Kenki Sato de rijdende monnik bij de OS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Kenki Sato de rijdende monnik bij de OS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 18:21

bokt.nl

In de zomer van 2008 vergat Kenki Sato even voor een moment zijn boeddhistische deemoed. Op dat moment vonden in Peking de Olympische Spelen plaats en zijn jongere broer, Eiken Sato was daar voor Japan bij.(eiken doet dit weekend aan het CSI twente mee) Kenki Sato was toen wel een beetje jaloers bekende hij, omdat hij door zijn jongere broer werd overtroeft.

Hijzelf had er echter voor gekozen om eerst zijn priesteropleiding af te maken. Nadat hij in 2010 tot priester was ingewijd pakte hij zijn boeltje en vertrok naar de Duitse Olympische Spelen deelnemer Dirk Schrade.
In 2011 pakte hij alweer zijn biezen en met zijn vrouw en paardenverzorgster en zijn twee kinderen en de twee paarden, Chippieh en Toy Boy vertrok hij richting Michael Jung. De eventing ruiter Michael Jung die op het moment Wereld- en Europeeskampioen is, is vol lof over Kenki Sato. "Het is gewoon leuk om met hem te werken, alle adviezen zet hij direct en snel om, het rijden zit hem gewoon in zijn bloed". zegt Jung.

Dat het rijden hem in zijn bloed zit is geen wonder. Hij groeide op hoog in de bergen van Nagano op het tempelcomplex van zijn vader, die deze als hoge priester leidt. De enige manier om de berg op- en af te komen was door middel van paarden. Zijn vader Shodo was in 1980 ook voor de Olympische Spelen in Moskou geselecteerd. Helaas kon hij echter door de blokkade niet deelnemen en zag zijn droom in rook opgaan.
Maar niet alleen de jongens in de familie rijden succesvol ook zijn zus Tae is een succesvolle springruiter.

Dat Kenki Sato voor Japan aan de Olympische Spelen mag meedoen is niet zo opvallend. In 2010 bij de Asiatische Spelen in China haalde hij namelijk al goud voor Japan als individuele ruiter en met het Japanse eventingteam.

Djilna

Re: Kenki Sato de rijdende monnik bij de OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:04

Wauw wat een verhaal zeg! Gaaf :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 06:29

Ik wist niet dat Bhoedistische monnikken/priesters mochten trouwen. Mij is op school altijd geleerd dat zij ook een celibattair leven lijden.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:52

petraaken schreef:
Ik wist niet dat Bhoedistische monnikken/priesters mochten trouwen. Mij is op school altijd geleerd dat zij ook een celibattair leven lijden.

Tegenwoordig mag dat volgens mij wel. In de Middeleeuwen werd er echter inderdaad op gecontroleerd!
Het ligt er ook een beetje aan welke stroming ze aanhangen en hoe fanatiek ze zijn. En er staat dat hij een opleiding heeft afgerond, maar er staat niet dat hij ook werkelijk praktiseert. Maargoed: zijn vader was ook priester (met tempel) en die heeft dus duidelijk ook een vrouw en kinderen...

Mijn toen-malige professor Boeddhisme aan de Universiteit (ik heb Talen en Culturen van Japan gestudeerd) is een Nederlander die in Japan is gewijd als Boeddhistisch priester (Shingon) en deze man is ook gewoon getrouwd. Hij heeft dan ook geen aanstelling in een tempel, maar heeft ervoor gekozen om les te gaan geven.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:02

Ach kijk zo leer ik ook nog eens iets bij op mijn leeftijd.

Vind het wel fijn voor Japan dat ze tegenwoordig ook goed ruiters hebben.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:27

van oudsher een paardrijdend volk,
een rijdende Japanse 'monnik'... klinkt beter dan een rijdende samoerai/ninja.

Hiroshi Hoketsu (70 jaar) doet ook weer mee in Londen, dressuur. Leuk!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:19

Zo gaaf voor Kenki! Ontzettend verdiend, hij heeft een stel leuke paarden en is een ontzettende sympatieke man!