[CHIO] Nederlands dressuurteam eindigt als derde

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

[CHIO] Nederlands dressuurteam eindigt als derde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 17:01

* knhs

Afbeelding
Van der Meer en Uzzo
In de Grand Prix van Aken deelde dressuurruiter Patrick van der Meer het eerste tikje uit richting Imke Schellekens-Bartels . Er is voor beide dressuurruiters slechts één ticket beschikbaar om als vierde ruiter mee te kunnen naar de Olympische Spelen. Patrick van der Meer scoorde met zijn Uzzo net iets beter dan Imke Schellekens met Hunter Douglas Toots. Bondscoach Sjef Janssen was duidelijk. "Naast de Grand Prix telt ook de Special die zaterdag verreden wordt mee. Daarna tellen we de punten bij elkaar op en wie het hoogst scoort gaat mee. Zo houden we het klinisch en zwart/witter dan dit kan niet".

Patrick van der Meer was erg blij met zijn prestatie, ondanks de fouten die hij aan het einde van de proef maakte. Na de zigzag in galop diende Uzzo een overgang te maken naar de verzamelde draf. Die overgang ging de mist in, net als de verzamelde draf. Daarvoor kreeg hij van de voorzitter va de jury zelfs tweemaal het cijfer één. "Ik raakte daar de aanspanning even kwijt. Dat komt ook omdat ik steeds meer ging proberen foutloos te rijden. Het eerste gedeelte van de proef ging goed en daar loopt Uzzo ook met twee vingers in de neus doorheen. In het tweede gedeelte van de Grand Prix zitten veel zaken die fout kunnen gaan en die wilde ik vermijden, met deze grote fouten als resultaat", aldus Van der Meer. In de ogen van Patrick was zijn debuut in Aken hem meegevallen en wil hij doorgaan op de gestage weg naar boven. "Ik wil niets forceren en als de Olympische Spelen tot de mogelijkheden behoren is dat mooi. Lukt het niet, dan is er voor mij geen man overboord. We hebben volgend jaar een EK en over twee jaar een WK. Uzzo is pas elf en over vier jaar is hij pas vijftien en dan zijn de OS in Rio", aldus Van der Meer.

Afbeelding
Schellekens en Toots
Voor Imke Schellekens waren de druiven na haar rit iets wrang. "Ik heb gedaan wat ik kon, maar ben niet tevreden. Toots kan in dit drukkend warme weer moeilijk zijn warmte kwijt en mede daardoor miste het gemak waarmee hij anders zijn oefeningen uitvoert. Ik heb er voor mezelf alles uitgehaald wat er in zit, maar ik denk dat het niet genoeg is. Er hadden meer achten in de waardering moeten zitten. Die had ik moeten scoren in bijvoorbeeld de pirouettes en de andere galoponderdelen. In draf was Toots te gewoon".

Stephanie Peters die als eerste deelnemer de dressuurring binnenreed zette met Unlimited een degelijke proef neer. "Voor mij is het met dit paard een debuut op een wedstrijd van dit niveau. Unlimited had in het begin iets last van spanning, waardoor bijvoorbeeld de piaffe reprises iets minder uit de verf kwamen. Gedurende proef raakte hij zekerder van zichzelf, waardoor de spanning wegvloeide en de oefeningen er vanzelfsprekender uit gingen zien. Dat kwam tot uiting in goede uitgevoerde pirouettes en een mooie laatste piaffe", aldus Stephanie Peters. De Roermondse amazone legde er de nadruk op dat ze fouten in de proef wilde voorkomen. "Unlimited mist nog ervaring en ben er voor gegaan om geen fouten te maken. We hadden op ons protocol dan ook alleen maar voldoendes, maar tegelijkertijd ook geen enkele acht. Wat voor mij echter het belangrijkste blijft was dat Unlimited gedurende de gehele proef uitsluitend en alleen geconcentreerd was op mij, waardoor we in de volgende wedstrijd iets meer risico kunnen gaan nemen".

Ook Marlies van Baalen was tevreden over haar rit met BMC Miciano. Marlies traint sinds een half jaar traint bij Nicole Werner en is daar zeer tevreden mee. "Mijn moeder is mijn moeder en zij heeft me altijd getraind, maar als ik rijd heeft zij ook last van spanning. Deze overstap werkt voor mij goed en eerlijk is eerlijk, mijn moeder helpt me ook nog steeds. Ik ben tevreden over mijn proef, al merk ik dat er ruimte is voor verbetering. Terugkijkend op het NK in Hoofddorp, Rotterdam en nu Aken dan constateer ik dat we samen in iedere wedstrijd progressie weten te boeken. Als ik naar de proef van vandaag kijk vind ik dat we een geconcentreerde wedstrijd reden, die er zeer solide uitzag. Gedurende de wedstrijd weet ik Miciano bijna gedurende de gehele proef mooi op lengte te houden. In de galop lukt dat nog niet helemaal, maar we studeren samen met mijn moeder en Nicole rustig door".

De Grand Prix overziend was het een goede wedstrijd van een redelijk hoog niveau, zonder uitschieters. De overwinning in het individuele klassement ging naar de Duitse Kristina Sprehe met de hengst Desperados, die net onder de tachtig procenten grens bleef steken (79.702%). Haar landgenote Helen Langehanenberg legde met de hengst Damon Hill beslag op de tweede plek met 78.426%, net voor de Oostenrijkse Victoria Max Theurer met Augustin (77.894%).

