Inzet paarden bij evenementen na incident ter discussie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Inzet paarden bij evenementen na incident ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 15:07

www.bokt.nl / www.at5.nl

De politie verdedigt de inzet van paarden tijdens drukke evenementen. Ze zijn juist daar heel handig, aldus de politie.

Zaterdag raakten zeven feestgangers tijdens de Gay Pride gewond door een steigerend politiepaard. Er kwam veel kritiek op het feit dat er überhaupt paarden rondlopen tijdens drukke evenementen in de stad. Maar volgens de politie zijn politiepaarden zeker niet achterhaald.

'Ze kunnen juist het verschil maken, omdat ze door hun grote impact snel groepen mensen kunnen geleiden. En voor het overzicht: paarden zijn een ideale uitkijkpost bij grote evenementen', aldus de politie.

Op parool.nl zegt een ooggetuige echter: 'Er hadden doden kunnen vallen.' Natasja Voigt, eigenaar van club Roque aan de Amstel, is nog boos op de politie. Zaterdag rond half zeven raakten door een steigerend politiepaard acht vrouwen voor haar deur gewond. Op het moment van het ongeval stond een menigte van zeker vierhonderd mensen voor de Roque. Het paard zou volgens de politie zijn gaan steigeren nadat een omstander hem een klap op de bil had gegeven. Voigt: 'Er was geen enkele reden om met paarden door de menigte te rijden. Ik heb niemand het dier een klap zien geven. Het leek nerveus door de discodreunen. De agent had het dier vanaf het begin niet onder controle. Ik zag haar collega instructies geven om het paard te kalmeren.'

De politie heeft laten weten dat het nooit had mogen gebeuren. 'Wilco is ons grootste en beste paard. Hij is getraind om het hoofd koel te houden', zegt een woordvoerder.

Het paard, Wilco dus, was in eerste instantie kreupel. Men vreesde dat hij wellicht nooit meer de straat op zou kunnen. Inmiddels is duidelijk dat het allemaal wel meevalt en hij over een tijdje weer aan het werk kan.

Verwant artikel
[ON] Dwaas slaat politiepaard
[ON] Politiepaard Wilco maakt het goed

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:26

vervelend dat het is misgegaan...en vooral erg voor de slachtoffers.Veel sterkte aan hen toegewenst. Hopelijk vallen de verwoningen mee.

Jammer dat na een incident meteen weer gezeurd moet worden over functionaliteit...de paarden doen bij de politie super werk.
Blij dat ze er zijn.

Hoop ook echt dat deze discussie blijft gaan over de veiligheid van de mensen en de eventueel inzet van paarden en niet dat de dierenpolitie van bokt weer komt met de zielige paarden die daar tegen hun wil lopen. Vindt het nog steeds gruwelijk dat mensen paarden boven veiligheid van mensen zetten..

Elisa2

Re: Inzet paarden bij evenementen na incident ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:07

Mischien gewoon een inschattingsfout geweest van de politie? dat dit koele beest nu zoveel spanning opgebouwd heeft waardoor dit heeft kunnen gebeuren..het blijven natuurlijk dieren..en een ongeluk zit in een klein hoekje..

Verder denk ik dat de paarden wel goed werk kunnen doen bij de politie..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:12

Omdat de één of andere club eigenaresse twijfels heeft zouden paarden bij de politie ter discussie staan?
Lekker pakkende titel maar zal wel mee vallen.
Dezelfde eigenaresse is maar wat blij als die 400 man bij haar voor de deur gaan rellen en slechts twee
Politie paarden nodig zijn om het zooitje weg te jagen.
Gelukkig gaat het goed met Wilco!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:48

Er lopen helaas steeds meer gekken rond op straat, die niet terug schrikken om tot zulke of ergere acties over te gaan.
Als we op het gezond verstand van de mede-mens konden vertrouwen, was er geen politie nodig.

Je kunt zeggen dat het niet meer van deze tijd is om met zo'n groot dier de menigte in te gaan, omdat het risico's voor het publiek met zich mee brengt.
Maar moeten we het niet omdraaien?
Moeten we paarden nog wel blootstellen aan zulke risico's?
De sfeer op zulke evenementen kan ineens omslaan, wat als er bijvoorbeeld toen op Hoek Van Holland paarden bij waren geweest?

