OS: Jeroen Devroe ontgoocheld over het missen van de Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

OS: Jeroen Devroe ontgoocheld over het missen van de Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 10:34

http://www.nieuwsblad.be / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Jeroen Devroe en Appolo van het Vijverhof
Foto: FEI EC Dressage 2011 / Sjoert.com
De Belgische dressuurruiter Jeroen Devroe uit Nieuwrode haalde voor België een Olympisch ticket binnen, maar werd gepasseerd toen beslist werd wie daar gebruik mocht van maken.

‘Alles draait rond het feit dat men mij niet de tijd gunde om de blaar onder de voet van mijn paard te laten helen’, zegt Jeroen Devroe. ‘Er werd van mij geëist dat ik mij, samen met twee concurrenten, al zou bewijzen tijdens de wedstrijd in Rotterdam, terwijl ik het, in het belang van het paard, niet opportuun achtte dat wij daar zouden aantreden.’

‘Had men die beslissing uitgesteld tot de proef in Aken (3 tot 8 juli), dan kon mijn paard Apollo (van het Vijverhof, red.) wat langer rusten en konden we met gelijke wapens strijden. Nu hebben zij zich gebaseerd op één wedstrijd.’ ‘Veertien dagen later zouden wij op gelijke voet hebben kunnen concurreren, terwijl nu aangevoerd werd dat mijn paard niet fit was. Ik heb er het raden naar of het hier om incompetentie gaat of om moedwil, maar ergens heb ik het gevoel dat men een zwak moment van mij heeft afgewacht om me te kunnen treffen.’

‘Ik ben niet boos op het BOIC, noch op de federatie. Er zal wel een probleem ontstaan indien dezelfde coach gehandhaafd blijft. In hem kan ik geen vertrouwen meer hebben. Blijkt dat ik in de toekomst toch nog met hem moet werken, dan verzeilen wij in een lastige situatie en zal ik met de federatie moeten gaan babbelen.’

‘Vier jaar geleden werd ik voor de Spelen geselecteerd met mijn toenmalig paard Paganini. Een blessure bij het paard maakte toen een kruis over onze missie. Had ik nu bij Apollo niet ingegrepen, dan had het dezelfde richting kunnen uitgaan als bij Paganini die later trouwens overleed.’

‘Ik twijfel eraan of ik in de toekomst nog bereid ga zijn om een Olympisch ticket te veroveren waar anderen vervolgens gebruik van maken. Als je je uitslooft voor een selectie, dan wil je daar uiteindelijk ook de vruchten van plukken.’

‘Ik ben niet verbitterd, wel ontgoocheld en kwaad op bepaalde mensen. Blijven stilstaan lost ook niets op. Het leven gaat verder’, besluit Jeroen Devroe.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:41

Ik hoor helaas wel meer verhalen over hoe de vork in de steel zit om voor Belgie op de OS te komen. En blijkbaar hebben bepaalde mensen toch echt een voorkeurs plekje en wordt er niet echt gekeken of ze ook daadwerkelijk iets voor hun land kunnen betekenen. De beste is in mijn ogen nu niet afgevaardigd en heeft de vorige keer ook niets betekends op de kaart gezet voor de OS. Denk dat het tijd is voor vernieuwing van bepaalde mensen zodat mensen weer een eerlijke kans krijgen in het team te komen en Belgie een betekenis te geven in de dressuurwereld> Want ze kunnen het echt wel..maar kunnen het niet laten zien door de politieke spelletjes.

FriesWytske

Re: OS: Jeroen Devroe ontgoocheld over het missen van de Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:52

Zoals ik de verhalen hoor is het al veel langer vriendjespolitiek in België bij het verdelen van hun startplaatsen op verschillende wedstrijden.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:17

Dat is inderdaad heel wrang voor Jeroen Devroe. Tenslotte heeft hij de kwalificatie afgedwongen ...
Vooral als Apollo "gewoon"een hoefblaar had ..zou hij op grond van zijn vorige resultaten de logische Belgische deelnemer moeten zijn.
tja .. vriendejespolitiek alom :( dat is België

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:37

Groot gelijk heeft hij! Hij had moeten gaan en niet Claudia.
Heel spijtig dat het hier zo werkt in België..
Niet echt positief voor het imago van de sport!!
Ochja, tegen vriendjespolitiek kan je spijtig genoeg niet veel doen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:39

Ik vind het wel een beetje boehoe-quotes, maar begrijp natuurlijk wel dat het frustrerend is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:44

