Nieuwsredactie / Bonechi_ & Sansje
Zojuist heeft het Nederlandse team de landenwedstrijd dressuur gewonnen. Het Zweedse team werd tweede. De Belgische equipe, die slechts met drie combinaties aan de start verscheen, werd knap derde. Laurens van Lieren, sportief directeur van het CHIO, gaf aan blij te zijn met de Nederlandse zege. 'Naast mooi weer is dit waar je op hoopt. We hadden wel meer dreiging verwacht van Patrick Kittel, maar voor de Nederlanders kwam dit mooi uit'.
De bondscoach, Sjef Janssen, is ook blij resultaat, maar houdt ook een hoop twijfels over aan de eerste twee dagen van het CHIO. Het team voor Londen moet nog worden samengesteld en het valt niet mee om nu te zeggen wie de vier beste kandidaten zijn. Gisteren reed Patrick van der Meer voor het individuele klassement al een score van 75.043%, hoger dan de combinaties die vandaag aan de start verschenen. Sjef Janssen na afloop van de wedstrijd: 'De scores liggen erg dicht bij elkaar. Het niveau was hoog en vooral stabiel, maar niet super hoog. Normaal gesproken doen ze het nog beter. Het is moeilijk om te kiezen'. Ten slotte maakte Sjef nog een opmerking met knipoog naar directeur sportief van het CHIO (Laurens van Lieren), of hij niet nog meer van dit soort wedstrijden kon organiseren omdat het er nu nog niet makkelijker op geworden was.
Ook Adelinde Cornelissen maakt nog kans op een plek in het olympische team. Volgende week kan zij met Parzival nog aantonen voldoende vorm te hebben, mits Parzival dan voldoende hersteld is van zijn blessure. Zij heeft de kans gekregen Parzival volgende week nog te starten. Wellicht dat er bij de Grand Prix Special en de Kur op muziek nog wat meer puzzelstukjes op zijn plaats vallen.
Geen van de combinaties uit Nederland was volledig tevreden over zijn proef. Hans Peter was tevreden over zin proef, maar net supertevreden. Tango voelde fijn aan, maar er sloop een dure fout in de zigzag. Op de persconferentie vertelde Edward Gal dat Undercover wat last had van spanning. "Het is een paard dat altijd wil werken, maar ik moet nog meer controle krijgen, dan wordt het nog beter". Voor Imke Schellekens-Bartels' was de wedstrijd in Rotterdam een hele verbetering na Hoofddorp. 'Dat was ons slechtste optreden ooit' aldus de Brabantse. 'Gelukkig beginnen we onze vorm weer terug te krigen'. Ook routinier Anky van Grunsven was niet volledig tevreden. 'Mijn proef was stabiel en vrij van grote fouten. Dat was ook mijn doel en de reden dat ik Salinero wat voorzichtig heb voorgesteld. Misschien had ik hier iets meer risico kunnen nemen'.
Al met al is er nog genoeg te verbeteren in de ogen van zowel de ruiters als de bondscoach. Hopelijk maken de combinaties de komende periode de gewenste groei door en verrassen ze ons positief op de olympische spelen in Londen.
Uitslagen top drie:
1. NED-73.660
Hans Peter Minderhoud- Glock's Tango- 72.000%
Imke Schellekens-Bartels- Hunter Douglas Toots- 73.426%
Anky van Grunsven- Salinero- 73.404%
Edward Gal- Glock's Undercover- 74.064%
2. SWE 72.113
Minna Telde- Santana- 70.426%
Rose Mathisen- Bocelli 1044- 67.128%
Tinne Vilhelmson-Silven- Don Auriello- 75.830%
Patrick Kittel- Watermill Scandic HBC- 70.000%
3. BEL-71.426