http://www.bokt.nl
De Amerikaan Rich Fellers is absoluut kanshebber voor Olympisch Goud in Londen de komende weken. Samen met zijn Ierse hengst Flexible (v. Cruising) hoopt Fellers zelf ook op een mooie afsluiting van wat al een geweldige periode is. De afgelopen periode hebben ze diverse grote wedstrijden op hun naam gezet, waaronder de met 200.000 Amerikaanse dollars gedoteerde CN Grand Prix in Spruce Meadows, diverse wedstrijden tijdens de Del Mar National Horse Show en natuurlijk de wereldbekerfinale springen.
“We werken goed samen en kennen elkaar inmiddels door en door. We zijn ‘buddies’.”, zegt Fellers in een interview met kgw.com als hij omschrijft wat het geheim is achter hun succes. Hun vriendschap begon tien jaar geleden toen Fellers Flexible in Ierland tegenkwam. “Ik heb nooit gedacht dat hij met 16 jaar klaar zou zijn voor de Olympisch Spelen, maar het afgelopen seizoen doet hij het gewoon heel goed.”, aldus de 52-jarige Fellers.
In April won het duo dus de Wereldbekerfinale springen. Voor eerst in 25 jaar ging deze winst weer naar een Amerikaan en Flexible was het oudst deelnemende paard. Toen kwamen de Olympische Spelen meer en meer in zicht. Alle Olympische kwalificatiewedstrijden werden met overtuiging gewonnen.
Met 16 jaar begint het einde van de Flexible’s carriere toch wel in het zicht te komen. Volgens zijn trainer is zijn leeftijd geen probleem op de Olympische Spelen. Flexible heeft wel wat meer training nodig om soepel en fit te blijven, daar is zijn trainingsprogramma dan ook op aangepast.
Flexible is in eigendom van Harry en Molly Chapman uit Portland, Amerika. Zij hebben volledig vertrouwen in Fellers. “Bij een andere ruiter was dit paard nooit tot zijn rechtgekomen, dan was het gewoon een paard met staart en manen geweest. Rich heeft echt een klik met dit dier. Een bepaalde chemie delen ze.”, aldus Chapman. “Rich is in die tien jaar tijd dat ze samen zijn ook steeds beter gaan rijden.”
In een eerder interview met chronofhorse.com eind juni zei Chapman: “Ik zal de prijsuitreiking van de wereldbekerfinale nooit vergeten. Die prijsuitreikingen zijn altijd zo goed gechoreografeerd, met de winnaars op het podium, de mensen er omheen en dan de fotografen die foto’s maken vanuit de daarvoor aangewezen plek. Vervolgens is er een vaste routine, de winnaar krijgt de beker, houdt hem omhoog, glimlacht naar de fotografen en poseert. Elke winnende ruiter weet die routine. Behalve Fellers natuurlijk. Na de verplichte zwaai naar het publiek wist Fellers niet wat hij moest doen met zijn helm. Hij stopt ‘m een beetje onder z’n arm, toen weer terug op z’n hoofd. Toen hij de beker in ontvangst kreeg, wachtte hij even. Hij bekeek hem zorgvuldig en nam hem goed in hem op. Zo’n uniek moment en ver van wat er standaard gebeurt bij een prijsuitreiking.
Hun thuiskamp is in Wilsonville, Amerika, waar de chemie nog dagelijks wordt bijgespijkerd. De vooruitzichten voor Flexible zijn niet altijd rooskleurig geweest. Het paard heeft een gebroken schouder gehad en een hartoperatie. Chapman heeft na beide voorvallen nooit gedacht het dier weer terug in de ring te zien. “Ze weten te communiceren en op de een of andere manier krijgen ze het toch weer voor elkaar.” Harry Chapman is in Londen om te zien of en hoe ze het daar voor elkaar krijgen. “Ik krijg al kippenvel als ik er aan denk. Het is poëzie in beweging als ze een goede ronde weten te rijden. Ik kan er zelfs bij huilen.”, besluit Chapman.