Risico op West Nijl virus groeit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Risico op West Nijl virus groeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 22:13

http://www.itg.be/

Voor het eerst hebben wetenschappers een grondige inventaris gemaakt van de muggen in België. Er zaten een paar onverwachte soorten bij, en het effect van de globalisatie is al goed te zien. Het risico dat de muggen besmettelijke ziekten overdragen is nog steeds klein, maar het is wel groeiende, zo stelde onderzoekster Veerle Versteirt vast. Ze krijgt voor haar werk een doctoraat aan het Instituut voor Tropische Geneeskunde en de Universiteit Antwerpen.

Tot eind 19de eeuw kwam malaria ook in België nog voor. Onderzoek naar de muggenpopulatie werd verdergezet tot halfweg de twintigste eeuw omdat de ziekte wel nog in Nederland aanwezig was. Daarna vond niemand bij ons het nog de moeite om de muggenpopulaties te volgen. Ook al zijn muggen wereldwijd (onrechtstreeks) verantwoordelijk voor meer doden dan enig ander organisme, bij ons leken ze al bij al onschadelijk. Ze bedreigden de volksgezondheid niet, en voor de individuele burger maakte het niet uit waar er hoeveel van welke muggen zaten. Zijn spuitbus werkte tegen allemaal.

Maar intussen is de wereld geglobaliseerd, schuiven de klimaatzones op en versnipperde ons landschap. Er zijn opnieuw geschikte condities voor het (her)opduiken van door muggen overdraagbare ziekten. In Zuid-Europa rukt bijvoorbeeld de tijgermug op, die virusziekten zoals dengue kan overbrengen. Ook andere door muggen overgebrachte ‘tropische’ ziekten duiken de jongste jaren in Europa op. Het begint belangrijk te worden om de evolutie van het muggenbestand te volgen en te kunnen voorspellen.

In 2007 startte een grootschalig muggenonderzoek, Modirisk, in 936 sites, verspreid over heel België. Zo’n inventaris is een eerste vereiste om de veranderingen in de muggenpopulaties te begrijpen. De muggen werden gevangen, geteld en met klassieke en moleculaire technieken geïdentificeerd. Versteirt ontwarde daarbij de technische problemen om verschillende nauw verwante muggensoorten te identificeren met moleculaire merkers. De onderzoekers noteerden ook allerlei gegevens over de vindplaats van de muggen. Met statistische technieken keek Versteirt naar verbanden.

De invloed van de globalisatie was duidelijk: dankzij toerisme, transport en wereldhandel krijgen uitheemse soorten hier poot aan de grond. Zo’n ‘nieuwe Belg’ is Aedes koreicus, een soort die nog nooit buiten haar normaal verspreidingsgebied in Azië was gevonden. En er dook nog een tweede exoot op, Aedes japonicus japonicus. Allebei waarschijnlijk meegekomen met handelswaar. En allebei kunnen ze arbovirussen overdragen. Die veroorzaken ziekten zoals dengue, gele koorts, West-Nijlziekte, Chikungunya.

In totaal vonden Versteirt en haar collega’s 24 verschillende muggensoorten in België. De meest voorkomende was onze klassieke ‘huismug’, Culex pipiens, Maar die soort bleek eigenlijk uit twee ondergroepen te bestaan, wat dan weer leidt tot hybriden die vogels én mensen steken, en dus ook ziekten tussen beide kunnen overdragen.

De invloed van ons versnipperd landschap is ook duidelijk: het zorgt voor meer diversiteit en dus voor meer kansen voor nieuwe soorten of nieuw gedrag. Sommige soorten voelen zich goed in verstedelijkte gebieden, waardoor ze meer in contact komen met mensen.

Versteirt en haar collega’s ontdekten leefruimten, ‘habitats’, waar muggen aanwezig zijn die het West-Nijlvirus of malaria kunnen overbrengen. Op zich is dat niet erg. Om de ziekte effectief over te dragen, moeten ze eerst bloed zuigen bij iemand die de ziekte heeft, en die zijn er voorlopig niet of nauwelijks. Maar hoe meer toeristen een ziekte uit het buitenland meebrengen, hoe meer kans dat die ziekte een keer de ‘juiste’ mug ontmoet.

Dat risico is nog steeds klein, maar het kan niet meer genegeerd worden, waarschuwt Versteirt. Tot een paar jaar geleden had niemand ooit uitgezocht of hier insecten leefden die blauwtong konden overbrengen, “want blauwtong komt hier toch niet voor”. Tot het plots wél voorkwam, en als een lopend vuurtje over ons land trok. Blauwtong treft enkel herkauwers, maar de les voor de mens is duidelijk. Versteirt deed de oefening voor Chikungunya en het West-Nijlvirus, en inderdaad, die vinden in België muggen om hen over te dragen, zodat een plotse uitbraak hier mogelijk is.

Anoniem

Re: Risico op West Nijl virus groeit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:17

Op zich natuurlijk heel interessant (en tamelijk verontrustend) maar ik vraag me af of dit een nieuwsbericht is dat thuis hoort op VN?

Ik vind het niet echt paardgerelateerd namelijk...

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:28

interessant! wilde de dierenarts nog vragen of ie inenting nodig vond.
Waarom vind je het niet paardgerelateerd?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:28

Lente schreef:
Op zich natuurlijk heel interessant (en tamelijk verontrustend) maar ik vraag me af of dit een nieuwsbericht is dat thuis hoort op VN?

http://www.bokt.nl/wiki/West-Nijl_virus

"Paarden en mensen zijn de eindgastheren, zij worden wel ziek van het virus."

