Paarden zijn kalmer bij nerveuze mensen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Paarden zijn kalmer bij nerveuze mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:36

http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com/

Paardenmensen weten het allang: Paarden kunnen aanvoelen hoe nerveus of hoe kalm de mensen rondom hem heen zijn.
Volgens een groep paardenwetenschappers begint er nu ook een wetenschappelijk bewijs te komen voor deze theorie.

Onderzoekster Merkies onderzocht de reacties van paarden op zowel kalme als nerveuze mensen door ze vijf minuten
geblinddoekt in een roundpen te zetten samen met een paard.
Tijdens een presentatie in Canada legde ze uit dat de paarden verschillend reageerde op kalme en nerveuze mensen
en dat een paard opmerkelijk genoeg het kalmst reageert in de buurt van een nerveus mens.

Voor haar onderzoek gebruikte Merkies 10 paarden die zeer vertrouwd zijn met mensen en 16 mensen.
Allereerst vroeg ze de mensen om hun "comfortlevel" met paarden aan te geven op een schaal van 1 tot 10, waarbij 10 het meest bang voor paarden is en 1 geen enkele angst.
Ook werden er twee paardenmensen ingezet die lichamelijke stress vertoonde (na intensieve inspanning) om het verschil in reactie van de paarden op geestelijke en lichamelijke stress te vergelijken.
Tijdens de testen werden de hartslag van zowel de mensen als de paarden gemeten en werd het gedrag van de paarden geobserveerd.

Deze eerste studie toont aan dat lichamelijke of psychische stress niet per definitie meer veiligheidsrisico oplevert in de buurt van paarden.
Dit is met name interessant voor instanties die gebruik maken van paarden voor therapeutische activiteiten.

paardjes123

Re: Paarden zijn kalmer bij nerveuze mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:58

Dat wist ik allang, met wedstrijd altijd ontzettend gestresst en paard altijd relaxt :+

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:02

Wel een hele kleine steekproef van paarden, waardoor mevrouw Merkies het gedrag van paarden generaliseert. De (grote) kans dat de reactie van paarden per individu verschilt is denk ik sterk aanwezig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:04

Wat een flut onderzoek :+ leuk exploratief natuurlijk maar verder?
Totaal niet representatief en daardoor ook niet zinvol om conclusies eruit te trekken.
2 hele mensen uitgekozen (dus niet eens random zo te lezen) die aantoonbare fysieke stress hadden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:09

Wat raar. Ik heb in al die jaren gemerkt dat als je zelf angstig of gestresst bent, dit juist zijn weerslag heeft op het paard en die wordt daar echt niet rustiger van. :+

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:12

Moet wel lachen om dit onderzoek!! Hoe meer stress ik heb
. hoe nerveuzer mijn paard word!!

Kortom... waardeloos onderzoek

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:16

Is tevens mijn ervaring....

Suzanne F. schreef:
Wat raar. Ik heb in al die jaren gemerkt dat als je zelf angstig of gestresst bent, dit juist zijn weerslag heeft op het paard en die wordt daar echt niet rustiger van. :+

Wel merk ik soms in de omgang met paarden, dat zij heel goed (relaxt en meedenkend) reageren, wanneer het (kleine) kinderen betreft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:18

Klopt, sommige paarden zijn heel anders en relaxed en voorzichtig bij kleine kinderen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:19

Mmmhh ik ben erg benieuwd hoe groot de groep paarden was, welke merken ze gebruikt hebben voor de onderzoeken en of dit ging om paardenmensen of gewoon willekeurige mensen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:20

Vraag me af wat er uit haar onderzoek was gekomen als ze de mensen met comfortlevel 10 OP een paard had gezet.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:26

annebe schreef:
Mmmhh ik ben erg benieuwd hoe groot de groep paarden was, welke merken ze gebruikt hebben voor de onderzoeken en of dit ging om paardenmensen of gewoon willekeurige mensen.

Citaat:
oor haar onderzoek gebruikte Merkies 10 paarden die zeer vertrouwd zijn met mensen en 16 mensen.
(...) Ook werden er twee paardenmensen ingezet die lichamelijke stress vertoonde (na intensieve inspanning) om
het verschil in reactie van de paarden op geestelijke en lichamelijke stress te vergelijken.

