PvdD stelt kamervragen over verwaarloosde paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

PvdD stelt kamervragen over verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 14:17

www.delimburger.nl

Eigenaren van verwaarloosde dieren moeten bestraft worden als ze de dieren aan het zicht van inspectiediensten onttrekken. Dat vindt de Partij voor de Dieren in de Tweede Kamer.
De partij heeft aan de staatssecretaris Henk Bleker (CDA) van Landbouw vragen gesteld over de verwaarloosde paarden in de stal aan de Altweerterkapelstraat in Weert.

Daar stonden in februari zes sterk ondervoede en slecht verzorgde paarden in hun eigen uitwerpselen terwijl er voer noch water aanwezig was. De eigenaar van de paarden kreeg proces-verbaal voor de verwaarlozing van de dieren. Verschillende nieuwe controles volgden maar volgens de Partij voor de Dieren in de Kamer zijn er nu geen paarden meer in de stal en worden deze bewust uit het zicht van de inspectiediensten gehouden om represailles te voorkomen.
Dat is reden voor de partij om bij Bleker aan te dringen op aanpassing van de wet zodat eigenaren bestraft kunnen worden voor het weghalen van dieren.
Een woordvoerder van de politie bevestigde gisteren dat bij controle is gebleken dat er geen paarden meer in de stal of wei staan.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:32

Ik snap werkelijkwaar niet, waarom het in Nederland nog zo slecht is geregeld.

NL zou eens wat meer mogen afkijken van Amerika hierin, ze waren goed opweg met de animalcops.
Maar die schrappen ze weer, als ik het goed begrepen heb?

mika11

Re: PvdD stelt kamervragen over verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:34

Maar volgens mij waren de animal cops in Amerika voornamelijk afhankelijk van giften en donaties.
Wat mij betreft mogen ze hier de wet ook wel strenger maken, net zoals Bleker wil.

avanti67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:46

Naar aanleiding van de kamervragen die gesteld zijn door de partij voor de dieren het volgende: Ik en nog iemand uit Weert zijn degenen geweest die de kwestie in Weert in eerste instantie aan het rollen hebben gebracht. Naar aanleiding van de uitzending van Rechtgezet hebben wij destijds een bezoek aan de stal gebracht. Het was er kommer en kwel en het bleef kommer en kwel. Wij hebben werkelijk alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat er doeltreffend werd opgetreden. Dit mocht echter totaal niet baten want ***** kon in al die 5 maanden dat er door LID en dierenpolitie 'toezicht' werd gehouden doen en vooral laten wij zij wou. Het enige waar ze wel aan voldeed waren de secundaire voorwaarden (totaal doorgevreten balken vervangen, weiland uitzetten etc.) maar aan de primaire behoeften van de paarden totaal niet. Er werd haar werkelijk waar geen strobreed in de weg gelegd terwijl het overgrote deel van de paarden lijdzaam en sterk vermagerd zonder afdoende voer in de sterk vervuilde stal moesten blijven. Nadat zij al in mei 3 paarden aan het toezicht onttrok heeft zij op 27 juli ook de sterk vermagerde hengst aan het toezicht onttrokken waarna dit op 6 juli wederom gebeurde met nog eens 3 paarden. Nu zijn dus alle paarden weg en niemand weet waar ze zijn. Ook de dierenpolitie en de LID beweren niet te weten waar de paarden zijn gebleven al betwijfel ik dit ten zeerste. Ik vind dit zeer kwalijk en daarmee is deze dierenverwaarlozer, oplichter en wanbetaler wederom de dans ontsprongen en kan elders vrolijk verder gaan met haar wanpraktijken.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-07-12 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam een waarschuwing verwijderd.