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:31

Kom regelmatig in Zuid Afrika en dingen als Horse sickness willen we hier écht niet hebben, geloof me!

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:20

Vandaag toevallig de west nile spuiten gekregen

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:41

@horseyfries; had nooit van horse sickness gehoord, dus ben gaan googlen, maar jeetje wat is dát erg...moet een heuse hel zijn voor een dier die daar aan lijd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:53

Lente schreef:

Het is juist heel erg paard gerelateerd....omdat er prikbeesten zijn die dus ziekten als west nile overbrengen...geloof me dat wil je niet krijgen bij je paard!

Veel ziekten worden overgebracht door muggen, dazen blijken zelfs de ziekte van lyme over te kunnen brengen terwijl ik dacht dat je dit alleen kon oplopen door een beet van een besmette teek...

En ja het landschap is danig in beroering dus dat er nieuwe prikbeesten ontstaan of dat ze muteren is niet vreemd met een veranderd klimaat!

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 08:15

Zeer verontrustend, voor zowel mens als dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 08:40

Gelukkig wordt mijn pony hier al 2 jaar tegen geënt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:19

Narnia schreef:
Lente schreef:

Het is juist heel erg paard gerelateerd....omdat er prikbeesten zijn die dus ziekten als west nile overbrengen...geloof me dat wil je niet krijgen bij je paard!

Veel ziekten worden overgebracht door muggen, dazen blijken zelfs de ziekte van lyme over te kunnen brengen terwijl ik dacht dat je dit alleen kon oplopen door een beet van een besmette teek...

En ja het landschap is danig in beroering dus dat er nieuwe prikbeesten ontstaan of dat ze muteren is niet vreemd met een veranderd klimaat!

Je paard? Wat dacht je van jezelf. Je paard kan er dood aan gaan maar een mens net zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:58

Ja duh :roll: overtollige informatie schat, ik werk in de zorg :') Dat soort dingen weet ik...en dat kan jij weer niet weten!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:00

En toch is West-Nijl voor een mens lang zo gevaarlijk niet. De meeste mensen merken niet eens dat ze het gehad hebben of hebben alleen wat koorts. Hersenontsteking is bij een mens ook een nare complicatie, maar met medicatie en evt in uitzonderlijke gevallen tijdelijke beademing ter overbrugging is de sterfte heel erg laag.
Bij paarden met complicaties heb je niet veel meer opties dan hopen dat het lichaam het virus er snel onder krijgt...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 17:50

sharief schreef:
@horseyfries; had nooit van horse sickness gehoord, dus ben gaan googlen, maar jeetje wat is dát erg...moet een heuse hel zijn voor een dier die daar aan lijd....

Ja werkelijk afschuwelijk! Maar ook het hele inentingsproces is al een heel gedoe, de paarden moeten dan in quarantaine dus ze hebben in die landen telkens periodes "out of competition" waarin ze geënt zijn en thuis moeten blijven. Een heel gedoe dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 17:53

Horsesickness is niet iets wat je wil krijgen bij je paard...heb er aardig wat over gelezen en wat ik er over gezien heb op youtube was ook niet om blij van te worden, vreselijk die paarden lijden echt..

Maar niet alle entingen mogen gedaan worden in Nederland toch!? Was iets mee.....zal weer eens ff googlen!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:35

Noem mij gerust naief hoor, maar zodra de GD nog niet in de verste verte rept over entingen voor mensen lijkt mij dat het allemaal nog niet zo dicht bij huis is....?

Wel goede zaak natuurlijk dat dit soort onderzoeken gedaan worden! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:42

hananya schreef:
Noem mij gerust naief hoor, maar zodra de GD nog niet in de verste verte rept over entingen voor mensen lijkt mij dat het allemaal nog niet zo dicht bij huis is....?

Wel goede zaak natuurlijk dat dit soort onderzoeken gedaan worden! +:)+

Joh een beetje nuchterheid kan geen kwaad idd...
Alleen zodra het van paard tot paard gaat de besmetting dan zijn de poppen wel aan het dansen natuurlijk tot nu toe is de mug de boosdoener..en ons klimaat is nog niet met regelmaat tropisch warm waar de mug zich zo lekker in thuis voelt..

Echter paarden die internationaal worden uitgebracht lopen wel een dergelijk risico..vandaar het inenten heb ff e.e.a. opgezocht http://www.dierenkliniekdeventer.nl/landbouwhuisdieren/paarden/west_nijl_virus.php

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:14

Het beestje dat het overbrengt is (als gevolg van het warmer worden van onze aardbol) al in onze omgeving gesignaleerd. De "prikkertjes" die met vrachtladingen inreizen vanuit tropische oorden in Rotterdam overleven vaak ook onze zachte winters. Omdat de mens van reizen houdt, kun je "erop wachten" tot er iemand is die het virus bij zich heeft, misschien zonder dat ie het merkt. En misschien is dat al zo. Prikkertje en virus hoeven dan alleen nog maar bij elkaar te komen en... Ik heb het ook nog niet gedaan, maar nu ik er zo over nadenk is het helemaal niet zo gek om wel te enten. Waarom zou je wachten op een uitbraak.