Kort geding voor kreupel dressuurpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Kort geding voor kreupel dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 10:20

www.noordhollandsdagblad.nl

Zo betaal je vijftienduizend euro voor een ogenschijnlijk fit paard en zo is het een jaar later kreupel. De marktwaarde van dressuurpaard Classic Touch is inmiddels gedaald tot 800 euro.
Omdat koper en verkoper er niet uitkomen, mag kort gedingrechter J. Blokland er uitspraak over doen.

Roland Kleve en zijn vriendin Brenda van den Berg uit Egmond aan den Hoef voelen zich bekocht. Hun paard is gekocht van een handelaar die wist dat het dier geblesseerd was, is de strekking van hun eis in kort geding. Ze willen hun geld voor Classic Touch terug. Met een schadevergoeding voor alle kosten die ze hebben gemaakt, lieten ze dinsdag via hun raadsman M. Sluyter weten. Maar verkoper Mark M. uit Opdam kwam met zijn raadsvrouw M. Weda met een heel andere voorstelling van zaken. Die komt erop neer dat de kopers zelf schuldig zijn aan het letsel van Classic Touch. Het draait allemaal om een veilingkeuring uit mei 2010.

Volgens Kleve en Van den Berg is het paard daar afgekeurd. Verkoper M. zou het toen, met die wetenschap, voor een prikkie hebben overgenomen van de eigenaar. M. stelt daar tegenover dat het paard nooit is afgekeurd, maar dat de keuring was afgebroken wegens een blessure aan de knie. Een blessure die volgens artsen met rust zou herstellen.

Toen het paard vorig jaar januari aan het Egmondse stel werd verkocht bleek bij een aankoopkeuring dat er niets aan de hand was. En daar baseerde de verkoper gisteren voor de rechter dan weer zijn theorie op dat het letsel van het paard is veroorzaakt door de nieuwe eigenaren.

Verklaringen van vier dierenartsen vlogen over en weer. De verkopende partij stelde dat de zaak zo gecompliceerd is dat die zich niet leent voor een kort gedingprocedure. De kopers stellen dat het simpel is: ze zijn belazerd. Classic Touch schiet er niks mee op. Hij is levenslang kreupel.

De uitspraak is op 9 augustus.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:28

*knip*. Wel een interessant geval, paard was bij de aankoopkeuring goed, volgens mij kun je dan niet zoveel meer als koper toch?

meikemarieke

Re: Kort geding voor kreupel dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:30

Wel een interessant verhaal, ben benieuwd naar de uitkomst!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:37

Tja dan kan een keer gebeuren als je veel handelt, ik zou zeggen hou de eer aan je zelf en zoek de gulden midden weg

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:42

Zo kan een aankoopskeuring 2 kanten op werken.

Tijdens de keuring kun je aantonen dat een paard blessure vrij is, maar dat betekent ook dat als een paard na de keuring kreupel wordt het lastig is dit nog in de schoenen van de verkopende partij te schuiven.
Of je moet aan kunnen tonen dat het paard tijdens de keuring gesedeerd was of dat een aandoening er al langer zit, maar zich niet altijd toont.
Bij artrose kan een paard goede en slechte dagen hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:51

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties al dan niet gedeeltelijk verwijderd. Zouden jullie ontopic willen reageren? Alvast bedankt.

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:55

Benieuwd hoe dat gaat aflopen. Klinkt voor de schuldeisers alsof ze niet erg sterk in hun schoenen staan qua bewijs. Hoe dan ook vervelend voor beide partijen ongeacht wie er gelijk heeft.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:58

Als de aankoopkeuring geen problemen heeft opgeleverd is de koop geldig. Zeker na een jaar heeft de koper weinig te zeggen.

