Belgisch dressuurteam haakt af voor Aken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Belgisch dressuurteam haakt af voor Aken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 06:00

www.galop.be

Verrassende beslissing in het Belgische dressuurkamp. Het team dat werd geselecteerd voor de landenprijs van Aken geeft forfait. Aanvankelijk werden Ronny Coenraerds (Calypso van het Goorhof), Claudia Fassaert (Donnerfee), Philippe Jorissen (Le Beau) en Vicky Smits-Vanderhasselt (Daianira van de Helle) geselecteerd voor het landenteam. Fassaert en Smits komen na hun resultaten in Rotterdam in aanmerking voor de Olympische Spelen. Op veterinair verzoek werd daarom beslist om beide amazones niet in Aken te laten starten, wat in dressuurkringen vele wenkbrauwen doet fronsen.

mister_m

Re: Belgisch dressuurteam haakt af voor Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 06:41

in die dressuurkringen beseffen ze dan niet dat msch één van die amazones over een maandje moet klaar zijn voor londen. en dat nu de kans is voor het laatste "lichte" werk in de opbouw naar volgende maand.
Als je de startlijsten bekijkt laten de meeste grote landen ook hun team en toppers voor Londen thuis.
Aken heeft dit jaar de pech een maandje voor de spelen te vallen.
De teamveearts weet goed wat hij doet en dit is waarschijnlijk een goed overwogen beslissing.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 07:13

Er waren echter wel andere Belgen die het dressuurteam konden vervolledigen in Aken, maar dat vond de organisatie van Aken dan weer niet goed.
Ik vind het een heel verstandige beslissing, hoe mooi in Aken rijden ook is, de OS is maar één keer in de vier jaar en de enige kans op deelname voor beide amazones waarschijnlijk, dus moet je er alles voor opzij zetten.... ook Aken!

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:18

Marga schreef:
http://www.galop.be
Op veterinair verzoek werd daarom beslist om beide amazones niet in Aken te laten starten, wat in dressuurkringen vele wenkbrauwen doet fronsen.

Zijn er dan nog steeds mensen die niet snappen dat paarden geen machines zijn? Ik kan me de beslissing heel goed voorstellen. Waarom zou je je paard als het in vorm is en zich nu niet meer hoeft te bewijzen om in het team voor de OS te komen gaan vermoeien? Zou lekker zijn als er straks een van de twee of beide paarden overtraind zou zijn voor London uberhaupt begint. Dan heeft iedereen de mond los, maar nu even rustig aan doen dat past de zogenaamde dressuurkenner dan niet?

Vind overigens ook dat de keuze voor het Nederlanse team niet op een juiste wijze is gemaakt.
Allereerst zou Anky alleen meegaan als ze haar "echt" nodig zouden hebben. Dat hebben ze niet! anders zouden Imke en Patrick niet nog een keer moeten rijden om te bepalen wie er mee mag. Bovendien hebben beide al laten zien hoger te kunnen scoren dan Anky in de laatste wedstrijden. En ze hebben beide de afgelopen jaren hun nek wel uitgestoken en wedstrijden gereden.
Ik vind dat ze beide jonge combinaties gewoon in het team op hadden moeten nemen, ook met het oog op de toekomst. Mocht één van de 2 dan straks in London misschien even iets minder presteren dan zou het altijd nog een 67% kunnen zijn maar wel een goede ervaring rijker. En daar heeft het team echt niets van te leiden, aangezien ze toch geen kans maken op een medaille zoals ze zelf zeggen. Dan ben ik van mening dat je naar de toekomst moet kijken en beide gewoon mee moet nemen. En ze nu niet risico's moet laten lopen en ze beiden naar Aken sturen om zich nog een keer te bewijzen. Je kunt dan nog per individu kijken of één van de twee misschien wel daar aan de start zou moeten komen om een betere voorbereiding op London te hebben.
En had dan Anky meegenomen naar Aken om daar haar afscheidswedstrijd met Salinero te kunnen rijden.
Dat lijkt me een beter plan dan buiten de top 10 eindigen op de laatste OS van het paard.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:35

Ik kan niet zo goed volgen in het OS-verhaal van de Belgische dresuurruiters.
Mogen we nu wel of niet een ploeg uitsturen? En als het maar eentje individueel is die mag gaan, was het dan al geen uitgemaakte zaak dat Jeroen Devroe ging? Maar als dat zo zou zijn zou de beslissing om niet in Aken te starten toch niet echt realistisch zijn?
Of is het net door de goede resultaten in Rotterdam dat er wèl kans is op een team?
Weet iemand dit?

