Gazelle de la Brasserie van Karin Donckers mag met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Gazelle de la Brasserie van Karin Donckers mag met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 11:57

http://www.standaard.be/ / http://www.bokt.nl

De 18-jarige Gazelle de la Brasserie heeft dinsdag tijdens de Olympische Spelen de laatste wedstrijd uit haar carrière afgewerkt. De merrie werd met amazone Karin Donckers 15e in het eventing op de Olympische Spelen van Londen, en mag nu op pensioen.

'Ze heeft een prachtig parcours afgelegd, en gaat nu rust nemen. En dat is welverdiend', vertelde Donckers na afloop van het concours met de bibber in de stem.

'Het is jammer dat we bij haar laatste wedstrijd niet hoger eindigen, want het is een paard met een enorm palmares en bijna altijd een plaats in de top-10 op de grote wedstrijden. Het mooiste moment was zeker en vast de vierde plaats op het WK (nvdr. op de Wereldruiterspelen van Kentucky in 2010); enkel een medaille ontbreekt.'

In 2009 werd de combinatie zesde op het EK, en op de Spelen van 2008 was er een negende plaats. 'Hier was de concurrentie nog sterker, en Gazelle is ondertussen ook ouder geworden, dat is normaal. Het is verleidelijk om voort te doen, maar er moet in de eerste plaats aan het paard gedacht worden. We hebben altijd de juiste keuzes gemaakt', besloot Donckers.

Donckers kijkt ook al vooruit naar de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro. 'Extebaria is een uitstekend achtjarig paard en ook zijn vijfjarige broer is beloftevol', klonk het bij de 41-jarige amazone. 'Ik ben teleurgesteld met het resultaat, want ik mikte op een plaats in de top tien. Maar ik ben wel tevreden over de jumping, vooral dan over de tweede manche. Gazelle heeft goed gesprongen, ze was nog erg fit na de zware cross-country.'

'Op de eerste drie hindernissen ging ik in de aanval, om zo het tijdsverlies te beperken. Bovendien was het verschil met de vierde plaats niet eens zo groot. Je moet nu eenmaal keuzes maken. Op 'safe' spelen en tijdverlies riskeren of snel gaan met een fout als mogelijk gevolg', aldus Donckers.

Voor Gazelle had Karin Donckers niets dan lof over. 'Ik was erg tevreden over de cross. Ze heeft een fantastisch parcours afgelegd. Niet vergeten dat ze al 18 jaar is en uit een blessure terugkomt. Ze neemt hier in schoonheid afscheid.'

Donckers eindigde dinsdag op de vijftiende plaats in de eventing. De amazone kreeg 6 strafpunten, waaronder 2 voor tijdsoverschrijding, in de tweede en laatste manche van de jumping, het derde onderdeel na de dressuur en de cross-country. Ze totaliseerde zo 61.60 strafpunten. Het goud ging naar de Duitser Michael Jung (Sam).

Verwant artikel
[VN] Bokt live in Londen: medailles, keuringen & oranje! *foto's*

Idra

Re: Gazelle de la Brasserie van Karin Donckers mag met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:14

Een welverdiend pensioen voor een topmerrie!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:27

Idra schreef:

:j zeker!

+:)+

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:29

_/-\o_

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:13

Dat paard heeft zn penioentje dan ook dubbel en dik verdient!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:01

en zal nu lekker mogen moederen over haar veulens. :)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:07

Op je 18e nog zo presteren op de olympische spelen.. Je moet het maar doen!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:16

Ik vond het ook een leuk interview met Karin, de emotie en de liefde voor Gazelle kwamen duidelijk naar voren. Karin kwam heel sympathiek over.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:37

Idra schreef:

Zeker +:)+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:19

Ik vind het zo een mooi en aansprekend paard. Super dat ze nu lekker op pensioen mag! Ik ga haar missen op het wedstrijdtoneel.