Tijdens de rellen op Koninginnedag in 1970 ging het al mis, politiepaard glijdt uit in de chaos en ligt hulpeloos met ruiter op de grond, terwijl de relschoppers er op duiken.
Dit incident is al heel wat jaren geleden, maar ik zou niet raar op kijken als dit zich binnenkort herhaalt.

Hooligans gooien gerust met stenen naar paarden, er is geen respect voor politie en ook steeds minder voor dieren.
Om bij de politie te gaan, daar kiest men zelf voor, maar zo'n paard toch niet?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:51

Als je kijkt hoe vaak paarden ingezet worden bij grote evenementen en hoe zelden er eigenlijk ongelukken gebeuren dan denk ik dat er geen discussie hoeft te zijn over de veiligheid voor mensen bij de inzet van paarden.
Andersom daarentegen, daarin ben ik het helemaal eens met LBLGypsyCobs, het paard kiest niet voor het werk als politiepaard maar wordt weldegelijk aan gevaar blootgesteld.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:59

Ik zit nu te zoeken of ik beelden van dat paard toen kan vinden, twijfel nu ook aan het jaartal, maar herinner me een filmpje van een wit paard wat op de keien overeind probeert te komen, terwijl men er vol op in slaat, echt verschrikkelijk!

Het kunnen ook de rellen tijdens de kroning van Beatrix geweest zijn, er zijn vast wel bokkers met meer levenservaring die dat nog weten.

Moeten we dieren wel blootstellen aan zulke beesten?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:53

Jammer dat door zo'n incident gelijk de politiepaarden in een slecht daglicht komen te staan. Ik heb niets meer dan respect voor deze paarden, maar helaas zijn er vele mensen die dit niet delen, en dus zo'n paard onnodig een klap op hun kont verkopen. En tsja, als het paard dan steigert en 7 mensen verwond (vraag me af hoe hem dat is gelukt?) vraag ik me altijd af; wat deden die mensen zó dicht bij het paard?

Paarden zijn zeer gemakkelijk voor de politie, ze bieden overzicht, veel mensen zijn er bang voor en blijven op afstand en veel mensen respecteren de paarden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:57

LBLGypsyCobs schreef:
Er lopen helaas steeds meer gekken rond op straat, die niet terug schrikken om tot zulke of ergere acties over te gaan.
Als we op het gezond verstand van de mede-mens konden vertrouwen, was er geen politie nodig.

Je kunt zeggen dat het niet meer van deze tijd is om met zo'n groot dier de menigte in te gaan, omdat het risico's voor het publiek met zich mee brengt.
De sfeer op zulke evenementen kan ineens omslaan, wat als er bijvoorbeeld toen op Hoek Van Holland paarden bij waren geweest?

Tijdens de rellen op Koninginnedag in 1970 ging het al mis, politiepaard glijdt uit in de chaos en ligt hulpeloos met ruiter op de grond, terwijl de relschoppers er op duiken.
Dit incident is al heel wat jaren geleden, maar ik zou niet raar op kijken als dit zich binnenkort herhaalt.

Hooligans gooien gerust met stenen naar paarden, er is geen respect voor politie en ook steeds minder voor dieren.

Ik begrijp je standpunt, en ben het ook wel deels met je eens. Maar je laatste zin roept bij mij vraagtekens op.
Wie weet of die paarden het werk niet leuk vinden?
Welke paarden kiezen wél voor het werk wat ze doen?

Ja, hetgeen wat je aankaart is eng, en de rellen van 1970 bah, afschuwelijk lijkt me dat!
Om zulke redenen zou ik er wel vrede mee hebben als ze paarden van de straat halen, al zou k het wel érg jammer vinden :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:22

LBLGypsyCobs schreef:

helemaal met dit eens. Zo kwam ik ook ooit eens een filmpje op youtube tegen waarbij relschoppers een politiepaard opjagen en richting een rij fietsen drijft, waarna het paard struikelt over die fietsen en te val komt. Bijna met een voorbeen in de spaken van een voorwiel. En dat tuig en andere omstanders maar juichen, want oh wat zijn we stoer..en had het maar geen politiepaard moeten worden.
De comments bij dit filmpje waren nog misselijkmakender zelfs dan de beelden(wat toch heel erg knap was gezien de best wel schokkende beelden). Mensen zijn gewoon compleet gestoord geworden gewoon. Als je al zo achterlijk bent om te denken dat een paard bewust kiest voor een carriere bij de politie dan zitten er toch aardig wat steekjes aan die mensen los.

ook amable heeft een sterk punt
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 06-08-12 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:27

Maar als we de paarden van de straat halen, escaleert het dan niet nog verder? We halen dan nog geen oorzaak weg.