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:01

Idra schreef:
Ik kan niet zo goed volgen in het OS-verhaal van de Belgische dresuurruiters.
Mogen we nu wel of niet een ploeg uitsturen? En als het maar eentje individueel is die mag gaan, was het dan al geen uitgemaakte zaak dat Jeroen Devroe ging? Maar als dat zo zou zijn zou de beslissing om niet in Aken te starten toch niet echt realistisch zijn?
Of is het net door de goede resultaten in Rotterdam dat er wèl kans is op een team?
Weet iemand dit?

België mag momenteel één individuele ruiter afvaardigen. en staat momenteel tweede op de reservelijst voor OS.
De ruiter die zal mogen gaan is in onderling overleg met KBRSF en teamvet bekeken naargelang, actuele prestaties en fitheid van het paard.
Deze combinatie zal worden voorgesteld aan het BOIC en deze zullen al dan niet die ruiter afvaardigen als ruiter op de OS
De drie kanidaten zijn, Jeroen, Vicky en Claudia Dus hopelijk weten we één deze dagen wie belgië mag vertegenwoordigen.
Daar Jeroen al had afgemeld voor aken , dienden Claudia en Vicky eveneens niet te starten. Dit daar één van de drie mee mag doen aan de OS en de beslissing viel na Rotterdam wie zou worden voorgedragen aan het BIOC. Dus was de prestatie in Aken niet meer nodig om de KBRSF te moeten overtuigen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:03

Insider schreef:
Marga schreef:
Op veterinair verzoek werd daarom beslist om beide amazones niet in Aken te laten starten, wat in dressuurkringen vele wenkbrauwen doet fronsen.

Zijn er dan nog steeds mensen die niet snappen dat paarden geen machines zijn? Ik kan me de beslissing heel goed voorstellen. Waarom zou je je paard als het in vorm is en zich nu niet meer hoeft te bewijzen om in het team voor de OS te komen gaan vermoeien? Zou lekker zijn als er straks een van de twee of beide paarden overtraind zou zijn voor London uberhaupt begint. Dan heeft iedereen de mond los, maar nu even rustig aan doen dat past de zogenaamde dressuurkenner dan niet?

Vind overigens ook dat de keuze voor het Nederlanse team niet op een juiste wijze is gemaakt.
Allereerst zou Anky alleen meegaan als ze haar "echt" nodig zouden hebben. Dat hebben ze niet! anders zouden Imke en Patrick niet nog een keer moeten rijden om te bepalen wie er mee mag. Bovendien hebben beide al laten zien hoger te kunnen scoren dan Anky in de laatste wedstrijden. En ze hebben beide de afgelopen jaren hun nek wel uitgestoken en wedstrijden gereden.
Ik vind dat ze beide jonge combinaties gewoon in het team op hadden moeten nemen, ook met het oog op de toekomst. Mocht één van de 2 dan straks in London misschien even iets minder presteren dan zou het altijd nog een 67% kunnen zijn maar wel een goede ervaring rijker. En daar heeft het team echt niets van te leiden, aangezien ze toch geen kans maken op een medaille zoals ze zelf zeggen. Dan ben ik van mening dat je naar de toekomst moet kijken en beide gewoon mee moet nemen. En ze nu niet risico's moet laten lopen en ze beiden naar Aken sturen om zich nog een keer te bewijzen. Je kunt dan nog per individu kijken of één van de twee misschien wel daar aan de start zou moeten komen om een betere voorbereiding op London te hebben.
En had dan Anky meegenomen naar Aken om daar haar afscheidswedstrijd met Salinero te kunnen rijden.
Dat lijkt me een beter plan dan buiten de top 10 eindigen op de laatste OS van het paard.

