[CHIO]Dennis Lynch wegens hypersensibilisatie uitgesloten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

[CHIO]Dennis Lynch wegens hypersensibilisatie uitgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 09:15

st Georg/bokt.nl

Bij een klinisch onderzoek reageerden de benen van Lantinus van de Ier Denis Lynch overgevoelig na afloop van het teamspringen.
Hierbij werd gebruik gemaakt van een thermische camera. Op de dag erna werd het paard nogmaals positief bevonden bij de keuring.
De 14 jarige hannoveraan is daarmee meteen uitgesloten voor verdere deelname in Aken. De ruiter had 30 minuten na het klinisch onderzoek zijn paard opnieuw mogen aanbieden maar deed dit echter niet.

Het hoofd van de afdeling springsport van de FEI, John Roche heeft dit bevestigd. Ierland won gisteren met het landenteam de derde prijs. Lynch was ook een van de vier ruiters die destijds in Hong Kong gediskwalificeerd werden wegens gebruik van Capsaicinzalf.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:30

volgens mij klopt je titel niet helemaal.. desensibiliseren is het ongevoelig maken voor dingen, bij paarden meestal in de context van gedrag, bv schriktraining. hyperdesensibilisatie bestaat niet voor zover ik weet :)

Airborn

Re: [CHIO]Dennis Lynch wegens hyperdesensibilisatie uitgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:32

denk dat het hypersensibilisatie moet zijn: hypergevoelig maken.

Ik mag toch hopen dat het paard in de box met de benen ergens tegenaan getrapt heeft en dat z'n vooraanstaande ruiter niet daadwerkelijk rommel op de benen van zn paard smeert om maar te voorkomen dat het paard balkjes af tikt...

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:38

Ik denk dat we allemaal wel weten wat hier aan de hand was. Een paard is niet zomaar hypersensibel op alle benen. Ik hoop dat ze ooit sluitend op dit soort verboden spullen kunnen testen (niet alleen klinisch) en een springteam of springstal levenslang kunnen uitsluiten. Dierenbeulen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:39

Maar als hij niet voor herkeuring aanbiedt... dan lijkt mij toch dat hij er zelf misschien wat mee te maken heeft.. anders zou hij hem wel opnieuw aanbieden lijkt me..
Bedoel hij heeft niet voor niks getraind wsl.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:49

Of hij bood hem niet aan omdat hij merkte dat het paard pijn had en hij doorhad dat de pijn niet snel zou herstellen en hij hem rust gunde.

Je hoeft niet altijd van het ergste uit te gaan natuurlijk.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:55

Ania schreef:
Of hij bood hem niet aan omdat hij merkte dat het paard pijn had en hij doorhad dat de pijn niet snel zou herstellen en hij hem rust gunde.

Je hoeft niet altijd van het ergste uit te gaan natuurlijk.

Zou je als ruiter zelf niet moeten merken dat je paard overgevoelig op de benen is? En hem dus uberhaupt niet de eerste keer aanbieden als je zo zuinig op je paard bent?
Mij zou het niks verbazen als hij dondersgoed wist wat er aan de hand was en zelf de oorzaak was.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:03

Babel schreef:
Zou je als ruiter zelf niet moeten merken dat je paard overgevoelig op de benen is? En hem dus uberhaupt niet de eerste keer aanbieden als je zo zuinig op je paard bent?
Mij zou het niks verbazen als hij dondersgoed wist wat er aan de hand was en zelf de oorzaak was.

De ruiter heeft op zulke wedstrijden zijn paard nooit in handen. daar heeft ie grooms voor. Niet elke groom is even snel in het merken of vertellen van hoe het paard is. Op een internationaal parcous heerst er veel stress en drukte en is communicatie vaak erg slecht. Het kan zijn dat de groom iets gemerkt heeft en het heeft weggeschreven als zijnde stress/lastigheid bij het paard OF de groom heeft het doorgegeven maar is het niet goed doorgekomen of te bagetalliserend over gedaan.

aslo

Re: [CHIO]Dennis Lynch wegens hypersensibilisatie uitgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:07

Nou gezien het commentaar gisteren op WDR, denk ik dat dat het geen zuivere koffie is en mogelijk vervelende gevolgen heeft voor DL.

