *\o/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:39

Is het nu al helemaal duidelijk welke ruiters nu daadwerkelijk individueel nog doormogen? Ik heb het geloof ik nog nergens zien staan :o :o?

DienekeTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:10

fargo schreef:
Is het nu al helemaal duidelijk welke ruiters nu daadwerkelijk individueel nog doormogen? Ik heb het geloof ik nog nergens zien staan :o :o?

Volgens mij mag alleen Jur niet door,

Super prestatie :) terecht zilver gekregen en de britten ook terecht goud :)

TessaxTopaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:36

Verdi is echt goed ik heb het gezien echt top! Maikel is zeker een trotse eigenaar! Groetjes Tessa