Langstdienende is Ian Millar met tien maal deelname Olympische Spelen
Voor dressuuramazone Anky van Grunsven (44) zullen de komende Olympische Spelen haar zevende gaan worden, voor haar paard Salinero (v. Salieri) de derde. Ook haar vorige paard Bonfire (v. Welt As) heeft drie Olympische Spelen meegemaakt. Lange tijd twijfelde van Grunsven of ze nog wel zou gaan, maar uiteindelijk heeft ze de knoop toch doorgehakt. Ze ging. Haar eerste deelname was in Seoul in 1988. Daarna volgde Barcelona, Atlanta, Sydney, Athene en Hong-Kong. Individueel won ze zilver (1996, Atlanta) en drie maal goud (Sydney, 2000, Athene, 2004, Hong-Kong, 2008). Als onderdeel van het Nederlandse team won ze vier maal zilver.
Ook de Australische springruiter Andrew Hoy (53) zal zijn opwachting maken voor zijn zevende Olympische Spelen. Dat meldt De Volkskrant. Hij maakt zijn debuut in Los Angeles in 1984. Hij zit inmiddels ook al 34 jaar in het nationale paardensportteam. In 2008 ontbrak Hoy, maar dit jaar is hij er wel bij. Hij won tot dusver drie Olympische titels in het landentoernooi en veroverde éénmaal individueel zilver (Sydney 2000)
Toch is er in de hippische sport nog iemand die meer Spelen op zijn naam heeft staan. De Canadees Ian Millar is op 65-jarige leeftijd op weg voor zijn tiende optreden bij de Zomerspelen. Hij debuteerde tijdens München 1972. Door een boycot van Moskou in 1980 miste Millar één olympisch toernooi. Eénmaal won hij zilver. Met de bijnaam “Capitain Canada’' kan hij in Londen de langstdienende olympiër aller tijden worden.
het zou mij niets verbazen als Anky nog wel vaker zal meedoen(Upido). als zij het leuk blijft vinden en kwaliteit blijft leveren, dan graag !
Dat dacht ik nu ook. Met Upido heeft ze in ieder geval hoop voor de toekomst. Er kunnen veel dingen gebeuren in 4 jaar, maar hopelijk mogen we ervan uitgaan dat we Anky ook over 4 jaar weer tussen de starts zien staan. (Zei ze, terwijl de OS van dit jaar nog beginnen moeten)
Thomas
Geplaatst: 18-07-12 18:43
Anky mist nog 1 medaille... dan heeft ze gewoon alles. Team Goud, gaat hem deze keer niet worden denk ik. Wel knap, dat ze er in 1988 al bij was met Prisco. Top amazone!!