Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Caira schreef:The Australian Financial Review
Verzoek om meetinstrument bij aansnoeren neusriem
Met nog minder dan twee weken te gaan tot de Olympische Spelen in Londen, druppelen de berichten over doping, dubieuze urinemonsters en suggestieve trainingsregimes binnen. De aankomende schandalen zullen ongetwijfeld belangrijker worden gemaakt dan de held op het podium.
Maar er is een Olympische sport die traditioneel onder het maaiveld bleef steken. De dressuur is een surrealistische elite wereld waar de dubbele namen (zowel voor de ruiters als voor de paarden) hoogtij vieren. Toppaarden verruilen van eigenaar voor 20 miljoen dollar en haute couture sponsors domineren de billboards.
Terwijl de paarden piafferen, pirouettes draaien en wijken wordt er weinig aandacht besteed aan hoe deze prestatie wordt bereikt. Maar dat zal dit jaar anders worden.
Citaat:Al jaren lang wordt er binnen de paarden cirkels al gespeculeerd over het gebruik van heftig harnachement. In het bijzonder de aansnoerneusriem dat een hefsysteem gebruikt welke zo heftig aangetrokken kan worden dat dierenartsen nu in het openbaar protesteren. Sommigen hebben zelfs foto's gepubliceerd van zacht weefselschade en andere letsels welke worden veroorzaakt wanneer de wangen van de paarden tegen de tanden aan worden gedrukt en van neusriemen die in het vlees snijden.
Citaat:Minstens zo verontrustend is het gebruik van de rollkur, een Duits woord dat in het engels omschreven wordt als “hyperflexion of the horse’s neck” en door sommigen als“flexion of the horse’s neck achieved through aggressive force”.
Citaat:Ruiters gebruiken aansnoerneusriemen en hefboombitten (ook wel stang en trens genoemd) om geweld te kunnen toepassen om het paard letterlijk met de kin op de borst te rijden en om het daar te houden. Deze manier van rijden en het gebruiken van zoveel kracht wordt de 'waterskiënde' manier van rijden genoemd. De rollkur wordt alleen gebruikt tijdens de training thuis en in de loswerkring voor de wedstrijd. Dit wordt gedaan vanuit de overtuiging dat het een meer flexibel paard creëert. Het is te vergelijken met het menselijke equivalent van een uitrekkende yoga positie waarna een kleinere beweging makkelijker lijkt. En ondanks dat jury's tijdens een wedstrijd de rollkur streng zouden afstraffen als veel te extreem, zijn we wel op zoek naar flexibele soepele paarden met ronde lijnen.
Citaat:In 2006, vond een van de meest controversiële momenten in de moderne dressuur plaats toen de Nederlandse wereldkampioen Anky van Grunsven's dressuur paard, Salinero, ervandoor ging tijdens de prijsuitreikingsceremonie nadat hij goud won in de freestyle dressuur tijdens de World Equestrian Games (WEG) in Aachen, Duitsland. Van Grunsven was op dat moment drie maanden zwanger en op de foto's was duidelijk te zien dat ze angstig maar zonder resultaat probeerde om Salinero te stoppen. Het verraste iedereen dat een toppaard dat net goud had gewonnen in een evenement welke absolute gehoorzaamheid testte er daarna vandoor zou gaan.
Paardenmensen hebben dit gebeuren nog jaren besproken en erover gedebatteerd. Was Salinero enkel ergens van geschrokken, wat een natuurlijke vlucht of vecht reactie had ontlokt? Zoals een blogger, welke Anky verdedigde schreef: "Paarden zijn geen robots, soms schrikken ze gewoon van dingen, elk paard, wel of geen rollkur."
Terwijl anderen suggereren dat het schrikken het gevolg was van een gedesensibiliseerd paard welke genoeg ervan had.
Citaat:Om eerlijk te zijn, hoog opgeleide, hoog in het bloed staande wedstrijdpaarden kunnen bekend staan om het ervandoor gaan. Het gebeurt niet alleen bij Olympische ruiters op wereldkampioenschappen. Maar hoe dan ook, het is geen fijn gezicht.
Is de schrijver van het artikel ermee bekend dat paarden an sich vluchtdieren zijn?Citaat:De ironie in dit verhaal is dat er punten afgetrokken worden door jury's wanneer paarden hun mond opendoen tijdens de proef. Een teken dat het paard oncomfortabel is of verzet toont tegen zijn ruiter. Nu zijn veel paarden machteloos, omdat hun monden dichtgesnoerd zijn.

Caira schreef:Maar daarnaast vraag ik me serieus af, wat is de weerstand van de FEI tegen een test voor het aansnoeren van de neusriem? Waarom wordt daar niet addequaat op gereageerd? Het lijkt mij juist een verbetering als een paard door middel van het openenen van de mond aan kan geven of het dier oncomfortabel is.

CasanovaLY schreef:Wat een slecht geschreven stuk!
Net zowat hier boven word gezegd, er is allang een manier om te controleren of de neusriem niet te strak zit, daarnaast klinkt dit stuk alsof iedere dressuur ruiter z'n paard martelt met bitten en neusriemen
Ik ga niet eens over die rollkur beginnen, de rollkur word al jaaaaren gebruikt door de duitse springruiters, daar is het zelfs begonnen en daar hoor je niemand over, wat een onzin zeg
Elke keer dat geploeter op de Dressuur terwijl er bij de rest van de takken van de paardensport ook van alles in die paarden monden word gehangen en daar zitten ook genoeg rotte appels tussen, kan mij niet wijs maken dat dat alleen bij de Dressuur is
murphy102 schreef:Uitstekend geschreven artikel! Wellicht niet wat wij hier in Nederland willen horen.
..... Het roer gaat om, hoe dan ook...!
zigoteau schreef:murphy102 schreef:Uitstekend geschreven artikel! Wellicht niet wat wij hier in Nederland willen horen.
Eindelijk. Het roer kan niet snel genoeg omgaan.![]()
Wat de huidige dressuurruiters met hun paarden doen heeft niks meer te maken met een twee éénheid, maar met domineren van een hulpeloos dier.

zigoteau schreef:murphy102 schreef:Uitstekend geschreven artikel! Wellicht niet wat wij hier in Nederland willen horen.
Eindelijk. Het roer kan niet snel genoeg omgaan.![]()
Wat de huidige dressuurruiters met hun paarden doen heeft niks meer te maken met een twee éénheid, maar met domineren van een hulpeloos dier.
murphy102 schreef:Uitstekend geschreven artikel! Wellicht niet wat wij hier in Nederland willen horen.
Feria schreef:Kijk eens naar de springruiters, met pessoa's en dergelijke. Vaak wordt daar nog veel erger omgegaan met de paarden mond. In western zijn ook zo'n gevallen, elke sporttak heeft spijtig genoeg zijn rotte appels, zo dressuur ook. Ik vind dit een belachelijk stukje, van mensen die er eigenlijk bitter weinig verstand van hebben.
Ik spreek die praktijken niet goed, maar er zijn zat ruiters die wel het beste met hun paard voor hebben.
helemaal mee eenszigoteau schreef:Eindelijk. Het roer kan niet snel genoeg omgaan.![]()
was een tijd dat ik opstond om s nachts dressuur te kijken maar nu is er niets meer aan. Wat nu getoond wordt, is niet meer de dressuur zoals ik wil rijden en mijn leerlingen wil leren.
Doorrijden?? maak dat ding dan minder strak vast dan gaat de huid niet stuk
Waarom stoppen als er bloed verschijnt in mond of bij de sporen maar mag je wel een dik maandverband onder de neusriem aanbrengen om de onderkaak te beschermen