Een paard van Koos de Rond in Aken afgekeurd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Een paard van Koos de Rond in Aken afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 15:57

www.knhs.nl

Koos de Ronde moet het tijdens het CHIO in Aken stellen zonder zijn voorpaard Diplomat. De 21-jarige, Iers gefokte vosruin kwam dinsdagmorgen niet door de veterinaire inspectie. De paarden van IJsbrand Chardon en Theo Timmerman, de andere twee Nederlandse deelnemers in de Duitse grensplaats, kwamen wel door de veterinaire keuring.

Voor de vierspanmenners begint het CHIO van Aken woensdag om 13.00 uur met de individuele dressuur. “Daarvoor heeft dit geen gevolgen”, stelt Koos de Ronde, “want daarin zou Diplomat toch niet meedoen. “Maar wel voor de marathon en vaardigheid. Daarin zou hij rechtsvoor lopen. Ik kan nu niet meer wisselen en moet het mijn vier andere paarden doen. Natuurlijk heb ik alle opties thuis wel geoefend, maar het blijft erg vervelend. Ik ga maar weer trainen, me eerst concentreren op de dressuur en er het beste van maken.”

In Aken werd dinsdag ook een paard van de Amerikaan Joe Yoder, die bij De Ronde op stal staat, afgekeurd. Daarmee is het team van de Verenigde Staten buiten de wedstrijd gehouden aangezien Yoder zich terug heeft getrokken uit de wedstrijd.

Programma vierspannen CHIO Aken 2012:

Woensdag 4 juli:
13.00 uur: FEI dressuurproef 8a (telt mee voor het individuele klassement)
Donderdag 5 juli:
10.00 uur: FEI dressuurproef 6a (telt mee voor het landenklassement)
Vrijdag 6 juli:
09.00 uur: Vaardigheidsproef (telt mee voor het individuele klassement)
13.00 uur: Jump & Drive (in het hoofdstadion)
Zaterdag 7 juli:
13.30 uur: Marathon (telt mee voor het individuele-en landenklassement)
Zondag 8 juli:
10.00 uur: Vaardigheidsproef met barrage (telt mee voor het landenklassement)
Na de dressuur op woensdag en de vaardigheid op vrijdag wordt het tussenklassement individueel opgemaakt. De startvolgorde in de marathon is de omgekeerde volgorde van dit tussenklassement. De beste menner uit het tussenklassement start dus als laatste in de marathon.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:12

Och jeetje, dat is flink balen! Hopelijk kan hij er het beste van maken.

Ariebren

Re: Een paard van Koos de Rond in Aken afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:23

Hoe kan dat nou.
Waar wordt zo'n paard nu op afgekeurd ??

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:23

Dat wil ik ook weten; waar ze zo'n paard op afkeuren?
Weet iemand hoe dat allemaal verloopt die keuringen en wat ze juist keuren?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:05

Paarden worden aan de hand gstapt een stuk vd de keurmeesters af en terug moet dat in draf, dus ze kijken of de paarden niet onregelmatig zijn....dus niet kreupel, verder worden paarden nog gekeurd maar dit is voor de maraton,tijdens en na de wedstrijd, hartslag, pols en of ze niet kreupel zijn...

Als je foto's wilt zien op 'hoefnet' heb je een foto album, daar naar 2 pagina gaan,daar sttat een map met keuring van de wedstrijd van Windsor.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:47

Dus de paarden worden voor aanvang van de wedstrijden gekeurd op de gang stap en draf ??

Vreemd, ik ga ervan uit dat een top menner, niet met een mank lopend paard binnen komt.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:59

Weet jij veel hoe die vd vrachtwagen afkomt,en misschien vastgerolt op stal of wie weet.....

Ze nemen in ieder geval geen kreupel paard mee want dat gaat toch niet werken....

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:15

Gebeurt dit aan begin van de wedstrijd of voor elke proef dat je rijd?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:20

Zoals in vele anderen disciplines worden de paarden voorafgaand aan de wedstrijd gekeurd.
Daarnaast worden paarden rondom de marathon (en cross bij eventing) nog een aantal malen gekeurd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:22

Zo als ik het zie is het de in keuring voor aanvang van de evenementen.

Dus wie heeft het wel eens meegemaakt, zo'n intake keuring ??

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:07

De veterinaire keuring vind tijdens internationale wedstrijden plaats, eigenlijk als 1e onderdeel van de wedstrijd. Dit onderdeel bepaalt met welke paarden je de wedstrijd mag deelnemen en mag dus zeker niet onderschat worden. Je mag bij een enkelspan slechts 1, met een tweespan 3 en met een vierspan 5 paarden/pony's meenemen. Als er daar een van wordt afgekeurd kun je met de rest nog meerijden, behalve bij de enkelspannen, dan is het einde wedstrijd.
Tijdens deze eerste keuring moeten de paarden (en het team) er tip top uit zien: dit is toch je eerste visitekaartje naar de juryleden en die zullen dit niet voor de dressuur vergeten zijn.
Hier worden de paarden eerst gecontroleerd op chipnummer, aftekeningen en eventuele wondjes (deze moet je ook verantwoorden). Dan ga je voor de jury staan om de conditie te bekijken, om daarna een klein stukje te stappen, daarna draven, omdraaien in stap en weer terug draven. Mocht het paard zich verstappen of net een pas verkeerd zetten, kun je soms direct opnieuw hetzelfde rondje doen of je moet met dat paard naar de Holding Box, waarna je later nogmaals op mag draven. Als er paarden zijn die bijvoorbeeld verkeerd uit de vrachtwagen komen, kan de menner dit paard van tevoren al terug trekken of de gok er toch op wagen dat het paard net voor die tijd weer hersteld is.

Voor de dressuur staan er een jurylid en een dierenarts bij de losrijring om je te vragen een 8-je te draven, ter controle of alles nog goed is. Voor de marathon gebeurt dit soms, vaak gebeurt dit in de rust tijdens de marathon waar dan tevens de temperatuur van de paarden en pony's gemeten word, en na de finish van de marathon gebeurt hetzelfde als tijdens de rust.. Ook moet je dit 8-je weer gereden worden bij aankomst bij de losrijring van de vaardigheid.

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:10

Zo dat is rot voor koos en joe. ik sta bij ze op stal (men zelf niet) maar ik zag wel dat t laatste tijd heel goed ging.. Sneu vor joe dat hij zich heeft terug getrokken want hier ging hij voor en zag er echt netjes uit