Van wat ik begrepen heb gingen de Belgen juist naar Aken om het als laatste selectiewedstrijd voor de OS te gebruiken. Daarna zou een beslissing worden gemaakt wie wel of niet naar Londen vertrekt.
Op dat punt is het wel vreemd dat ze het plotseling afzeggen. Misschien is de bondscoach er al uit en is er in overleg met de veterinair besloten Aken voorbij te laten gaan ivm onnodige belasting voor de OS.
Dat klinkt iig nog logisch.

Edit: of zoals mister_m het zegt natuurlijk :D

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:09

laatste selectiewedstrijd was Rotterdam ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:17

Insider schreef:
Marga schreef:

Yep, dit is een mooie gelegenheid om anderen ook ervaring op te laten doen op een groot internationaal evenement zodat we weer wat breedte krijgen in internationale ervaring. Uiteraard denk ik dan ook vooral aan Patrick van der Meer die zich toch leuk laat zien de laatste tijd. Uiteraard snap ik ook dat mensen graag Salinero mee zien gaan vanuit een soort nostalgie, maar ik ben wel met Insider eens dat hij zijn eigen prestaties misschien niet zal evenaren.

WhitneyAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:40

Indien de gepreselecteerde combinaties niet meer mogen starten in Aken, waarom wordt er dan niet direct een keuze gemaakt wie er naar Londen mag? De keuze lijkt me simpel:
Jeroen is niet meer gestart de laatste maanden door een blessure van zijn paard en kan dus nooit in top conditie aan de start verschijnen op de OS.
Claudia en Vicky scoren beide rond 70℅ , maar op basis van de enige echte test in Rotterdam kan Claudia meer aanspraak maken op een olympisch startbewijs.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:57

Oh ik wist niet dat Apollo geblesseerd was? Hoe weet jij dat?

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:08

Morgen zou er bekend gemaakt worden wie er mee mag. ;)

Volgens mij is Claudia toch de beste kandidaat om naar de OS te sturen.
Laatste paar wedstrijden was zij ook de beste belg in de rangschikkingen :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:59

Lovely schreef:
Yep, dit is een mooie gelegenheid om anderen ook ervaring op te laten doen op een groot internationaal evenement zodat we weer wat breedte krijgen in internationale ervaring. Uiteraard denk ik dan ook vooral aan Patrick van der Meer die zich toch leuk laat zien de laatste tijd. Uiteraard snap ik ook dat mensen graag Salinero mee zien gaan vanuit een soort nostalgie, maar ik ben wel met Insider eens dat hij zijn eigen prestaties misschien niet zal evenaren.

Een en gezien het feit dat Anky steeds alleen maar in de Kur schittert, die niet meetelt voor het landenteam, vraag ik me af of ze inderdaad voor het land gaat of gewoon om zelf nog een kans op een OS Kur medaiile te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:09

Dat is het enige wat er -gezien het verleden- misschien nog in zit. Anky klom altijd echt in het toernooi, geen baanbrekende scores in de GP, hoger in de GPS en dan top in de kur. De GP/S scores die ze nu de laatste tijd heeft gereden kunnen ook door anderen geevenaard worden of zelfs verbeterd. De enige onzekerheid is dan alleen nog of die andere ruiters dat ook in zo'n entourage kunnen. Daar kom je helaas maar op 1 manier achter.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:02

Hoop dat Vicky naar de spelen mag gaan :-)

Stream_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:17

Ik vind dat Claudia het op dit moment het meeste verdiend om naar de OS te gaan.
Het is gewoon momenteel de beste combinatie om ons land te verdedigen!
Toi toi toi Claudia *\o/*

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:29

Zonde, kan België niet met een team naar London.. Misschien dat de FeI dat toestaat?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:34

Als er een ander land uitvalt.... of twee dus.

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:36

Ik kreeg net deze mail:

Definitieve selectie Dressuur Olympische Spelen
Dressuur heeft in Greenwich Park in London plaats van 2 augustus tot en met 9 augustus.
Voor België mag één individuele deelnemer gaan. Het BOIC selecteerde de volgende combinatie :
Claudia Fassaert (Geraardsbergen) - Donnerfee

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:39

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:51

En terecht, gefeliciteerd aan Claudia!!