Stichting Paard in Nood voor rechter gedaagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Stichting Paard in Nood voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 18:55

http://www.limburger.nl / http://www.bokt.nl

Ernst Nijland uit het Limburgse Heerlen heeft de Stichting Paard in Nood, die zich ontfermt over mishandelde en verwaarloosde paarden, voor de rechter gedaagd. Nijland verwijt de stichting dat ze zijn manege aan de Saffierstraat ernstig heeft verwaarloosd tijdens de anderhalf jaar dat ze die in bruikleen kreeg. Nijland eist nu 15.000 euro schadevergoeding. Dat meldt limburger.nl

Stichting Paard in Nood betrok de manege in juli 2010. De stallen stonden destijds leeg. Nijland wilde de stichting helpen en er tegelijkertijd gerust op zijn dat de stallen en het erf deugdelijk werd onderhouden. In juni dit jaar zei hij de bruikleenovereenkomst op, naar eigen zeggen nadat hij ‘ernstig achterstallig onderhoud’ constateerde aan het weiland, de stallen en het hekwerk.

Nijland verwijt Paard in Nood ook dat ze de drie bij hem gestalde paarden slecht verzorgde. Buren zouden de Dierenbescherming hebben gewaarschuwd, aldus de Heerlenaar. Noch de dierenbescherming, noch de inspectie konden dat bevestigen.

„Valse sensatie”, zo noemt Petra Friggen, woordvoerster van Paard in Nood, Nijlands beschuldiging. „Ik ga toch geen paard redden om het zelf te verwaarlozen?” Friggen noemt Nijlands claim ‘buiten alle proporties’. „Meneer Nijland, die mij zelfs heeft bedreigd, probeert over onze rug nu die hele manege te vernieuwen, terwijl hij er zelf eerder nooit naar heeft omgekeken.”, aldus Friggen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:43

Dat is toch die stichting die zich op Bokt zo druk maakte over de opvang van de paarden uit Elkerliek?

bir

Re: Stichting Paard in Nood voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:04

Elkenrade heet dat dorp! ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:46

Ik denk dat die man er een slaatje uit wil slaan! Ik geloof er nix van dat ze die paarden verwaarloosden.
In andermans ogen doe je het vaak nooit goed,ik ken het.
Ik hoop dat die man uiteindelijk die stichting een flinke schade vergoeding moet betalen wegens smaad!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:06

ik denk, ik geloof.

Je kunt toch helemaal niets zeker weten over wat de afspraken zijn geweest tusen die twee? Misschien zijn de stallen en het hekwerk wel écht verwaarloosd en stond er op papier dat alles in goede staat zou worden gehouden? Dat weet je toch niet?

Om dan gelijk die manege weer de zwarte piet toe te spelen....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:39

Een stichting gaat echt hun goede naam niet door het slijk gooien als ze echt schuldig zouden zijn.
Er zijn nou eenmaal mensen die ergens een slaatje uit willen slaan.Die man zou de eerste niet zijn hoor.
Als er melding word gemaakt van verwaarloozing van paarden en de Db en Dierenpolitie zeggen dat er nix aan de hand is? dan klopt er sowieso al iets niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:42

Ze kunnen toch zo druk zijn bezig geweest met opvang dat ze stallen niet onderhouden hebben? Ik zou dan ook boos zijn, dat is het het niet nakomen van gemaakte afspraken waar van twee kanten uit een handtekening onder is gezet. Tuurlijk mag je daar boos om worden en er een zaak van maken!

Snap niet dat je je zo opvreet Gohya, alleen omdat je zelf ook een stichting hebt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:44

Ik zit me niet op te vreten,heb alleen een hekel aan mensen die ergens een slaatje uit willen slaan.
En die ken ik helaas ook genoeg.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:46

Het is zijn erf en stallen dus als hij dat wil moet hij dat doen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:28

maar zo werkt dat niet. Je hebt als huurder ook een onderhoudsplicht.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:50

gohya schreef:
Een stichting gaat echt hun goede naam niet door het slijk gooien als ze echt schuldig zouden zijn.

Maar als ze schuldig zijn, schaden ze toch 'hun goede naam'? :?

Deze stichting had er zelf ook geen problemen mee om met modder te gooien naar de AID, dierenbescherming, opvangadressen van in beslag genomen paarden etc. Volgens mij mag je geen andere topics quoten, maar desbetreffende topics zijn makkelijk terug te vinden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:58

Chaos schreef:
Ze kunnen toch zo druk zijn bezig geweest met opvang dat ze stallen niet onderhouden hebben? Ik zou dan ook boos zijn, dat is het het niet nakomen van gemaakte afspraken waar van twee kanten uit een handtekening onder is gezet. Tuurlijk mag je daar boos om worden en er een zaak van maken!

