Het slotstuk van het CHIO in Rotterdam is gewonnen door Marc Houtzager. Hij reed in een druk bezette barrage Sterrehofs Tamino foutloos in de snelste tijd rond. Houtzager was erg blij met de prestatie van Tamino. Dit paard kampte eerder met een blessure. Dit was zijn eerste wedstrijd op dit niveau na deze blessure. Met een verschil van slechts vier honderdste van een seconde pakte de amerikaanse Laura Kraut de tweede plaats. Kraut maakt geen onderdeel uit van het olympische team van de USA. Ook na deze wedstrijd komt hier geen verandering in aldus Kraut. De derde plaats was voor de Fransman Delestre. Hij is nog niet zeker van een ticket naar Londen. Na Rotterdam wordt een naam aan het team toegevoegd. Delestre hoopt uiteraard dat hij deze plek in mag nemen.
Maar liefst twintig ruiters bleven na de eerste ronde foutloos. Toch was het parcours niet makkelijk. Houtzager: met het lopen van het parcours dacht ik dat het voldoende ruim was opgezet. Er zaten flinke sprongen bij, daar lag het niet aan. Er doen goede ruiters en paarden mee in Rotterdam en de bodem is heel goed, dat telt allemaal mee'. In de barrage kwamen negentien van hen aan start. Jos Lansink liet de barrage aan zich voorbij gaan. In de barrage bleven beduidend minder combinaties foutloos. Veel ruiters noteerden een snelle tijd, maar hielden niet de nul op het scorebord.
Vier Nederlanders haalden de barrage. Onder hen Rabo talent Hendrik-Jan Schuttert. Hij wist ook in de barrage foutloos te blijven en behaalde een mooie zesde plaats. Jur Vrieling gaf in de barrage alles, maar greep net naast het eremetaal. Jeroen Dubbeldam beëindigde het parcours vrijwillig. Na afloop liet hij weten niet mee te gaan naar Aken en Londen. Utascha blijft niet in vorm, ook na de ruiterwissel. Na Aken besluit de bondscoach wie er definitief mee gaan naar Londen voor Nederland. Bondscoach Rob Ehrens heef nog geen besluit genomen. 'Niemand is zeker van een plek. De enige waarvan ik zeker weet dat hij naar Londen gaat, ben ik zelf'.
Uitslag: 1. Marc Houtzager, Sterrehofs Tamino 2. Laura Kraut, Cedric 3. Simon Delestre, Napoli du Ry 4. Jur Vrieling, Vdl Bubalu 5. Denis Lynch, Lantinus 6. Hendrik-Jan Schuttert, Cerona H S
Marc deed het super, heb het ook gezien. Ook leuk hoe hij daar achter de schermen met zijn dochtertje op zijn arm stond te stralen Balen wel voor Dubbeldam
Ik zou zeggen, geef de jonkies maar een kans, Maikel en Hendrik-Jan naar de spelen, geen verwachtingen erop en dan kunnen ze misschien nog wel hele, leuke dingen doen.
Vond het een goede prestatie van Hendrik-Jan om zich als eerste foutloos te plaatsen met een prachtige merrie. Het bleef tot de laatste seconde spannend, ik heb genoten.
karst
Geplaatst: 24-06-12 21:18
echt jammer van utascha en jeroen, jammer dat het niet lukt
Ik was erbij met een vriendin. Het was supergaaf en zo spannend!!
Marc stond al vrij vroeg in de barrage op één en er moesten er nog aardig wat. En toen de laatste combinatie er een balk aftikte, begon het publiek al te juichen Ik ben blij dat ik weer geweest ben!
als marc met tamino weer in het landenteam goed rijdt kan hij wel zeker zijn van londen. opium nam hij volgens mij mee voor de grote prijs en voltaire voor de bijrubriek.
Van mij mag Marc Houtzager naar Londen! Tamino is blijkbaar op tijd weer in vorm en met Marc heb je een hele ervaren ruiter in het team. Het was super dat hij won!