paard uit sloot arnemuiden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deflin

paard uit sloot arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 16:14

Paard uit sloot in Arnemuiden gered

ARNEMUIDEN - Met behulp van de brandweer is vanochtend in Arnemuiden een paard uit een sloot gehaald.

Rond 07.35 uur werd ontdekt dat het paard te water was geraakt in een sloot bij de Keetweg. Hoe lang het paard toen al in de sloot lag is niet duidelijk. De brandweer rukte uit met een tankautospuit en een ladderwagen maar kon het paard niet op het droge krijgen. De sloot was vrij diep en er was sprake van redelijk wat hoogteverschil tussen de sloot en de wei.

De traditionele reddingspoging met brandweerslangen mislukte en zodoende werd de hulp ingeroepen van een veearts. Die adviseerde de brandweer om een telekraan op te roepen. Op advies van de veearts werd een lus rondom hoofd van het paard gelegd. Dit is namelijk een stevig lichaamsdeel en deze methode is daarom het veiligst. Met behulp van de kraan werd het paard vervolgens op de weg getild.

Rond 09.10 uur lag het paard weer op het droge. Het duurde vervolgens een kwartier voordat het dier tot rust was gekomen en weer overeind kwam. In de tussentijd werd medicatie toegediend en werd het paard door de brandweer schoongespoten.

http://www.nu.nl/#slideshow-/slideshow/ ... popup.html

nou hoop ik van harte dat het paard niet rechtstreeks naar de slager hoeft vanwege de manier hoe ze hem eruit gehaald hebben

Mootje

Re: paard uit sloot arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:18

Ik heb net dezelfde link gedeeld in mijn HK topic...
Bij de foto's staat ook nog dat het een kwartier duurde voordat het paard tot rust kwam ;(

Als hij niet al zijn atlas / halswervels gebroken / gescheurd heeft, vraag ik mij ernstig af wat voor enorme klap de pezen. banden en spieren gehad hebben...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:19

Afschuwelijke foto's/toestand. Hoop dat het arme beest er niks aan over houdt

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:20

ik woon er vlak bij. ben blij dat ik het niet gezien heb, wat een akelig beeld!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:21

brrrr wat ziet dat er akelig uit zeg.mag hopen dat het paard er niks aan over houdt,al betwijfel ik dat zeer.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:21

Jeetje, wat een rotgezicht. Ik kan me wel voorstellen dat het niet lukt met de slangen om de kont, maar zouden ze dan geen takel hebben?

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:23

He getver wat een vervelend gezicht. Snap inderdaad ook niet dat er geen andere manier is geweest... Nou ja, hopen dat het beest er geen erge dingen aan overhoud...

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:24

zo he dat ziet er echt niet fijn uit,hopen dat het beestje er echt niet aan overhoud.
Zoals er hier op bokt een topic loopt.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:24

Poeh, wat een heftige manier om het paard uit de sloot te krijgen. Ik hoop dat het paard het goed maakt!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 16:25

welk topic is dat dan tommaat?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:25

Op zo'n manier het paard uit de sloot halen kan toch gewoon nooit goed zijn.... krijg er gewoon de kriebels van. Ik wil niet weten hoe het de banden, pezen, gewrichten, spieren etc allemaal is. :n

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:31

deflin schreef:

Ik weet niet precies welke alleen dat het beestje al weken kreupel liep en bleek uit de sloot getrokken te zijn.
En dat beestje had een scheur in zijn bot.
Even kijken of ik het kan vinden.

Edit gevonden: [BEH] paard telkens beetje kreupel *update: scheurtje in bot*
Laatst bijgewerkt door tomnaat op 22-06-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:34

tomnaat schreef:
deflin schreef:

Ik weet niet precies welke alleen dat het beestje al weken kreupel liep en bleek uit de sloot getrokken te zijn.

Dat is mijn topic.... maar die is er niet zo uit getilt hoor :=

Mijn paard is er aan de kootjes uitgetrokken ook geen fijne manier...maar als ik moest kiezen tussen aan het hoofd en kootjes dan ga ik toch voor kootjes....Kiezen tussen twee kwaden maargoed :P
Laatst bijgewerkt door Anne_mieke88 op 22-06-12 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:35

Wat een naar beeld... Bah.
Ik heb dat topic ook gezien ja maar die was er aan zijn benen uitgehaald volgens mij?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:35

Nooit eerder gezien dat het aan het hoofd gebeurde! Maar de dierenarts zal er wel iets van weten zeker... Akelig zicht. Hopelijk heeft het paard er niets aan overgehouden, maar vrees er toch beetje voor als je dat zo ziet, bah!