Sowieso worden de meeste gebreken binnen een maand of 3 vaak al gezien. Zeker als het gaat om een verstoring in het beenwerk.
Als je een paard koopt van 15.000 euro laat je hem toch sowieso klinisch en röntgen. keuren door een veearts die jij vertrouwd of een compleet onafhankelijke veearts? Weet niet of dat hier gedaan is maar met zo'n uitgebreide keuring sluit je tenminste wel uit dat het paard niet goed in elkaar zit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:58

Tja maar het paard kan zich in een onbewaakt moment inderdaad geblesseerd hebben bij de nieuwe eigenaars en probeer maar eens als verkoper te bewijzen dat er niets aan de hand was met het dier.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:05

En dan nog zegt keuren niet alles. Wij hebben vorig jaar een jong dressuurpaardje gekocht die de eerste keer op de klinische keuring niet rad was, omdat hji 2 dagen ervoor toen we waren wezen kijken niks mankeerde hebben we hem overnieuw laten keuren 2 weken later, toen was er niks aan de hand. Hij heeft bijna 3 maanden bij ons gelopen voordat hij pas kreupel werd toen hebben we foto's gemaakt en bleek hij ernstige verbening van het hoefkraakbeen te hebben. Na 6 weken rust en stappen is hij in goed overleg terug gegaan naar de vorige eigenaar want de DA had het bij de klinische keuring kunnen voelen. Het blijft toch altijd een verhaal apart met dat soort dingen. De ene keer zal het anders uitpakken als de andere keer met een keuring. Wij hebben er toen iniedergeval veel van geleerd.

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:06

paardjes123 schreef:
Tja dan kan een keer gebeuren als je veel handelt, ik zou zeggen hou de eer aan je zelf en zoek de gulden midden weg

Ik vind eerder dat de koper zich met schamen om er na EEN JAAR mee op de proppen te komen, als je als verkoper dit maar gewoon terug moet nemen is in mijn ogen het hek van de dam.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:09

Miss hebben ze al eerder geprobeerd om er samen uit te komen en is dat niet gelukt. Ik weet het niet, maar als het een verborgen probleem was dan zou ik het wel zo netjes vinden om een compromie te sluiten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:09

Dit blijven van die moeilijke kwestie waar het jou woord tegen de ander is. En wie het meeste kan laten zien hoe het zit. Lastige kwesties en blij dat ik niet de rechter ben die de afloop moet bepalen. Dat is en blijft het moeilijke van handel in levende dieren.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:23

Altijd heel moeilijk dit.. Ik heb er ook verschillende dingen mee meegemaakt.. Maar als de kopende partij niet kan bewijzen dat dit gebrek er al langer zat dan gaat het heel moeilijk worden.. tenzij de handelaar echt handelaar van beroep is dan is het geloof ik tegenovergestelde bewijslast en moet de handelaar bewijzen dat de blessure bij hem nog niet aanwezig was.. Maar daarbij geloof ik dat het binnen een half jaar weer moet zijn..
Moeilijke dingen altijd dit..

ForrestFruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:23

Als ik het zo lees is de verkoopkeuring van een veiling en uit het stuk blijkt niet of het paard op de veiling is aangekocht..
en idd een jaar na datum aankoop is lang maar uit het stuk blijkt ook dat de beide partijen er niet uit komen en een kort geding start je volgens mij ook niet zo maar dus de gebreken zullen wel eerder kenbaar zijn gemaak lijkt me!! maar waar het stuk ook mee eindigd paard schiet er niets mee op die is blijvend kreupel...

ForrestFruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:25

Dustinlover schreef:
Altijd heel moeilijk dit.. Ik heb er ook verschillende dingen mee meegemaakt.. Maar als de kopende partij niet kan bewijzen dat dit gebrek er al langer zat dan gaat het heel moeilijk worden.. tenzij de handelaar echt handelaar van beroep is dan is het geloof ik tegenovergestelde bewijslast en moet de handelaar bewijzen dat de blessure bij hem nog niet aanwezig was.. Maar daarbij geloof ik dat het binnen een half jaar weer moet zijn..
Moeilijke dingen altijd dit..

en idd Mark M is een handelaar het zou mi ook wel zo netjes zijn om het paard terug te nemen....

