Alexander Peternell toch naar OS voor Zuid-Afrika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Alexander Peternell toch naar OS voor Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 10:36

http://www.bokt.nl / http://m.news24.com

De eventingruiter Alexander Peternell mag toch naar de Olympische Spelen om daar Zuid-Afrika te vertegenwoordigen. In eerste instantie wilde het South African Equestrian Federation (SAEF) Paul Hart afvaardigen. Peternell tekende hierop protest aan bij het Cour of Arbitration for Sport (CAS). Begin deze week werd Peternell in het gelijk gesteld en moest het SAEF hem afvaardigen naar de Spelen. Hierop reageerde het South African Sports Confederation and Olympic Committee (SASCOC) teleurgesteld. Zowel zij als het SAEF hadden meer vertrouwen in Paul Hart, om die reden besloten het SASCOC om dan maar niemand namens Zuid-Afrika te sturen. Hierop stapte Peternell opnieuw naar het CAS.

Het CAS heeft nu het SASCOC en het SAEF opdracht gegeven om Peternell zijn ticket tot de Olympische Spelen te geven. SASCOC heeft hier gehoord aangegeven, maar verklaren niet gelukkig te zijn met deze beslissing. Voorzitteer Tubby Reddy: Het CAS heeft jammer genoeg besloten om Alexander Peternell in het gelijk te stellen en zowel het SAEF als ons opdracht gegeven om hem af te vaardigen naar de Spelen. Dit is de tweede keer dat Dhr. Peternell ons voor het gerecht sleept bij het CAS. Zoals we allemaal weten woont deze ruiter al elf jaar onafgebroken in Groot-Brittannië. We hebben nu de opdracht gekregen om hem af te vaardigen naar de eventing op de Olympische Spelen.”

“Het is een trieste dag voor ons land dat wij tegen onze wil in een atleet in ons Zuid-Afrikaanse team moeten opnemen. Omdat we onderdeel zijn van de Olympische organisatie hebben we geen ander keuze dan deze beslissing op te nemen.”

“Richting Paul Hart wil ik zeggen dat wij, het SASCOC, ons uiterste beste hebben gedaan om jou als afgevaardigde sturen. Wij hebben tot tweemaal toe duidelijk proberen te maken bij het CAS dat het selectieproces eerlijk is verlopen.”

“Jammer genoeg kunnen we met deze beslissing geen kant op. We zijn verplicht om de beslissing van het CAS op te volgen. Het is spijtig dat landgenoot Paul Hart de dupe is van deze tragische beslissing.”

“Uit reacties geplaatst op de website SASCOC, grotendeels geplaatst door het Zuid-Afrikaanse publiek, blijkt dat zij allemaal achter Paul Hart en zijn afvaardiging staan. De genomen beslissing is jammer omdat zij het Zuid-Afrikaanse publiek een andere atleet opleggen, die zij niet als zodanig herkennen en wellicht niet steunen.”

“De hele affaire is te betreuren, maar omwille van de Olympische Spelen is het belangrijk om vooruit te kijken en onze energie en concentratie nu te richten op de atleten die Zuid-Afrika mogen vertegenwoordigen.”

Verwant artikel
[VN] Afrikaanse ruiter wint beroep bij CAS, maar mist OS alsnog

MarChak

Re: Alexander Peternell toch naar OS voor Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:34

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is waarom niet beide ruiters naar de OS mogen? Weet iemand dat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 12:41

Dat is heel simpel, er is maar één plek te verdelen. En dat komt door onder meer de prestaties van de ruiters die voor het land uitkomen. Nederland mag meerdere ruiters afvaardigen, omdat zij op wedstrijden waar de tickets te verdienen vielen het zeer goed deden. Daarnaast zijn er ook nog wat wildcards te verdelen geweest. :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:17

Aha, opgehelderd! :)* Bedankt Sammie.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:55

nou die heeft wel vrienden gemaakt in zn thuisland. Al krijg ik wel het idee dat de keuze niet op hem was gevallen puur en alleen omdat hij niet meer in Zuid Afrika woont(zie laatste zin 2de alinea) en tsja dan kan ik hem geen ongelijk geven dat hij er bezwaar bij het CAS ervoor had ingedient.
Wel heel erg zuur voor die andere ruiter, maar ja