Ik denk dat het wél een interessant onderwerp is, maar dat deze ontzettend algemene uitkomst weinig functioneel is.
Ben benieuwd naar het eigenlijke artikel, vaak is de eigenlijke publicatie stukken subtieler dan dit soort journalistieke uittreksels.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:29

Ik vind het ook altijd heel mooi om te zien hoe paarden veranderen in de omgang wanneer er iemand met een beperking in de buurt is. Dan worden ze ook altijd zo kalm.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:30

Zouden het ook paarden van verschillende rassen zijn geweest?
Anders is de studie imo nog steeds niet vertegenwoordigend voor alle paarden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:44

Nou, ik heb toch echt hele andere ervaringen hoor. En wel precies andersom.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:52

Toen ik zwanger was zat ik er heel gespannen op, dat voelde het paard haarfijn aan, het was echt een draak toen. Ik ben daarom heel vlot gestopt met rijden. Niet alle paarden reageren dus zo.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:34

Natuurlijk reageren niet alle paarden zo, dan had ze wel jonge paarden of paarden die met een beperkt aantal mensen in aanraking komen erbij gekozen, ze kiest niet voor niets koudbloedige ruinen met veel mens-ervaring.
Maar zeker als je ze als therapie wil aanbieden, is het leuk om te weten dat zenuwachtige mensen geen extra risico lopen bij dit soort braveriken, dat zou weer extra zenuwen opleveren, zowel bij de mensen als bij de begeleiders. :D

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:38

swartbeessie schreef:
Wel een hele kleine steekproef van paarden, waardoor mevrouw Merkies het gedrag van paarden generaliseert. De (grote) kans dat de reactie van paarden per individu verschilt is denk ik sterk aanwezig.

Dit lijkt mij inderdaad niet een betrouwbaar onderzoek gezien de onderzochte groep wel extreem klein is.

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:43

Bij een paard in één ruimte zijn en nerveus zijn, en erop zitten en nerveus zijn, zal naar mijn beredenering verschillende uitkomsten geven. Als men nerveus is, vindt het neerslag in de spierspanning en dus in de houding: denk maar aan klemmen met benen, "omhoog getrokken" zitten, enz.
DUs, nog een keer deze onderzoek, maar dan erop.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:46

Ik vind het heel erg aan het paard liggen. Ken genoeg paarden die zelf ook in de stress schieten wanneer er een gestressd persoon naast staat

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:50

Dit lijkt inderdaad een klein onderzoek met Groningers (of zoiets), dezelfde acties uitvoeren met 10 warmbloedige sportpaarden geeft waarschijnlijk wel andere resultaten. Er zijn genoeg paarden waar ik ook liever niet geblinddoekt 5 minuten alleen mee in een roundpen zou willen staan...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:05

Grappig! Ik kan me deze uitslag wel voorstellen als hier inderdaad een stel zeer ervaren (misschien koudbloedtype?) paarden zijn gebruikt. Ik heb dezelfde ervaring gehad met mijn haflingermerrie, super lief en ervaren paard in de omgang met mensen.. in alles eigenlijk. Was een paard met veel zelfvertrouwen ook en best wat pit, maar zij was uiterst voorzichtig en braaf met angstige of nerveuze mensen! Bij wat meer ervaren mensen kwam juist de pittige kant van haar karakter meer naar voren.

Met mijn arabische merrie, nog vrij groen en onzeker, werkt het inderdaad precies andersom. Ze is wel super lief met kinderen, maar die zijn over het algemeen ook niet bang. Juist bij nerveuze mensen (type -hooooo hoooo braaahaaaf-) zie je het letterlijk op haar overslaan.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:47

Als ik nerveus ben of angstig dan reageert mijn paard daar onmiddelijk op en niet door zelf heel kalm te zijn... Dan is onze combinatie een drama ! Dat is de reden waarom het op wedstrijd niet zo goed wil lukken. Maar ik heb nog geen manier gevonden voor mijzelf om niet zenuwachtig te zijn. Met kleine kinderen daarentegen is hij wel heel voorzichtig en rustig, of ze nou vlak bij hem staan of op hem zitten... En ook met grondwerk is het een topper ! ( maar ja dan heb ik ook geen last van zenuwen...)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:50

Het verschilt gewoon per paard en situatie. Soms als ik super gestresst ben is mijn paard ontzettend rustig, maar soms is zij dan net zo'n grote bom als ik

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:08

Ik heb het idee dat bij dit onderzoek mensen die bang zijn voor paarden bij een paard in een ring zijn gezet.
Zolang die persoon niet gillend en spartelend weg rent zal het paard niet nerveus worden.

Maar wat als je iemand die bang is voor spinnen met een paard in een ring zet en in die ring ook een bak zet met een vogelspin er in.
De persoon met spinnenangst zal focussen op de bak met de spin en deze goed in de gaten houden, misschien wel een schrikreactie vertonen als de spin ineens beweegt.
Hoe zou het paard daar op reageren? Zou het ook achterdochtig op de bak met spin reageren?

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:36

Mijn ervaring is dat het te maken heeft met hoe een mens zich van binnen voelt mbt eigenwaarde. Hoe dicht je bij je bron zit. Die is bij iedereen uniek. Zijn wie je werkelijk bent vanbinnen. Je zwakke en zowel je sterke punten onderkent en accepteert. Als je goed in je energie zit en vanuit je innerkracht zoveel mogelijk probeert te leven, biedt dat een veiligheid, een bepaalde rust, ook al kun je dan nerveus zijn, onder die spanning zit dat vertrouwen, in jezelf.