www.knhs.nl
Mark Weusthof heeft zich in Beekbergen ondubbelzinnig kandidaat gesteld voor de vierde Nederlandse startplaats bij het WK vierspannen in het Duitse Riesenbeck. Na zijn knappe zeges in zowel de marathon op zaterdag als de vaardigheidsproef van zondag kan bondscoach Harry de Ruyter niet meer om de koetsier uit het Twentse Rossum heen. De keuzeheer moet de naam van Oranje’s (individuele) vierde man maandag nog voorleggen aan de Topsportcommissie van de KNHS, maar dat is gezien het wedstrijdverloop op de terreinen van tweespanrijdster Mieke van Tergouw een formaliteit.
In theorie is het denkbaar dat De Ruyter nog puzzelt of hij Weusthof alsnog moet opnemen in zijn team in Riesenbeck, nadat de lange Tukker eerder ook in het Duitse Lähden na een prima marathon een foutloze kegeltjesproef afwerkte. Maar daarmee houdt zelfs Mark Weusthof geen rekening. Het drietal zal zo goed als zeker worden gevormd door IJsbrand Chardon, Theo Timmerman en Koos de Ronde. Van dat trio kwam alleen De Ronde in Beekbergen in actie.
“Die hebben het ook in Aken weer heel goed gedaan”, is Weusthof realist. “Ik heb ze niet één keer verslagen en ze hebben als team tot nu toe alles gewonnen. De enige keer dat de laatste jaren iemand anders in de ploeg zat, was in 2010 in Breda. Toen mocht ik meedoen omdat IJsbrand er niet bij was. Ook toen werden we trouwens wel eerste.”
Met zijn puike prestaties was Mark Weusthof al meer dan tevreden. Weusthof verspeelde zelf door enkele foutjes een voor zijn doen opmerkelijk hoge klassering in de dressuur en de zege in het eindklassement, maar reed op de beide volgende onderdelen uiterst geconcentreerd en onberispelijk zijn doel tegemoet. “Ik heb gedaan wat ik moest doen. En inderdaad, ook ik ga ervan uit dat mijn resultaten van Lähden en Beekbergen de bondscoach voldoende hebben overtuigd. Ik werk vanaf nu met een heel goed gevoel toe naar het WK in Riesenbeck.”
Dat kan ook Koos de Ronde, die met een minimale achterstand op de Duitse winnaar Georg von Stein en een nog kleinere voorsprong op Weusthof de tweede plek in het eindklassement voor zijn rekening nam. De meest constante Nederlandse topmenner van dit seizoen: “Als je bedenkt dat ik twee paarden van mijn WK-span hier niet bij me had, kan ik alleen maar super tevreden zijn. Vooral in de marathon en de vaardigheid merkte ik dat wel, omdat die twee die ik er nu in heb gezet toch wat minder goed zijn ingespeeld dan de WK-paarden. Maar het is wel geweldig dat je met acht paarden in de top drie kunt eindigen bij dit soort grote wedstrijden. Bovendien was zeker de vaardigheid een mooie training voor het WK. Ik denk dat de paarden ook daar weinig ruimte krijgen. Nadat al aan het begin een balletje viel, wist ik dat ik binnen de tijd moest rijden en dat lukte fantastisch.”
Herman ter Harmsel slikte zijn teleurstelling manmoedig weg. Zijn optreden in de marathon was net als in Lähden niet goed genoeg om aanspraak te mogen maken op een WK-ticket. “De vaardigheid liep zeker niet verkeerd. Het was alleen jammer dat beide voorpaarden kort na elkaar onnodig een balletje aftikten. Ook in de marathon ging het eigenlijk zo heel beroerd niet. Maar mijn paard linksvoor brak enkele keren uit, waardoor er vier maal een bal af ging. Was dat niet gebeurd, dan had ik zelfs vierde gestaan. Al liep de marathon niet echt goed.” Ter Harmsel bezette in de eindrangschikking als derde Nederlander de achtste plek.
Harry de Ruyter wilde het laatste restje onzekerheid zondag nog niet wegnemen. “Iedereen krijgt eerst uitleg, voordat we morgenavond naar buiten komen met de vier namen.” Er zijn echter geen voorspellende gaven voor nodig om te voorspellen wie dat zullen zijn.
Eindstand CAI Beekbergen
1) Georg von Stein (Dui) 129,52
2) Koos de Ronde (Zwartewaal) 130,30
3) Mark Weusthof (Rossum) 130,54
4) Chester Weber (USA) 135,17
5) Tomas Eriksson (Zwe) 143,24
8) Herman ter Harmsel (Rijssen) 152,08