KOm eens mee doen in BE..dan weet je waarom de boehoe quotos ontstaan:) En waarom ze zo vaak terug komen en steeds vaker uitgesproken worden. Denk dat jij dan ook niet meer lacht en de sport minder leuk wordt dan;) En helaas veranderd er maar niets. Of je moet met heel veel Belgen die paard rijden in opstand komen met de manier hoe ze het regelen voor topsport en zelfs basissport. Het gaat echt niet eerlijk helaas.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:46

Kostolany schreef:
KOm eens mee doen in BE..dan weet je waarom de boehoe quotos ontstaan:) En waarom ze zo vaak terug komen en steeds vaker uitgesproken worden. Denk dat jij dan ook niet meer lacht en de sport minder leuk wordt dan;) En helaas veranderd er maar niets. Of je moet met heel veel Belgen die paard rijden in opstand komen met de manier hoe ze het regelen voor topsport en zelfs basissport. Het gaat echt niet eerlijk helaas.

Klopt helemaal! Denk dat de Nederlanders noggal zouden verschieten als ze hier eens moesten komen meerijden.. Het zijn altijd dezelfde, en niet altijd omdat ze de beste zijn..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:47

Ik zeg toch ook dat ik begrijp dat het frustrerend is, maar dat neemt niet weg dat deze quotes een beetje boehoe zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:59

lienbono schreef:
Kostolany schreef:

Klopt helemaal! Denk dat de Nederlanders noggal zouden verschieten als ze hier eens moesten komen meerijden.. Het zijn altijd dezelfde, en niet altijd omdat ze de beste zijn..

Ook in Nederland gebeurt het regelmatig. Iig op basisniveau. Soms doen namen wonderen, sommige jury's, ook bij het springen zijn leip van bepaalde mensen en afstamming en plaatsen ze vaak bovenaan, regelmatig zeer onterecht maar je doet er niets aan. Vind wel dat je als potentiele olympiaganger een eerlijke kans moet krijgen en dat heeft Jeroen niet gehad, onze Patrick wel dus. Misschien moet Sjef maar jullie bondscoach worden, is het meteen gedaan met dat kontenkruipen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:27

@bigone: en dat geloof je zelf? Hier kunnen ze er ook wat van. Patrick rijdt zich met Imke de blaren om uit te maken wie er de beste is.(Wat op de aangewezen selectiewedstrijden al duidelijk was) Adelinde zie je maanden niet meer in de ring, en op basis van een gezellig soort onderling wedstrijdje in Ermelo mag ze ook naar Londen.
Heel transparant is het hier dus ook niet.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:34

:D Is dressuur (en sport..) zeker? Ochja, we moeten het maar nemen zoals het is. En ik hoop wel voor Claudia dat het allemaal goed verloopt met haar en dat ze mooie scores gaat rijden!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:36

Heel erg jammer dat ze Aken niet meer hebben gebruikt als finale selectie, daar gingen Vicky en Claudia normaal sowieso van start gaan, dus als Jeroen daar ook had gestart en iedereen had mogen starten, dan was het heel wat transparanter geweest lijkt mij? En dan was de keuze misschien wel eerlijker geweest. Wat ik niet snap is dat er voor Aken nooit sprake is geweest dat Jeroen zou deelnemen daar? Ik weet natuurlijk niet wat er achter de schermen besproken is, maar ik heb van nergens uit gehoord dat Jeroen wou deelnemen aan Aken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:41

CharleyT schreef:
@bigone: en dat geloof je zelf? Hier kunnen ze er ook wat van. Patrick rijdt zich met Imke de blaren om uit te maken wie er de beste is.(Wat op de aangewezen selectiewedstrijden al duidelijk was) Adelinde zie je maanden niet meer in de ring, en op basis van een gezellig soort onderling wedstrijdje in Ermelo mag ze ook naar Londen.

Maar alsnog een stuk duidelijker dan in Belgie, Adelinde in vorm thuislaten is natuurlijk het domste wat Sjef had kunnen doen. Als ze niet goed genoeg was geweest had ze er echt wel naast gestaan. Dat Patrik zo heeft moeten knokken om een plek was volgens Sjef om te bezien hoe hij onder grote druk presteerde en dat deed hij goed dus ging hij mee. Kun je dan wel zien als een verkapte extra kans voor Imke maar het recht van de sterkste gold hier wel en dat was wel zo duidelijk. Als Jeroen nog een kans had gehad om zich via Aken te plaatsen was hij wel gegaan denk ik.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:47

Kijk in nederland eens naar de eventing?