Maar een half jaar geen onderhoud aan de stallen levert toch geen zwaar verwaarloosde toko op? Als je een accommodatie hebt, die in goede staat is, gaat het met een half jaar geen onderhoud toch niet mis? Wat is nou een half jaar? Kijk, als je het over jaren hebt, misschien dan, maar wat moet je in een half jaar voor onderhoud plegen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:00

Sammyoo schreef:
gohya schreef:

Maar als ze schuldig zijn, schaden ze toch 'hun goede naam'? :?

Deze stichting had er zelf ook geen problemen mee om met modder te gooien naar de AID, dierenbescherming, opvangadressen van in beslag genomen paarden etc. Volgens mij mag je geen andere topics quoten, maar desbetreffende topics zijn makkelijk terug te vinden.

Als ze idd. schuldig zijn [bewezen] schaden ze zeker hun naam.Dan kunnen ze het wel schudden met hun stichting,niemand zal een stichting met slechte naam in de arm nemen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:05

Veel mensen zijn geen fan van Stichting paard in nood. En eerlijk is eerlijk ik heb ze 'aan 't werk' gezien bij Horse happening en 't was werkelijk om te huilen. Die vrouw darrelde wat met een 'paard in rehab' door de bak en brabbelde er wat bij. Al met al wist ze geloof ik niet waar ze 't over had... ;)

stichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:03

nou, om maar wat opheldering te geven hier van de 'aangeklaagde" stichting zelf het verhaal....

We zijn eind oktober 2010 naar de locatie die hier als een manege wordt betiteld (plek voor 3 paarden, dus niet echt manege zou ik zeggen), verhuist. Deze locatie stond en staat te koop en omdat de eigenaar vond dat een plek waar metershoog het onkruid stond niet representatief is, heeft hij ons gezegd: waarom zetten jullie hier niet wat paardjes neer, als je het dan daarvoor in de plaats wat netjes houdt (onkruid wieden, vegen, heg bij knippen op zijn tijd) dan is het goed. Dan verkoopt het wat sneller. Verder is er helemaal NIETS afgesproken, en alles wat hier boven staat was ook mondeling.
Nou, gratis 3 paarden ergens neerzetten, daar zeg je als stichting geen nee tegen, want stalling is al duur genoeg. Echter hele terein is slechts 2500 m2 waar dus 3 paarden stonden.
Alle paarden hadden een paddock met eigen inloopstal en konden naar binnen en naar buiten wanneer ze dat wilden. Ook in de wintermaanden, en iedereen die paarden heeft, weet dat het gras dan sneuvelt. Maargoed dat is de keuze van de paarden, ze kunnen ook binnen in het droge blijven staan. DAT vond dhr Nijland blijkbaar verwaarlozing. Al onze paarden krijgen op AL onze locatie 24/7 goed hooi ter beschikking en geen enkel paard staat in een box, maar heeft een inloopstal. Dagelijks wordt alle mest verwijderd en krijgen ze vers kraanwater.
Dhr. Nijland was echter plots een hele tijd onbereikbaar voor vragen die wij hadden over iets op het terein. En later bleek dat hij wegens drugssmokkel al die tijd in duitsland gevangen had gezeten! Toen hij vrij kwam was hij zijn zaak kwijt en al zijn bezittingen hem afgepakt, inclusief zijn jaguar. M.a.w hij was failliet.
In maart, toen alles nog nat en modderig was, kwam hij opeens op hoge poten naar ons toe na zich maanden niet te hebben kunnen melden. Het terein was onderkomen! DAt niet alleen: hij vroeg zich af wanneer we eens het dak gingen repareren (dat al jaren lang was doorgezakt vanwege de zware sneeuwval, maar dat nog steeds waterdicht was), wanneer we de stallen en poorten van binnen en buiten eens gingen schilderen (...?onze taak???) en of we even tig duizend euro aan hem wilde betalen voor kosten als onroerend zaak belasting, gemeentelijke belastingen, etc, en ...bestemmingsplanwijzigingskosten! Hij had nota bene het bestemmingsplan van die kleine locatie laten veranderen om er meer geld voor te kunnen krijgen bij een verkoop, en nu eist hij van ons dat WIJ die gaan betalen...?? Dan de omheining, ja die is hier en daar wat beschadigd doordat de paarden die daar stonden getraumatiseerd waren en naar elkaar trapten, daarom stonden ze ook alleen, maar hij laat gelijk de hele omheining, van het hele terrein opnieuw offreren en wilt ons daar voor laten opdraaien, tegen nieuwwaarde, terwijl alles al ouder als tien jaar is en dus economisch is afgeschreven.
Dan wilt hij nog dat wij een rekening van meer dan 800 euro betalen voor waterverbruik. Wij hebben 180 liter per maand verbruikt, dat komt neer op 15 maanden: 115 euro (volgens het waterbedrijf), wij hadden hem al eerder 250 euro voor waterverbruik gegeven, dus ruimschoots meer dan nodig, en dan wilt hij nog dat wij al zijn achterstallig jaren gaan ophoesten. Hij overlegde ons de rekeningen met geschatte meterstanden, die had hij nooit in voorgaande jaren doorgegeven.
Vervolgens heeft hij mij ook nog bedreigd als ik niet met hem op die (afgelegen) locatie zou afspreken, daarvan heb ik melding gemaakt bij de politie.
Wij hebben met al onze vrijwilligers de hele locatie super achter gelaten en zo doen we dat op al onze locaties. Het is niet voor niets dat de huidige verhuurders het als getuige voor ons opnemen en boos de krant hebben gebeld.
Kortom, deze man wilt, crimineel als hij bleek te zijn achteraf, over de ruggen van de paarden zijn hele locatie vernieuwen om er meer geld voor te krijgen. Naderhand bleek ook nog dat hij officieel helemaal geen eigenaar meer is daar hij dit terein in onderpand heeft gegeven bij een investereerder die nog een paar ton van hem krijgt. We zitten inderdaad niet te wachten op dit soort berichtgevingen, maar dhr. Nijland merkt dat hij aan het kortste eind gaat trekken en zal alles doen om zijn vijand (wij dus) schade aan te richten, zoals dit soort onzin de wereld in helpen. Zo en verder vormt een ieder maar zijn eigen beeld.