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:36

Anne_mieke88 schreef:

Dat is mijn topic.... maar die is er niet zo uit getilt hoor :=[/quote]

Ja idd jou topic :D :o gelukkig niet maar wel iets aan over gehouden toch?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:37

Tooske schreef:
Wat een naar beeld... Bah.
Ik heb dat topic ook gezien ja maar die was er aan zijn benen uitgehaald volgens mij?

Ja aan de kootjes...ook niet de slimste manier...maar dat wist ik op dat moment niet en ga je ervanuit dat de boer het wel weet...

maar aan het hoofd....never!!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:37

Citaat:
Ja idd jou topic :D :o gelukkig niet maar wel iets aan over gehouden toch?

Scheurtje in het bot...en 5 weken boxrust

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:38

Tja en als dat nou de enige manier is om dat dier eruit te krijgen? Je moet toch wat? Ik snap dat wel je kan moeilijk dan ter plekke je paard in laten slapen ofzo.

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:40

pfff das ook genoeg. hopen dat dit beestje niks overhoud aan zijn nek/hoofd

Idd je moet toch wat maar dit is wel echt je laatste redmiddel.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:41

Ja maar band over de rug en tussen de benen door was wel beter geweest...maar natuurlijk moet je op zo'n moment wat...Hij kan daar moeilijk in blijven zitten...

Hopelijk voor het baasje dat hij helemaal in orde is...ik zou (nu uit ervaring := ) meteen naar de dierenarts gaan om eventjes een check-check dubbel-check uit te voeren..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:43

Het wordt tijd dat meer brandweerkorpsen eens een gedegen opleiding gaan krijgen in het redden van grote huisdieren en vee.
Bij ons worden de lieden elk jaar bijgeschoold en krijgen vele andere korpsen een super training in het veilig redden van onze dierbare pooownies en paarden. De methode is ontwikkeld door mensen met vele jaren ervaring in de paarden en een groot aantal dierenartsen. (zie onderschrift)

Maar soms, heel soms, is er geen veilige manier om het paard/vee eruit te krijgen en dan moet er toch iets gebeuren......

Hopelijk heeft het paardje er niets aan overgehouden en is de eigenaar er dankbaar voor dat de brandweer alles heeft gedaan binnen hun macht en het paardje uit de sloot hebben gehaald (vaak niet zonder gevaar voor eigen leven)

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:57

Is idd een rotgezicht en lijkt mij ook niet goed voor het paard zo.
Je kan je er wat bij afvragen natuurlijk, aangezien er wel bij staat dat het op advies van een veearts zo gebeurd is, lijkt mij dat die toch wel weet hoe of wat het beste is. Maar ook onder veeartsen zullen er verschillende methodes zijn van hoe ze denken dat iets het beste kan gebeuren.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:07

Dit kan niet goed zijn, een paard kan zijn gewicht niet op deze manier dragen
Aan de blubber te zien, zal die waarschijndelijk zo vast hebben gezetten, dat zijn hoofd de enige plek was, om iets vast maken.
Maar goed, wie weet loopt hij alweer in de wei, of staat lekker in zijn stal te eten.
We waren er niet bij, oordelen van 4 foto,s ( ja ook ik )
Maar goed kan het niet zijn, daar zijn we het allemaal over eens

*** filmpje in het AD.nl paard heeft niks overgehouden. Je ziet het dier ook het filmpje lopen, wel stijf, maar hij doet het.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:22

Sjeezus wat een kneus die da. Heeft ie eerst het briljante (echt!) idee om een telekraan op te laten trommelen en dan doet ie er vervolgens zoiets ontzettend stoms mee. Hoe geniaal moet je nu helemaal zijn om zo'n chauffeur/kraandrijver te vertellen dat ie ff een evenaartje en twee hijsbanden/singels meeneemt?

Ene singeltje achter de voorbenen langs, andere singeltje voor de achterbenen langs, allebei aan de evenaar vast et voilà, je tilt het paard zó rechtstandig uit de sloot en als ie eenmaal boven land is, kun je 'm meteen nog op zijn vier hoeven laten landen ook. Hoe fijn is dat?

Afhankelijk van de plaatselijke situatie, werkt dit trucje overigens ook prima met een shovel met palletvorken (persoonlijk proefondervindelijk vastgesteld, toen er van de winter bij ons eentje op het idee was gekomen om ff een paar baantjes te gaan trekken).