Strengere controles en straffen voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Strengere controles en straffen voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:32

http://www.hln.be

Dierenmishandeling wordt binnenkort strenger aangepakt in België. De ministerraad keurde een wetsontwerp goed dat verschillende controlediensten de mogelijkheid geeft om een pv op te stellen, die uiteindelijk moet leiden tot een administratieve boete. Daarnaast worden de boetes voor de verwaarlozing of mishandeling van paarden verdubbeld.

Bijna een vijfde van de dossiers die de controledienst van het dierenwelzijn te verwerken krijgt, gaat over paarden. De bevoegde minister Laurette Onkelinx (PS) verstrengt nu de normen voor het houden van paarden op de weide.

De paardenhouder zal in geval van nood altijd een beschutting moeten voorzien. De strafrechtelijke boetes bij inbreuken op de dierenwelzijnswet verdubbelen tot 5.000 euro voor recidive en tot 12.500 euro voor mishandeling of zware verwaarlozing. De paarden zullen definitief in beslag kunnen genomen worden.

Niet alleen de controledienst van het dierenwelzijn of de politie zal pv's rond dierenmishandeling kunnen opstellen. Ook het voedselagentschap of andere diensten van volksgezondheid zullen dat kunnen doen. Die grotere controlemogelijkheden moeten voor een snellere en efficiëntere vervolging zorgen. Politiediensten kregen bovendien al een extra opleiding om dierenmishandeling beter te herkennen.

Ook de regels rond de controle op illegale handel in wilde dieren worden verstrengd.

petraaken

Re: Strengere controles en straffen voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:11

Goh en wat als de gemeente verbied om een schutting te plaatsen. Wat gaat madame Onkelinckx dan doen?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:18

petraaken schreef:
Goh en wat als de gemeente verbied om een schutting te plaatsen. Wat gaat madame Onkelinckx dan doen?

Inderdaad daar dacht ik ook direct aan :j

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:55

Schuilstal is sowieso toegelaten, max 20m² met 1 open zijde...
Heeft de gemeente niks tegen in te brengen ;)

Is alleen dikke zever, dus onze paarden die 12u per dag buiten lopen hebben ook een loopstal nodig dan?
Dan moeten wij een stuk of 6 loopstallen gaan voorzien...

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:58

s0173957 schreef:

Is alleen dikke zever, dus onze paarden die 12u per dag buiten lopen hebben ook een loopstal nodig dan?

Misschien zit dat in jouw gemeente anders dan bij ons, maar wij mochten onze schuilstallen na 4 jaar afbreken....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:07

Het artikel gaat over België, ik heb het dus ook over België ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:11

s0173957 schreef:

Volgens mij bedoelen ze paarden die dag en nacht buiten staan op de wei. De mijne staan ofwel buiten ofwel binnen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:13

Wij hebben weides met voldoende bomen rondom zonder stal waar regelmatig de jonkies op lopen... da's ook dierenmishandeling dan?

De enige reden wrm ze gaan binnen staan is dazen, voor de rest vertikken ze het...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:28

Ik vind vooral dat er eens een duidelijk meldpunt, 24/24 bereikbaar moet zijn voor dierenverwaarlozing / mishandeling. Ik zag dit weekend op een mini-vakantie in (Belgisch) Limburg een paard dat imo verwaarloosd is in een wei.

1. Ik heb een dierenbescherming gezocht op mijn telefoon => antwoordapparaat met mededeling dat ik in dringende gevallen nr de lokale politie moet bellen.
2. Ik bel nr de lokale politie => antwoordapparaat met verwijzing naar noodnummer. Dat vond ik er wat over, dus heb dat niet gedaan.
3. Website BLID => formulier...
4. Website FOD Dierenwelzijn => formulier om in te vullen, maar enkel als je de eigenaar wist (naam + adres) wordt je aangifte behandelt... anders was de opdracht: bel naar de politie :roll:

Bon, op zondag als ik thuis was en weer een computer had, formulier van de politie ingevuld met mijn "klacht". Maandag kreeg ik antwoord per mail dat ze het naar een andere lokale politie hadden gestuurd omdat het dier zich niet op hun bevoegde grondgebied bevond. Nu weet ik dus niet wat er mee gebeurd is, ga zo nog eens mailen...

Ze maken het je wel heeeeeeeeeel moeilijk om een aangifte te doen, dat moet verbeteren!
Verplichtingen ivm schuilstallen zijn veel minder urgent...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:47

Link in de OP wil bij mij helaas niet openen, maar staat er letterlijk dat er een schuilstal moet staan?
Want in de tekst in de OP lees ik dat er bij noodgevallen beschutting moet zijn.
Dus als je paard ziek is of er is sprake van erg slecht weer, moet het paard beschut kunnen staan.
Dan kun je ook je paard op stal zetten en dan is een schuilstal niet nodig.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:49

Wow. Als er een nieuws-item is over verwaarlozing, is het "harder straffen" en "eerder ingrijpen" en "in beslag nemen"

En als er dan een nieuws-item is over dat het mogelijk gemaakt wordt, harder te straffen en in beslag te nemen...

Dan is het weer niet goed :=

Ik vind het helemaal top, het lijkt mij een stukje vooruitgang in ieder geval, dat het duurder wordt je paard te verwaarlozen en dat er definitief in beslag genomen kan worden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:29

Er is natuurlijk wel verschil tussen een paard dat nat regent en een pony die eerst van ellende en hoefbevangenheid niet meer overeind kan komen, voor er echt wordt ingegrepen.
Voor duidelijke mishandeling kunnen ze niet hard genoeg straffen, maar laat ze dan ook tijdig ingrijpen.