Bleker: “Recreatief medegebruik ecoducten mogelijk maken”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Bleker: “Recreatief medegebruik ecoducten mogelijk maken”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 10:14

www.knhs.nl

Staatssecretaris Bleker heeft op Kamervragen van Stientje van Veldhoven (D66) over het recreatief medegebruik van ecoducten geantwoord dat het beleid er op gericht is recreatief medegebruik van ecoducten mogelijk te maken, tenzij de primaire functie van de faunapassage wordt aangetast. Op initiatief van de KNHS start bij ecoduct de Borkeld over de A1 bij de Sallandse Heuvelrug een praktijkproef, die 2 jaar zal duren. Hierbij wordt onderzoek gedaan naar de effecten van het combineren van het ecologische deel met een ruiterpad.

De KNHS is blij met het antwoord van Bleker, omdat het opheffen van belemmeringen voor de recreatieve paardensport één van de speerpunten van het KNHS beleid is. Als overigens uit de praktijkproef blijkt dat de primaire functie, dieren een weg te laten kruisen, van het ecoduct de Borkeld wordt belemmerd kan het medegebruik door ruiters stopgezet worden.

Wandelaars en fietsers blijven gebruik maken van de naastgelegen brug. Deze brug is niet geschikt voor paarden. Bleker wijst er op dat het onderzoeksbureau Alterra in eerder onderzoek heeft geconcludeerd dat ecoducten met recreatief medegebruik wat betreft het aantal passages van een diersoort niet per definitie minder goed functioneren dan ecoducten zonder recreatief medegebruik.

s0173957

Re: Bleker: “Recreatief medegebruik ecoducten mogelijk maken”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:16

Dan is het toch nog ergens goed voor...
Zo'n ecoducten zijn ongelooflijke geldverspilling als je hun effectiviteit in natuurbehoud bekijkt...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:43

Meen je dat serieus? En waar baseer je die mening op?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:02

Nou die proef mogen ze bij ons ook doen hoor...Wij zitten midden in de aanleg van de A4 met straks een onmogelijk brug richting het natuurgebied. Hierbij is geen rekening gehouden met alle ruiters die ons gebied rijk is.. wel komt er een ecoduct bij om de hoek, dat wij heel goed zouden gebruiken om in het natuurgebied te komen..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:09

Malenka schreef:

Op 5 jaar Biologie te studeren op de Unief en van bijna alle proffen ecologie te horen en verscheidene studies te lezen die zeggen dat het kosten/baten plaatje bij ecoducten compleet negatief is...

De migraties over zo'n smalle brug zijn echt miniem en niet in verhouding tot het enorme kostenplaatje van zo'n ecoduct.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:10

Oeeeeeh Leuk! Dan kan ik dagtochten maken van mijn stal naar de stal in Kootwijkerbroek! :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:29

s0173957 schreef:
Malenka schreef:

Op 5 jaar Biologie te studeren op de Unief en van bijna alle proffen ecologie te horen en verscheidene studies te lezen die zeggen dat het kosten/baten plaatje bij ecoducten compleet negatief is...

De migraties over zo'n smalle brug zijn echt miniem en niet in verhouding tot het enorme kostenplaatje van zo'n ecoduct.

Maar dat lijkt me afhankelijk van wat voor waarde je plakt aan het verplaatsen van de organismen en op welke schaal je het bekijkt? Als je een soort (of dat nou een plant of een dier is) hebt die dankzij de mogelijkheid tot verplaatsen van uitsterven behoed kan blijven dan is dat van enorme waarde. Al zullen er ook soorten verplaatsen waarvan je dat wellicht liever niet ziet of waarvan het niet nodig is. Maar als het nou net die paar procent meer kans op overleven is voor een soort dan is dat toch goed? Ik hoor vaak dat we meer variatie willen zien. Dat kan toch niet als je het land 'versnippert' houd? Ik kan me wel voorstellen dat een goed beheerde berm en kreupelhout in akkerland meer rendement kan halen dan het ecoduct over de snelweg. Maar helaas zijn er niet veel mogelijkheden om land aan 2 kanten van de snelweg met elkaar te verbinden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:39

http://www.denatuurisgeenpretpark.nl/ecoduct.html
Ook natuurbehoud blijkt geen exacte wetenschap. Als de deskundigen het al oneens zijn over dit onderwerp, waag ik mij als leek niet aan een uitspraak over het nut van een ecoduct. Ik vind het in ieder geval sympathiek dat er door de overheid geld in natuurbehoud wordt gestoken. En helemaal mooi als dat straks extra ruiterroutes oplevert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:50

Extra mogelijkheden voor de ruiters tot daaraantoe. Maar hoe lang gaat het duren voordat hele kudde moutainbikers zich de paden over de exoducten gaan toeeigenen? Hoeveel dieren gaan de ecoducten mijden als deze veelvuldig gebruikt gaan worden door recreanten die hier niet mogen komen? Zodra de paden er liggen kan je niet voorkomen dat anderen dan ruiters hiervan gebruik gaan maken.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:35

Ik ben laatst bij een ecoduct in aanleg wezen kijken, groot en rustig! Ik was echt verbaasd, je hebt die hele snelweg niet door daar. En ook bizar dat de edelherten er al over gingen (sprongen over het hek) voor dat het viaduct af was! In die zin werkt het zeker wel!!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:55

Juliette86 schreef:
Extra mogelijkheden voor de ruiters tot daaraantoe. Maar hoe lang gaat het duren voordat hele kudde moutainbikers zich de paden over de exoducten gaan toeeigenen? Hoeveel dieren gaan de ecoducten mijden als deze veelvuldig gebruikt gaan worden door recreanten die hier niet mogen komen? Zodra de paden er liggen kan je niet voorkomen dat anderen dan ruiters hiervan gebruik gaan maken.

Daar vrees ik eerlijk gezegd ook voor. Maar goed, het is een experiment waard natuurlijk, en mooi meegenomen voor de ruiters.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:00

goed initiatief en naar mening een win-win situatie.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:01

Veel ecoducten zijn nog dicht, door dezelfde man die nu zegt dat recreatief gebruik moet plaatsvinden..jaaaa ja..

afschaffing EHS, miljoenen weggooien, natuurbeheerders die hun natuurbeheer moesten afstemmen op de EHS en nu zitten met kuddes die zich niet kunnen verspreiden
en nu dit ineens... vreemd hoor nouja verklaarbaar, er is geen natuur voor hem, maar wel inkomsten door recreatie..

wat mij betreft: dag dag bleker