Enderle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:09

"Of oneerlijke bedoelingen heeft geleid tot de overgevoelige reactie van 14-jaar oude Lantinus, kan niet gezegd worden. Maar het is zeker dat Lynch is een ruiter met een relevante verhaal. Op de Olympische hippische wedstrijden in Hong Kong, werd de Ier gediskwalificeerd wegens het gebruik van capsaïcine, en zijn uitgesloten vanwege overgevoeligheid van zijn paard All Inclusive in september 2011 uit de Grand Prix van de Global Champions Tour in Rio de Janeiro. En het heeft vorig jaar werd gevonden in zijn paard Lord Luis Aken overgevoeligheid."
http://www.nzz.ch

Enderle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:10

Google translation

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:12

Enderle schreef:
"Of oneerlijke bedoelingen heeft geleid tot de overgevoelige reactie van 14-jaar oude Lantinus, kan niet gezegd worden. Maar het is zeker dat Lynch is een ruiter met een relevante verhaal. Op de Olympische hippische wedstrijden in Hong Kong, werd de Ier gediskwalificeerd wegens het gebruik van capsaïcine, en zijn uitgesloten vanwege overgevoeligheid van zijn paard All Inclusive in september 2011 uit de Grand Prix van de Global Champions Tour in Rio de Janeiro. En het heeft vorig jaar werd gevonden in zijn paard Lord Luis Aken overgevoeligheid."
http://www.nzz.ch

Oh dat is een ander verhaal. Ik ga altijd uit van het goede van de mens voordat ik ga oordelen. Helaas heeft deze ruiter al een verleden hiermee... zonde. Arme paarden...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:38

@ Ania, ik ben bekend met hoe het op de grote concoursen gaat, maar ben van mening dat een groom dit soort dingen hoort te zien. Zeker de benen ga je als groom even na, tijdens het poetsen, met het omdoen van peeskappen en ga zo maar door.
Kan me gewoon moeilijk voorstellen dat dit soort dingen er door heen glippen.

Ik oordeel niet, maar vind het wel frapant en vervelend dat dit soort praktijken voorkomen.

Overigens goed om te horen dat zulk soort praktijken ( of in ieder geval, paarden die klachten hebben die op dit soort praktijken wijzen) door de mand vallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:49

Sneu zeg..sport moet nooit ten koste gaan van het paard..maarja er is veel geld mee gemoeid he..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:54

Yesterday Denis Lynch’s ride Lantinus was disqualified from the rest of the CHIO Aachen due to hypersensitivity. Today, the Irish rider has made a statement regarding the disqualification. The statement reads as follows:

Following Lantinus disqualification, I‘d like to take this opportunity to clarify a number of matters regarding the disqualification [Statement continues below].

Lantinus was examined two hours prior to competing in the Nations Cup on Thursday. While a small wound on the left fore leg and an abrasion on the right hind leg sustained in the previous days’ competition were identified, these were not associated with any hypersensitivity or abnormalities in the thermographic examination. We were satisfied, therefore, for Lantinus to compete in the Nations Cup.

The Nations Cup was held in very difficult weather and the ground conditions were extremely testing. I’ve always found Aachen to be one of the most enjoyable but competitive shows on circuit and Thursday certainly proved that to be the case. Lantinus was re-examined again after competing in both rounds on Thursday and again on Friday morning at 8.30am. In summary, the areas of sensitivity highlighted above on the left forelimb and on the hind limbs had increased after Lantinus had competed. We were advised that Lantinus was now considered hypersensitive within Annex XI of FEI Veterinary Regulations and on this advice; Lantinus was disqualified by the attending FEI vets.

At no stage, was there any inference that the hypersensitivity was anything other than natural occurring. I feel this is very important to clarify and I would also like to state for the record that I fully support all measures regarding hypersensitivity implemented by the FEI.

My only concern was Lantinus’ welfare and that Lantinus would receive the veterinary attention required. I did not take the opportunity to appeal as I had no intention of Lantinus competing in any other event at Aachen other than the Nations Cup. Consequently the Veterinary commission responded by saying that the horse could now be treated effectively as it would not jump again at the event.

It is very important to state that Lantinus received no further sanction and is free to compete at the next show, should I decide. I am free to compete in Aachen in the remainder of the events also.

Unfortunate and incredibly disappointing as this disqualification of Lantinus has been for me, I am happy with the findings of the Veterinary Commission.

I can now concentrate in competing in the Grand Prix in Aachen on Sunday and look forward to doing so once again.

Denis Lynch
07.07.12