Officiële verklaring Denis Lynch over diskwalificatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Officiële verklaring Denis Lynch over diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 13:26

horseweb.de | bokt.nl

Op 7 juli 2012 heeft Denis Lynch gebruik gemaakt van de mogelijkheid om opheldering te geven over enkele punten betreffende zijn diskwalificatie.

Zijn paard Lantinus werd twee uur voor het begin van de landenwedstrijd springen gekeurd. Hierbij werd een klein wondje op het linkervoorbeen van Lantinus gevonden; een schaafwond op het rechterachterbeen was de dag ervoor al vastgesteld.
Bij het voorafgaande thermografische onderzoek werden deze twee dingen niet in verband gebracht met hypersensitiviteit en ze mochten dan ook meedoen aan de landenwedstrijd.

Deze wedstrijd vond in slecht weer plaats en de bodem was dan ook erg moeilijk. Na het springen en tevens op vrijdagmorgen werd Lantinus opnieuw gekeurd. Hierbij toonde hij duidelijk op die twee plekken overgevoeligheid. Daarop werd Lantinus hypersensitief verklaard en door de FEI voor verdere deelname in Aken uitgesloten.

Dit wil zeggen dat er dus sprake is dat de hypersensitiviteit ontstaan is door de twee beschadigingen. Verder wil Denis Lynch duidelijk maken dat hij onderzoek in verband met hypersensitiviteit door de FEI volledig ondersteunt.

Zijn enige belang was het welzijn van Lantinus en ervoor te zorgen dat hij de juiste veterinaire zorg krijgt. Daarom maakte hij geen gebruik van de mogelijkheid om na 30 minuten Lantinus nogmaals aan te bieden. Hij was helemaal niet meer van plan om nog aan andere onderdelen in Aken deel te nemen. Dit gaf de veterinairs ook de gelegenheid om Lantinus te behandelen.

Denis Lynch wil duidelijk maken dat er verder geen sancties tegen hem en zijn paard zullen volgen en dat hij gewoon weer in Aken mag starten, wanneer hij dat zou willen.

"Hoe teleurstellend ook de diskwalificatie van Lantinus ook is voor mij, ben ik blij met de uitkomst van de veterinaire commissie.
Ik kan me nu op de wedstrijd in Aken op zondag concentreren en verheug me er op." aldus Denis Lynch

Zie ook: [VN] [CHIO]Dennis Lynch wegens hypersensibilisatie uitgesloten
Laatst bijgewerkt door Lielle op 08-07-12 19:19, in het totaal 3 keer bewerkt

devi786

Re: Denis lynch officiële verklaring over zijn diskwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 17:03

Tja .....wel zuur dan .
Belang v/h paard gaat voor

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 17:07

Zuur, inderdaad.
Maar goed van hem dat hij zichzelf volledig uitsluit voor Aken.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:08

Dinopino schreef:
Dit wil zeggen dat er dus geen sprake is dat de hypersensitiviteit ontstaan is door de twee beschadigingen.

Lees ik het nou verkeerd? als het niet door die twee beschadigingen komt, waardoor dan wel?
verder is het zonde voor de ruiter, maar goed dat hij het belang van zijn paard voor laat gaan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:12

Ik vind dat hij eerlijker omgaat dan enkele weken terug met Parzival, en neem mijn petje dan ook af voor deze ruiter. Hij heeft duidelijk het beste voor met zijn paard als het de kans tot herkeuring na een half uur ook niet meer aangrijpt en het paard laat behandelen. Keurig gedaan zou ik zeggen. Ik begrijp uit de tekst dat hij zijn paard morgen wel weer aanbiedt en wil starten? Ik hoop dat Lantinus dan opgeknapt is.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:29

De vraag waarom het paard reageert op een thermogradische scan is helaas moeilijk te beantwoorden.
Maar hij sprong abnormaal hoog in de Landenwedstrijd. Dat geeft te denken! Zeker als je weet dat de zwakke plek van Lantinus zijn voorbeentechniek is. De organisatie in Aken was er dan ook niet blij mee dat hij zondag toch startte met een ander paard.