Die gekken moeten gewoon de gevangenis in. Niets geen zielig taakstrafje: Hoppa! 6 maanden celstraf zal ze wel leren.
Nederland is zo krom qua rechtssysteem..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:22

Lbl gypsycobs,
het verhaal van hoek van holland is juist andersom.
De vraag is wat als er géén paarden waren geweest.
De paarden hebben de collega's ontzet. Zij zijn er in het donker
Vol ingegaan om de collega's te redden met gevaar voor zichzelf.
Zullen daar heel wat agenten blij zijn met de paarden.

Gelukkig staat het nut van de bredenen niet echt ter discussie.
In september wordt dit één grote landelijke eenheid
Er is alleen maar meer werk ipv minder, het nut van het middel paard is al lang bewezen
Waardoor de beredenen alleen maar meer ingezet worden.

Overigens helemaal niet erg dat dit in het nieuws komt want er komen
Vaker mensen op het idee om politiepaarden te slaan of anders te laten schrikken.
Gelukkig gaat dit bijna altijd goed maar je ziet, zelfs een goed dienstpaard blijft toch maar een dier.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:55

zodiacje schreef:
Lbl gypsycobs,
het verhaal van hoek van holland is juist andersom.
De vraag is wat als er géén paarden waren geweest.
De paarden hebben de collega's ontzet. Zij zijn er in het donker
Vol ingegaan om de collega's te redden met gevaar voor zichzelf.
Zullen daar heel wat agenten blij zijn met de paarden.

Liepen die paarden daar uit zichzelf vol in om die andere agenten te ontzetten?
Of zat er misschien toch iemand op die die paarden daar heen stuurden?

Er zijn 3 dingen die ter discussie staan:

1. Het nut van bereden politie
2. Het risico voor het publiek
3. Het risico voor het paard

Ik zie het nut van de bereden politie zeker wel, in de meeste gevallen wekt zo'n dier toch ontzag op, de agent te paard heeft meer overzicht en ze kunnen makkelijker manouvreren in bijvoorbeeld een winkelstraat.
De vraag is of het welzijn en de veiligheid van het paard ondergeschikt is aan de voordelen voor de politie.

Ik denk dat er ook gekeken moet worden waarbij de bereden politie wordt ingezet.
Gewoon patrouilleren in een winkelstraat is natuurlijk wel minder heftig dan tegenover een groep dolle hooligans staan, die stenen en flessen naar de paarden smijten.
Ook in het geval van zoveel drukte als afgelopen weekend in Amsterdam, vraag ik me af of je een paard wel bewust aan de drukte van een samengepakte mensenmassa moet blootstellen.

Marjoow schreef:
Maar als we de paarden van de straat halen, escaleert het dan niet nog verder? We halen dan nog geen oorzaak weg.

Die gekken moeten gewoon de gevangenis in. Niets geen zielig taakstrafje: Hoppa! 6 maanden celstraf zal ze wel leren.
Nederland is zo krom qua rechtssysteem..

Wel of geen bereden politie op straat, losgeslagen gekken zijn er toch wel, enige definitieve oplossing daarvoor is met scherp schieten...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 06:31

Ik vermoed dat de schuld eerder bij de omstaanders moet gezocht worden dan bij de agent en zijn paard. Als je ziet hoe sommigen reageren op een politiehond en dan klagen dat ze gebeten worden. Tja eerst het beest uitdagen en dan verwonderd zijn dat hij bijt. idem met paarden, ze eerst opjutten (het blijven nog steeds dieren en zelfs het meest bomproof paard wordt het op een gegeven moment wel eens zat) en dan verbaasd zijn dat ze op den duur reageren. Agenten te paard hebben inderdaad een veel beter overzicht, kunnen op plaatsen komen waar men met een auto niet kan komen. (neem nu duinen, natuurparken etc). Misschien moeten de paarden wel weer van een harnas voorzien worden zoals in de Middelleeuwen. Dat zal hen voor een groot deel beschermen tegen stenen gooiende mensen, mensen die met messen lopen te zwaaien. Een verstandig mens gaat achteruit bij een steigerend paard. Die hogeschool oefeningen zijn niet voor niets oude oorlogstruukjes uit het verleden. Die werden gebruikt om tegenstanders uit elkaar te drijven (grondtroepen) of om je tegenstander uit het zadel te lichten.