Vier genen verantwoordelijk voor schofthoogte paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Vier genen verantwoordelijk voor schofthoogte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 11:13

http://www.bokt.nl / horsetalk.co.nz

Amerikaanse onderzoekers hebben aangetoond dat variaties in maar vier genlocaties voor 83% verantwoordelijk zijn voor de schofthoogte van paarden. In menselijk DNA is maar 1% van de genen verantwoordelijk voor verschil in lengte.

“We hebben aangetoond dat het vrij gemakkelijk is om de schofthoogte van een paard te bepalen.” schreven de onderzoekers. “De grootte van een paard is vrijwel volledig bepaald door eeuwen van domesticatie. Binnen een ras werden alleen bepaalde paarden met elkaar gekruist waardoor de schofthoogte keer op keer werd bevestigd in het DNA.”

De lengte van een mens wordt bepaald door een enorm aantal van genen, allen met een erg klein effect. Er zijn schattingen gemaakt dat 697 genen verantwoordelijk zijn die tezamen voor 15.7% onze lengte bepalen.
Bij honden is één gen, IGF1, al verantwoordelijk voor 10 tot 15% van verschil in hoogte bij hondenrassen.

Lees hier meer.

Malenka

Re: Vier genen verantwoordelijk voor schofthoogte paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:14

Wat interessant! Dat ga ik nog eens op mijn gemak lezen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:52

Eerlijk gezegd vind ik de openingspost erg onduidelijk. Zonder naar de inhoud te kijken lijkt het alsof er in de eerste en tweede zin iets met elkaar vergeleken wordt, maar als ik het goed begrijp betekenen die percentages verschillende dingen, waardoor de lezer op het verkeerde been wordt gezet. De rest van de tekst levert ook meer vraagtekens dan antwoorden op. Het wordt niet duidelijk hoe deze resultaten geïnterpreteerd dienen te worden. Die eerste zin bijvoorbeeld, wat betekent dat? Hoe zit het met de 17% die bij paarden nog niet is verklaard? Gaat het dan om nog niet ontdekte genen of om andere (niet erfelijke) factoren? Hoe kan het dat de lengte bij mensen zo moeilijk te verklaren is? Door de formulering van de laatste zin lijkt het net alsof 10 tot 15 procent heel veel is terwijl er bij paarden tenminste één gen moet zijn dat nog beter verklaart. Kortom, ik vind het onderwerp wel interessant, maar van dit stukje word ik niet veel wijzer en ik heb eigenlijk geen behoefte om het gehele artikel te lezen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 02:52

In mensen is ongeveer 10% van de genetische variatie verklaard die lengte bepaald. Daarvoor waren meer dan 100.000 mensen nodig, dus dus kans is ontzettend klein dat we ooit alle genetische varianten gaan vinden. Dat bij paarden met zo weinig genen al zoveel verklaard wordt, is een hele interessante bevinding imo. Verder is bovenstaand artikel inderdaad niet heel duidelijk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 08:50

Wat er in de eerste zin bedoeld wordt is idd niet vrij duidelijk, totdat je de rest leest.

Door domesticatie is het DNA van vele diersoorten erg 'duidelijk' geworden. Zo zijn er maar vier genlocaties die grootte bepalen. Bij mensen, die niet gefokt worden, zijn die genen veel weider verspreidt, maar hebben de genen een minder duidelijke impact op het fenotype, in dit geval: onze lengte. Ongeveer 1% van ons DNA bepaald onze lengte: dat zijn belachelijk veel genen, terwijl die vier genlocaties in paarden misschien 0,00000000001% van het DNA is. Ze spreken hover deze verschillen omdat het een mooi contrast laat zien.

Het spijt me dat jullie het onduidelijk vinden, ik hoop dat ik het hiermee een beetje beter heb uitgelegd.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:34

Dus binnenkort kunnen we onze paarden genetisch testen op lengte en bewust groter en kleiner gaan fokken? :? Ik zie het nog wel gebeuren namelijk na zo'n bevinding net als de kleurfokkerij, zeker omdat groter fokken bij de meeste stamboeken nu toch al een trend is. Maar of het dan ten goede komt van de rest van het paard betwijfel ik. Denk aan kwaaltjes als OCD, rugproblemen, artrose, broze botten etc., etc..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:44

Dat is inderdaad de andere kant van het verhaal, alhoewel we dit natuurlijk al heel erg lang doen. Maar nu kan het nog gerichter, specifieker en misschien met minder natuurlijke ingrepen? Ik denk dat jij daar meer over weet dan ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:18

s6801881 schreef:
Dus binnenkort kunnen we onze paarden genetisch testen op lengte en bewust groter en kleiner gaan fokken? :? Ik zie het nog wel gebeuren namelijk na zo'n bevinding net als de kleurfokkerij, zeker omdat groter fokken bij de meeste stamboeken nu toch al een trend is. Maar of het dan ten goede komt van de rest van het paard betwijfel ik. Denk aan kwaaltjes als OCD, rugproblemen, artrose, broze botten etc., etc..

De vraag is wat de relatie is tussen deze 4 genen en de kwalen die jij noemt. Het is mogelijk dat fokken op deze genen met als resultaat grotere paarden niet direct leid tot meer aandoeningen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:21

Als men meer gaat selecteren op hoogte en daarbij niet controleert op bouw van benen en rug zal het paard groot zijn maar slecht op de benen staan en niet goed in de rug zitten. Hetzelfde geld voor andere kwaaltjes die nu al samenhangen met stokmaat en snelle groei. Het wordt niet veroorzaakt door die genen, maar hangt nu al samen met de maatfokkerij, en als er op die manier nog sterker op geselecteerd gaat worden zie ik die problemen eerder verergeren dan verbeteren ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:27

Bedankt phormicola, het is zeker iets duidelijker geworden. Het blijft natuurlijk een ingewikkeld verhaald, dus ik begrijp heel goed dat het niet meevalt om hier een stukje over te schrijven. In elk geval hoop ik niet dat mijn kritiek je op wat voor manier dan ook ontmoedigt. Nu ik mijn bericht nog eens heb teruggelezen vind ik het zelf niet zo aardig overkomen en dat was niet mijn bedoeling. Ik waardeer het erg dat je de moeite hebt genomen om hierover een topic te maken, want interessant is het zeker. :)

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:09

:) Zeker interessante informatie. Bedankt voor het delen!

Grapjasjes12

Re: Vier genen verantwoordelijk voor schofthoogte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:40

Het kwam idd niet aardig over, maar ik kan wel tegen een stootje hoor :) Bedankt voor het rechtzetten van je intenties +:)+