Beste Nederlander was Patrick van der Meer met Uzzo op de negende plaats met een score van 72.936%. Imke Schellekens en Hunter Douglas Toots eindigden als 13de met een score van 71.596%. Die kleine achterstand op Van der Meer kan zaterdag in de Grand Prix Special door Schellekens worden goedgemaakt, waardoor de strijd om het ene Olympische ticket nog een geheel open strijd is. Marlies van Baalen werd in deze Grand Prix met BMC Miciano 21ste, terwijl Stephanie Peters als 26ste eindigde.

De landenwedstrijd die aan deze Grand Prix was verbonden werd overtuigend gewonnen door Duitsland. Denemarken werd tweede en Nederland eindigde als derde.

Meer info zie: http://www.chioaachen.de

Uitslag landenwedstrijd dressuur (Grand Prix):

1) Duitsland - 233.554
2) Denemarken - 221.000
3) Nederland - 214.192
- 26) Stephanie Peters - Unlimited (Jazz x Winckenburgh) - 69.064*
- 21) Marlies van Baalen - BMC Miciano (Medici x Dialekt) - 69.660
- 13) Imke Schellekens-Bartels - Hunter Douglas Toots (Jazz x Havidoff) - 71.596
- 9) Patrick van der Meer - Uzzo (Lancet x Indoctro) - 72.936

koenborias

Re: [CHIO] Nederlands dressuurteam eindigt als derde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:04

Juryleden waren echt scheel, zagen niet eens dat Damon Hill een steigersprong maakte.. Verder viel mij de scores best tegen, knap debuut van Stephanie Peters met haar ooo zo mooie Unlimited!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:37

koenborias schreef:
Juryleden waren echt scheel, zagen niet eens dat Damon Hill een steigersprong maakte.. Verder viel mij de scores best tegen, knap debuut van Stephanie Peters met haar ooo zo mooie Unlimited!

Dat viel mij ook al op idd. Zelfs met die stijger sprongen kreeg hij nog 8en voor die piaffes.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:03

Is daar een filmpje van?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:14

HorseTimeXL schreef:
koenborias schreef:

Dat viel mij ook al op idd. Zelfs met die stijger sprongen kreeg hij nog 8en voor die piaffes.

Judge H : Wim Ernes (NED) zette deze combi ook op 1 !!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:33

Echt overal zijn Jury's en scheids de klos :')

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:24

Ach als we op de OS maar goud halen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:48

@axelonline.. reken daar maar niet op...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:06

eclair98 schreef:
Echt overal zijn Jury's en scheids de klos :')

Inderdaad en hierboven wordt er zelfs vrolijk op los gelogen. Ze kreeg namelijk drieën en vieren voor die passage. Dus volkomen onterecht dat geneuzel hier.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 06:37

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:10

Nou, zo'n geweldige proef vind ik het niet van Damon Hill...maar de andere zullen het wel slechter hebben gedaan..

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:36

Proef van Helen en Damon Hill vind ik erg slordig/onrustig.. Zij hangt voor mijn gevoel in de schouders iets te ver naar achteren en steekt haar hoofd naar voren waardoor haar bovenlijf te veel beweegt, constant drijven met haar benen, vond geen enkele piaffe erg mooi gaan hij vertraagt dan heel erg in het voorbeen en stijgt een soort van op (niet alleen bij het steigeren) binnenkomen was naast de A-C en halthouden scheef, zwaaide meteen uit bij C op de linkerhand gaan, allemaal van die kleine dingetjes die op dat niveau bijna perfect zouden moeten gaan vind ik :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:05

enig idee wanneer ze de Special rijden?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:11

Zaterdag :)

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:32

Vindt het wel eerlijk van Janssen om de punten te tellen en wie het hoogst scoort gaat mee.
Hij had ook kunnen zeggen nou mijn voorkeur gaat toch uit naar diegene die iets minder gepresteerd heeft deze 2 wedstrijden. :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:16

Iemand een site waar je het terug kan kijken? En weet iemand wie er van de 2 naar de OS mogen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:57

Dat wordt pas na de Special op zaterdag beslist, dus dat weet nog niemand!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:53

Hoelaat begint die vandaag?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:45

Zaterdag heeft Patrick van der Meer gewonnen (was vanmorgen)
Lijkt mij dus dat hij meegaat naar de OS dit jaar :D

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:45

ja hoor, Patrick staat 1ste boven Imke

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:36

Ja staat ook op zijn facebook dat hij mee gaat naar Londen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:56

Ja ik weet uit zeer betrouwbare bron dat het Patrick en Uzzo gaan worden :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:06

Mag hopen dat Sjef zijn eigen woorden waarmaakt. Patrick heeft het beste gereden en gaat dus naar Londen. Gefeliciteerd!!!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:11

Leuk zeg voor Patrick! En goed dat Sjef zich aan zijn woord houdt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 17:40

Natuurlijk houdt Sjef zich aan zijn woord. Hij wil immers als bondscoach ook met het best mogelijke team aan de start komen!
Patrick heeft het nu bewezen, super voor hem dat zijn harde werken beloont wordt. Nu maar hopen dat hij in Londen de Grand Prix nog een beetje beter rijdt, weet iemand of de Special al met de beste drie wordt verreden of mag dan iedereen nog meedoen? In de kür de beste vijftien en max. drie per land, dat weet ik ondertussen al (als Jeroen Devroe de waarheid sprak in een interview ;) )