Martin Lips, bondscoach van de Nederlandse eventingruiters, is blij dat hij op maandag als in Greenwich Park de cross country verreden wordt de kat uit de boom kan kijken. "Er zitten best een paar tricky zaken in de cross en onze eerste ruiter gaat pas als 35ste van start. Dat hoge startnummer geeft ons de mogelijkheid om heel goed te kijken hoe anderen het doen en daar lering uittrekken", aldus Lips, die op zaterdagmiddag al voor de vierde keer de cross van start tot finish heeft gelopen.
In de ogen van Lips is het een uiterst selectieve cross, die als technisch lastig mag worden omschreven. "De heuvelachtigheid van het terrein en de vele bochten maken de cross tot een lastige. Zo zit er even na de helft in de cross na de tweede watercombinatie een hele steile klim en daarna komt er een imposante afsprong, gevolgd door een heel smal hindernisje. Dat is een hindernis waar je volgens mij de wedstrijd kunt winnen of verliezen. Het is daar mogelijk een alternatief te rijden en hoewel ik weet dat de kortste weg de snelste is kan het best zijn dat ik daar toch zal aanraden voor het alternatief te kiezen. Datzelfde geldt ook voor de hindernis drie. Die twee steilsprongen staan haaks op elkaar en je hebt daar heel gemakkelijk een langsloper. Je kunt ook heel gemakkelijk beide hindernissen recht aan rijden, want door er schuin overheen te rijden win je weinig tijd, maar neem je wel veel risico. Ik heb de cross nu vier maal gelopen en zal nog wel een paar maar alle hindernissen van nabij bekijken, maar ben wel tot de conclusie gekomen dat mijn ruiters met verstand moeten rijden. Ons team bestaat uit drie combinaties, we hebben geen weg te strepen resultaat en willen we in het eindklassement voorkomen dan moeten ze alle drie de eindstreep halen. Dat kan als mijn drie ruiters in staat zijn om er voor te zorgen dat aan het einde van de cross de paarden nog lucht over hebben", aldus Martin Lips, die niet van plan is om helemaal in het defensief te gaan. "Mijn ruiters zullen aanvallend rijden, maar met beleid, want ze zullen op bepaalde punten in de cross echt de nodige voorzichtigheid in acht moeten nemen. Het gaat deze keer niet om het individuele resultaat, maar om de prestatie van het team", aldus Lips.
Ik hoop dat deze cross over het algemeen wat beter gaat verlopen als de afgelopen OS. Toen heb ik echt bij verschillende ruiters met mn handen voor mn ogen zitten kijken, er vol van overtuigd dat paard benen ging breken. Waren ruiters die overduidelijk dat parcours niet aankonden
Ik ga ook Cross kijken maandag.. ben heel benieuwd..
Loes000
Geplaatst: 28-07-12 23:10
Gaat een spannende cross worden dus!
Ik vraag waarschijnlijk iets heel doms maar; wordt dit uitgezonden op tv? live? zoja; waar, en hoe laat?? (ik kan het echt nergens vinden, ben ook nogal onhandig daarin )