Bacteriële rol bij hoefbevangenheid mogelijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Bacteriële rol bij hoefbevangenheid mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 12:59

horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Een hoefbevangen paard
Uit onderzoek is gebleken dat bacteriën mogelijk een rol spelen bij chronische hoefbevangenheid.
De vorming van abcessen onder de hoefwand is niet uitzonderlijk bij paarden met chronische hoefbevangenheid, maar het was discutabel of dit door aseptische vernietiging van de lamellen werd veroorzaakt of door bacteriën van buiten af die door de hoornpijpen de hoef in kruipen. Aseptisch houdt in dat er geen bacteriën aan te pas te komen, in andere woorden: steriel.

Janet Onishi en haar collega's van de Rutgers University, New Jersey, Verenigde Staten, onderzochten of paarden met chronische hoefbevangenheid onderhevig waren aan bacteriële infecties.
Ze vergeleken welke bacteriën aanwezig waren in de lamellen van chronisch hoefbevangen voeten zonder abces en in de lamellen van gezonde hoeven. In een schone, steriele omgeving werden monsters genomen van vijf paarden met hoefbevangenheid en acht gezonde paarden.
In vergelijking met de gezonde voeten bevatten de hoefbevangen hoeven maar liefst 100 keer meer bacteriën.
In de gezonde hoeven kwamen maar een paar bacteriën voor, die allen in de klasse 'Gram positieve organismen' vallen. 'Gram' is een manier om aan te duiden om wat voor soort bacterie het gaat. Voorbeelden van Gram positieve organismen zijn Streptococcen en Staphylococcen en komen vaak voor bij mensen en andere zoogdieren, zonder ons ziek te maken.

Ook in de hoefbevangen voeten kwamen vooral de Gram positieve organismen voor, waaronder Staphylococcen. Veel van deze bacteriën werden geïdentificeerd als mogelijke ziekteverwekkers.
“De bacteriën die gevonden werden in de lamellen van chronisch hoefbevangen dieren zijn niet alleen ziekte verwekkend, maar vormen ook een zogenaamde biofilm.”
Een biofilm is een laagje van micro organismen, bijvoorbeeld bacteriën. Een mooi voorbeeld hiervan is tandplak. Bacteriën in een biofilm zijn beter beschermd tegen het immuunsysteem van het dier of mens waar ze in leven.
De onderzoekers vermoeden dat paarden na acute hoefbevangenheid door zo'n biofilm chronisch hoefbevangen kunnen raken.

Volgens de onderzoekers is meer studie is zeker nodig, aangezien er nog steeds weinig bekend is over de bacteriële rol bij chronische hoefbevangenheid.

Lees hier het abstract.

balance
Moderator Over Paarden

Re: Bacteriële rol bij hoefbevangenheid mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:08

Zo, dat is interessante informatie. Klinkt heel logisch vind ik.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:17

Het klinkt idd logisch! Interessant informatie om te lezen

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:39

Aangezien er dus een verschil zit in de hoeveelheid bacteriën vraag ik me nu wel af of de omgeving hierop ook nog invloed heeft

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:34

Komt dit nou vaak voor? Weet er eigenlijk niet veel over hoe het zit over de kans dat ze het krijgen...
Deze tekst is zoals boven me gezegd word zeer nuttig om even te lezen(:

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:12

Wat interessant! Ik ben toevallig afgelopen maand afgestudeerd op biofilm formation :) Ik ben benieuwd welke staph er in zit, niet alle zijn ziekteverwekkend.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:56

Intressant!
Maar kan het niet ook andersom zijn? Dat er door de hoefbevangenheid meer bacteriën komen, en niet dat de hoefbevangenheid ontstaat door de bacteriën?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:00

_suus19_ schreef:
Intressant!
Maar kan het niet ook andersom zijn? Dat er door de hoefbevangenheid meer bacteriën komen, en niet dat de hoefbevangenheid ontstaat door de bacteriën?

Het is denk ik een wisselwerking. Hoefbevangen -> bredere witte lijn -> bacterieën kunnen makkelijker in de WL -> biofilm. Dus dat 't elkaar in stand houdt.