EK Pony’s: Sanne Vos wint goud, Rosalie Bos brons

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

EK Pony’s: Sanne Vos wint goud, Rosalie Bos brons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 21:56

www.knhs.nl

De Nederlandse ponyruiters kenden een uitstekende dag tijdens het EK Pony’s in Fontainebleau (Frankrijk). Dressuuramazone Sanne Vos pakte met TC Champ of Class DVB goud in de individuele proef, collega Rosalie Bos was met Paso Double goed voor brons. Het eventingteam klom via drie uitstekende foutloze crossen van de zevende plaats naar de derde plaats in het tussenklassement.

Rosalie Bos ging halverwege de individuele dressuurfinale met Paso Double aan de leiding. “Ze voelde fijn aan en ik was heel blij met mijn score”, vertelde de amazone uit Weert, voor wie het EK het eerste en tevens het laatste (bij de pony’s) is. “Maar ik heb vandaag wel in spanning gezeten.” Bos zag van de concurrentie alleen nog de Duitse Semmieke Rothenberger, de jongste dochter van het dressuur-echtpaar Gonnelien en Sven Rothenberger-Gordijn, met Golden Girl en teamgenote Sanne Vos en haar Champ voorbij komen. Rothenberger en Vos waren een klasse apart en ze maakten er een spannende strijd van.

“Het kon twee kanten op”, vond juryvoorzitter Peter Holler, “maar ik denk dat dit een prima uitslag is. Dit tweetal stak er echt bovenuit. We waren tevreden over het niveau, over het algemeen hebben de ruiters beter gepresteerd dan in de landenproef. We konden merken dat ze meer ontspannen waren, dat de ruiters en pony’s gewend waren aan de sfeer en entourage.”

Sanne Vos, die in december zestien wordt, reed met de achtjarige kampioen ‘Champ’ een uitstekende proef, waarin alleen de keertwending een minpuntje vormde. Champ fo Class liep met veel Schwung, uitstraling en toonde een uitmuntende galopreprise. ‘“Ik had dit echt niet verwacht, normaal ben ik niet zo goed in de individuele proef. Ik weet niet hoe dat komt. De landenproef rijden we altijd, de individuele proef maar een keer of drie per jaar. Vooraf hoopte ik op een medaille in de kür. Mijn pony voelde erg goed aan toen ik de ring in ging. Hij was scherp en fris. Dan loop je wel risico op een fout, maar het pakte goed uit.”

Jelle Peeters finishte met Den Ostriks Dailan als zevende. Zij rijdt, samen met Vos en Bos, zondag in de Kür op muziek.

Het eventingteam van Martin Lips stond na dressuur zevende, met Nina Knape en Anydale For Pleasure als beste combinatie op de negentiende plaats. De technische cross leverde de nodige problemen op, echter niet voor Knape, Milou de Hoon met Veenstra’s Vip en Joyce van de Kuilen met Regent des Mauvis. Ze bleven zonder hindernisfouten en klommen op naar een prachtige derde plaats. Zondag wordt de wedstrijd afgesloten met de veterinaire keuring en het springparcours. Levi Driessen komt dan niet meer aan start. De benjamin van het team reed de cross niet uit. Knock Out schoot drie keer langs een smalle hindernis.

Lips was voor de start al vol vertrouwen. “Dit hebben we geoefend. Als je hard wilt rijden en je vergeet de controle, dan ga je de bietenbrug op. Dan schiet je zo langs een smalletje. We hebben heel bewust de cross gelopen en de controlepunten bepaald. De meiden hebben uitstekend gereden.”

Behalve de kür op muziek en de afsluiting van eventing staat zondag ook de individuele finale voor de springruiters op het programma. Voor Nederland komen daarin nog aan start Leontine Bruin/ Scapa SB, Lisa Nooren/ Rock Dee Jay en Teddy van de Rijt/ Fostymana vh Trichelhof.

Uitslagen:

Dressuur, individueel kampioenschap:
1. Sanne Vos (Wijk en Aalburg) TC Champ of Class DVB 78,707%
2. Semmieke Rothenberger (GER) Golden Girl 78,317%
3. Rosalie Bos (Weert) Paso Double 75,561%
7. Jelle Peeters (Weert) Den Ostriks Dailan 73,122%
17. Lotte Meulendijks (Heeze) Boticelli 69,390%

Eventing, individuele tussenstand na cross:
1. Leonie Leuwer (GER) Camissa Nera 40,6
2. Ana O’Brien (IRE) Ice Cool Bailey 41,9
3. Cathal Daniels (GBR) Master Murrose 48,8
15. Nina Knape (Ouddorp) Anydale For Pleasure 59,3
16. Milou de Hoon (Baarle Hertog, B) Veenstra’s Vip 59,8
25. Joyce van de Kuilen (Elst Gld) Regent des Mauvis 71,7

Tussenstand teams:
1. Ierland 136,9
2. Groot-Brittannië 156,1
3. Nederland 190,8

_Snow_White

Re: EK Pony’s: Sanne Vos wint goud, Rosalie Bos brons

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:44

Super! :D

hellow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:25

Wat goed zeg *\o/* Alleen erg jammer dat er vanuit de Duitse media/ Duits team gesuggereerd word dat Sanne door het nl jurylid naar goud is gejureerd...

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:51

Goede prestatie van de Nederlanders :D Ze hebben het helemaal verdiend, en dan nog te bedenken dat bij de pony's voor de meeste amazones het hun 'ek-debuut' was. Erg knap dus! :D
Alleen jammer dat Levi 3 keer langs een hindernis ging. Heb 'm laatst nog zien rijden in een training in Ermelo, vond het wel een leuke combinatie, maar hij miste soms nog wat controle. maar denk dat als die controle komt, ze nog ver kunnen komen. :)

marjan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:01

super:D

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:26

Wake up:
Levi is nog stil gezet door een val van een ruiter in de cross. Dus op hindernis 15 stilgezet volgens mij, en had toen al 2 weigeringen. Wel jammer. Maar bijna alles ging in het Frans!

leeuwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:47

Echt super goed gedaan!

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:37

Goede prestatie!