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:28

In een jaar een paard helemaal kapot rijden en dan lekker je geld terug eisen , leuk. Sterk dat een goedgekeurd paard in één jaar naar levenslang kreupel gaat zonder dat eigenaar/ruiter er iets mee te maken heeft! Als het van een eenmalig ongeluk is moet dit toch duidelijk te zien zijn?
Het lijkt me slim dat handelaars de namen van de kopers onthouden en die mensen in de toekomst vriendelijk de deur wijzen om verder (paarden)leed te voorkomen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:30

Ja en nee.. Als het inderdaad zo is dat het paard afgekeurd is met gebreken zoals atrose ofzo.. Maar als hij zoals door mark M gezegd alleen een blessure had zeg ik weer nee.. Aangezien ieder paard wel eens iets heeft van een kleine blessure waardoor ze een paar dagen kreupel lopen..
Ik zou als handelaar zijnde wel die mensen wat tegemoet komen en proberen een oplossing te vinden of in ieder geval hun er eentje aanbieden, of ze ermee akkoord gaan dat is dan aan hun, dan heeft hij in ieder geval iets geprobeerd

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:42

Ik vind de laatste zin van dit artikel erg treffend. Uiteindelijk zijn het niet de kopers of verkopers die hier het meest onder lijden, maar het paard zelf, die waarschijnlijk een enkeltje slacht in het vooruitzicht heeft...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:42

maximuss schreef:
In een jaar een paard helemaal kapot rijden en dan lekker je geld terug eisen , leuk. Sterk dat een goedgekeurd paard in één jaar naar levenslang kreupel gaat zonder dat eigenaar/ruiter er iets mee te maken heeft! Als het van een eenmalig ongeluk is moet dit toch duidelijk te zien zijn?
Het lijkt me slim dat handelaars de namen van de kopers onthouden en die mensen in de toekomst vriendelijk de deur wijzen om verder (paarden)leed te voorkomen.

Dus jij bent erbij geweest? Miss was het paard al de eerste week kreupel en zijn ze al maanden in gesprek met elkaar voor een passende oplossing en komen ze er gewoon niet uit

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:49

Ik ben benieuwd wat uiteindelijk de uitspraak is maar het paard is hoe dan ook de verliezer..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:50

Interessant verhaal dit, 'kopers' zullen op één of andere manier om te beginnen hard moeten maken dat de blessure inderdaad voor aankoop al aanwezig was.
Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan klaarspelen, helemaal nu je al een jaar verder bent. Maar misschien is er al maanden terug een rapport oid van opgemaakt en komt het nu pas echt uit. Paard was bij aankoopkeuring 'goed' dus dat maakt het lastig aantonen.

Ik ben wel benieuwd :j

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:52

mmm, beetje typisch.
Een jaar geleden een paard gekocht na een keuring waarbij het goedgekeurd is.
Het lijkt mij dan, dat als je zo'n "duur" paard koopt, dat je het dier verzekert.

Nu gaat hij door gebruik stuk (deze doet het niet meer) en dan moet de verkoper daarvoor opdraaien?
Zou een beetje een raar verhaal worden als ze gelijk krijgen. Dan kun je voortaan beter je paard aan de slager verkopen.
Dan sluit je uit dat je vele maanden later alsnog voor allerlei kosten kunt opdraaien en hem alsnog mag wegbrengen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:01

@ paardjes: kreupel in de eerste week dan was de zaak duidelijk geweest en is er echt geen reden om nog een jaar te palaveren en de zaak te laten aanslepen. Dan was er zeker geen rechtzaak van gekomen. Je probeert toch geen jaar lang tot een schikking te komen???

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:07

Tja ik weet het niet, als het paard maandag goedgekeurd is en je haalt hem dinsdag op en woensdag ochtend haal je hem kreupel uit zijn box. Dan kan het verhaal het zelfde zijn als dat het paard een maand terug kreupel is geworden. Het staat nergens in de tekst waarneer het paard kreupel is geworden. Al vind ik als het paard pas recent kreupel is geworden, helaas pinda kaas.