http://www.bokt.nl / www.dressage-news.com
Eén van de sterkste kanten van Lyndal Oatley is het omgaan met stress. De dressuuramazone Oatley heeft haar thuisbasis in Duitsland, maar rijdt voor Australië. Sinds enige tijd is ze getrouwd met Patrik Kittel die voor Zweden rijdt. Oatley heeft daardoor veel kunnen leren over het rijden van kampioenschappen. Oatley zat in 2010 in Australische team dat meedeed aan de wereldruiterspelen in 2010. Maar geen van deze ervaringen kon Oatley voorbereiden op de commotie omtrent de selecties voor het Olympische team.
Oatley is zeer verheugd over haar deelname aan haar eerste Olympische Spelen. Ze focust zich nu op de voorbereiding voor het dressuur dat op 2 augustus begint. Oatley zit in een iets wat lastige situatie, ze zal tegen haar eigen man moeten rijden die tevens haar trainer is. Oatley is blij dat zowel het Zweedse als het Australische team geen probleem maakt van het feit dat zij getrouwd zijn. Oatley en Kittel zitten wel beiden op een andere locatie in Groot-Brittannië.
Oatley spreek niet graag over het selectieproces en laat liever haar prestaties voor haar spreken. Oatley was de beste Australische combinaties op de selectiewedstrijden in Mannheim, Duitsland en Compiégne, Frankrijk. Hierdoor stond Oatley met haar paard Sandro Boy (v. Sandro Hit) automatisch bovenaan te lijst en was zij vrijwel automatisch al geplaatst.
Oatley werd dus ook gekozen boven Hayley Beresford, een Australische die eveneens in Duitsland woont. Beresford en haar fans binnen het selectieteam hadden hier kritiek op. Eveneens waren zij boos dat Beresford niet één van de andere plekken binnen het team mocht bezetten. De media dook erboven op. Hayley tekende protest aan bij de Australische paardensportfederatie, Equestrian Australië, maar ook bij het Court of Arbitration of Sport (CAS) in Zwitserland. Beiden gaven geen gehoor aan haar protest. Kern van Hayley’s protest was dat er sprake was van een soort van vriendjespolitiek tijdens wedstrijden. Ook werden tijdens de selectiewedstrijden de regels veranderd waardoor de andere deelneemsters, die nu een plek in het team hebben, een voordeel hadden.
Het Australische team bestaat nu uit Lyndal Oatley, haar nicht Kristy Oatley (met Clive) en Mary Hanna (met Sancette). Laatstgenoemden hebben ervaring met de Spelen en met wereldkampioenschappen.
Oatley blijft positief. “Mensen hebben passie voor de sport. Het is voor ons allen een drijfveer. We kijken nu verder en focussen op Londen. Dit worden mijn eerste Spelen. Samen met mijn teamgenoten, die veel ervaring hebben, zal dit een goed leermoment worden. Ik kijk er naar uit.”
“Twaalf jaar geleden keek ik naar de Spelen die toen in Sydney, Australië werden gehouden. Op dat moment werd dat mijn doel. Ik heb mijn plaats in het team verdiend door mijn prestaties. Ik heb hard gewerkt en ik heb er veel voor op moeten geven om dit doel te bereiken. Op de Spelen ga ik strijden en genieten.”