Dan nog iets over de de demo op de horse happening:
Als diegene die hier kritiek op heeft goed geluisterd had, dan had hij/zij kunnen horen dat het helaas wegens spanningen van het paard niet getoond kon worden wat er normaal tijdens de revalidatie gedaan wordt. Wij hebben geen doorgewinterde demo of wedstrijdpaarden, maar getraumatiseerde of kreupele paarden die normaal nergens heen gaan. Toch was het het proberen waard om mensen te laten zien dat een stokkreupel paard met hoefkatrolonsteking en dat naar de slager zou gaan, nu weer soepel, sterk en kreupelvrij was. Hopelijk als voorbeeld voor meerdere paarden die onterecht afgeschreven worden. Je werkt echter niet met machines en als het paard door flapperende vlaggen, een ander omgeving, veel mensen, kraampjes en lawaai niet kan ontspannen, dan kun je gewoon weg niks laten zien.
Zo te lezen woon je dichtbij, doe je de moeite en kom eens persoonlijk kijken naar dit paard, als het "thuis" bij de stichting getraind wordt en oordeel dan nog een keer.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:14

Pfff wat een ellende! Sterkte Stichting!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:32

Mag je wel op internet over je zaak uitwijden van je advocaat? (ik ga er vanuit dat die er is als je voor de rechter gedaagd wordt?)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:36

Precies zoals ik dacht.Die man wil er en slaatje uitslaan.

@Chaos
Lijkt me dat als het niet mag,dat ze dit echt niet op internet zet?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:38

Zijn er geen foto's? Pic or it didn't happen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:41

Nou, volgens mij mag dat niet. Daarom vraag ik het. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:41

__YSB__ schreef:
Zijn er geen foto's? Pic or it didn't happen.

Waarvan???

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:47

Het achterstallige onderhoud van het terrein...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:48

Oh okee!

Maar dan zouden voor en na foto's handiger zijn. Kun je vergelijken of het dus echt er slechter op geworden is. :P

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:49

Volgens mij is het voor een stichting (of wie dan ook trouwens) ook niet zo wijs om op zo'n manier uit te wijden over een andere partij. Geef eens het goede voorbeeld, daar kom je vast een stuk verder mee. Dit lijkt aardig op het Elkenrade-topic, waar ook menig andere partij afgekraakt en beledigd werdt. Persoonlijk denk ik niet dat het wat oplost. Hoe oneens je het dan ook bent met die man/vrouw of organisatie.

*edit* Er was in dat andere topic toch ook al iemand van SPIN die daar antwoorden gaf? Is dat dezelfde persoon als die hier nu antwoord?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:55

Chaos schreef:
Oh okee!

Maar dan zouden voor en na foto's handiger zijn. Kun je vergelijken of het dus echt er slechter op geworden is. :P

Hehe idd. Ik ben bang dat die man een broodje met een aapje heeft verteld.