Daar is de kwalificatie afgedwongen door 3 ruiters waarvan er maar 1 in het uiteindelijke team zit.
Die andere 2 zitten er niet in omdat ze betere resultaten gereden hebben de laatste jaren.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:24

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:36

CharleyT schreef:

Dit slaat echt helemaal nergens op!
Adelinde is de nr 1 op de wereldranglijst! Die laat je toch niet thuis?( mits beiden gezond zijn)?

pommery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:02

gun het gewoon iedereen wie er mag gaan en vormbehoud telt ook mee en over aken moeten jullie niet zeuren jeroen was zelf afgemeld

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:14

Dit soort zaken gebeurt in iedere tak van sport en niet alleen in België. Een vriendin is meerdere keren nederlands kampioen geweest met handboogschieten, draaide altijd in de top 3 mee, maar naar een EK mocht ze nooit. Dochters en nichtjes en oud leerlingen van de (toenmalige) coach waren altijd de gelukkig, terwijl die niet eens top 5 of top 10 schoten. Er is onder die coach nog nooit iemand naar een EK of WK gegaan die niet uit brabamt of limburg kwam.

Bij een onschuldige blessure had de coach best een wedstrijd uitstel kunnen nemen.

Pommery, ben jij soms de ruiter of een goede vriend(in) van de ruiter die nu wel heen mag?

pommery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:18

nee sorry ruiter niet gewoon veel intresse voor dressuur maar voor kentucky was het ook zogezegd een politiek spel gaat dat nu weer beginnen dat is echt niet goed voor het land kijk gewoon naar de cijfers van de laatste maanden

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:02

De cijfers van de laatste maanden zeggen vooral dat Jeroen Devroe moest gaan. De wedstrijden die hij niet heeft kunnen rijden was door die hoefzweer en Aken mocht hij niet meedoen omdat de federatie toen al had beslist dat Claudia mocht gaan en dat ze Jeroen aan de kant schoven.

pommery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:16

mocht hij niet mee doen hij is afgemeld op » Devroe Jeroen f;f; 21/06/2012 big class
Apollo Van Het Vijverhof
en toen was er nog niet bekent dat er geen team naar aken zou gaan en dat is na rotterdam pas beslist volgens de berichten dat ik heb gelezen op bokt dus hij ging zoiezo niet dus ook geen vormbehoud

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:31

lienbono schreef:
De cijfers van de laatste maanden zeggen vooral dat Jeroen Devroe moest gaan. De wedstrijden die hij niet heeft kunnen rijden was door die hoefzweer en Aken mocht hij niet meedoen omdat de federatie toen al had beslist dat Claudia mocht gaan en dat ze Jeroen aan de kant schoven.

De cijfers van de laatste maanden zeggen juist niets, want de laatste maanden heeft Jeroen geen wedstrijden gereden. Dat is het 'm juist, hij heeft de goede vorm/conditie/fitheid van Apollo niet kunnen aantonen, terwijl er anderen zijn die wel bewezen hebben dat hun paard in topconditie is. Op basis daarvan is de selectiebeslissing gemaakt.

Ik heb de deelnemerslijsten en nominaties voor Aken opgevolgd. Daaruit bleek dat Jeroen zich in eerste instantie wel had ingeschreven, maar zich nadien weer heeft afgemeld.
Toen de selecties voor Aken bekend werden gemaakt, wist Claudia zelf nog niet dat ze geselecteerd was voor de spelen. Ik kan me dus niet inbeelden dat Jeroen hierover wel al officieel was ingelicht.

De grote fout zit 'em in de communicatie van de KBRSF/Volker Moritz die allebehalve sportief was. Jeroen in de waan laten dat zijn selectie binnen is, om de selectieprocedure vervolgens over een andere boeg te gooien, ik begrijp heel goed dat hij dit niet pikt.

Maar volgens mij is op dit moment wel de sterkste Belgische combinatie afgevaardigd.

pommery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:42

er was gewoon nog niemand die wist wie er mocht gaan en eerlijk gezegd was het ook niet er positief als je ziet dat jeroen zich afmeld voor aken voor dat er beslist werd dat er niet gegaan word welke indruk geeft dat en dat een paar weken voor de spelen niet echt goed volgens mij maar laten we niemand gaan vizeren maar gewoon hopen op een goed resultaat daar in londen /3

pommery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:46

en ik wil claudia fassaert veel succes wensen in londen wie dat ook wil laat je horen