Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 15:59

www.horses.nl

Een wetsvoorstel over verandering van zowel het E-rijbewijs als het vrachtwagenrijbewijs ligt op dit moment klaar om door de Tweede Kamer te worden beoordeeld. Wanneer het voorstel wordt aangenomen, zorgt het ervoor dat automobilisten met alleen een B-rijbewijs met een combinatie tot 3.500 kg mogen rijden. Er komt dan een B+ rijbewijs voor combinaties tussen de 3.500 kg en de 4.250 kg. Het E-rijbewijs wordt geldig voor aanhangers tot 3.500 kg.

Lees hier verder.

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:05

En als je al een B rijbewijs heb? Moet je dan alsnog de B+ erbij halen? (dus impersiepe opnieuw afrijden?)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:10

Citaat:
Er komt dan een B+ rijbewijs voor combinaties tussen de 3.500 kg en de 4.250 kg

Citaat:
Het E-rijbewijs wordt geldig voor aanhangers tot 3.500 kg.

Klopt dit niet, of lees ik het fout?

Quinn

Re: Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:12

Nu nog een apk voor de trailers erbij en we gaan de goede kant op.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:12

je leest het niet goed, 1e is combinatie (dus auto + aanhanger), 2e alleen het gewicht van de aanhanger.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:13

:) je leest het inderdaad verkeerd.
Met E mag je aanhanger niet zwaarder zijn dan 3500 kilo.
Dat zegt dus niets over het gewicht van de combinatie.
Met B+ mag je combinatie niet zwaarder wegen dan 4500 kilo.
E met alleen B mag je combinatie niet zwaarder zijn dan 3500 kilo.
Vraag me alleen echt het nu hiervan af.
Het kost net zoveel als je E dus waarom dan niet gewoon je E halen?

anoukorion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:15

er staat dat voor het B rijbewijs de COMBINATIE niet meer als 3500 kg mag wegen (dus wat de auto max mag wegen en laadvermogen en gewicht van de trailer bij elkaar)/
Voor het E rijbewijs mag je een AANHANGER trekken die max 3500 k (laadvermogen +gewicht) weegt. Daar zit het gewicht van de auto dus nog niet bij. Als je die aanhanger dan met een zware auto trekt dan kan het gewicht boven de 3500 kg uitkomen en dan heb je dus een E nodig en heb je niet meer genoeg aan B.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:16

Ik zie het, blond zullen we maar zeggen :+ Heb zelf enige tijd een E achterB rijbewijs, schrok namelijk al... :+

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:19

Pure geldklopperij!!

Heb B en daarna E gehaald. Wat voor rijbewijs moet ik straks nog meer halen??

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:24

albert1975 schreef:
Pure geldklopperij!!

Hoezo is dit geldklopperij? Volgens mij wordt het juist wat soepeler of ik lees het in de haastigheid verkeerd....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:26

mywayzidane schreef:
albert1975 schreef:
Pure geldklopperij!!

Hoezo is dit geldklopperij? Volgens mij wordt het juist wat soepeler of ik lees het in de haastigheid verkeerd....

ik denk dat je verkeerd leest ;) iets wordt nooit beter of goedkoper.Het gaat alleen maar meer geld in het staatslaadje brengen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:27

casperrr schreef:
Citaat:
Er komt dan een B+ rijbewijs voor combinaties tussen de 3.500 kg en de 4.250 kg

Citaat:
Het E-rijbewijs wordt geldig voor aanhangers tot 3.500 kg.

Klopt dit niet, of lees ik het fout?

Ja hoor, het ene gaat over de combinatie, dus auto+aanhanger. E geldt alleen voor de aanhanger :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:28

Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur, nog even en hij moet mee op concours om te rijden :+

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:31

Pff, alsof het hele aanhanger en BE gebeuren al niet ingewikkeld genoeg was.
Gelukkig heb ik niet de intentie om BE te halen en laat ik mijn man met CE dat soort dingen altijd opknappen dus ik gok dat wij wel goed zitten in de toekomst.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:36

Het verwarrende met al die rijbewijzen is het gewicht van de aanhanger.
En het maximale toegestane gewicht van de aanhanger inclusief de lading.

Een aanhanger heeft een eigen gewicht. (750 kg)
Een aanhanger heeft een eigen gewicht en een gewicht wat je mag laden. (1250kg)
Dus het totale gewicht is 2000kg.

Als voorbeeld:
Een 2 paards trailer weegt leeg 750 kg.
Max totaal gewicht is 2000kg
Dus er mag voor 1250 kg paard in de trailer.

Mijn combinatie bestaat uit een Patrol van 1840 kg.
De trailer is max 2000 kg inclusief laadgewicht.
Totaal is dus 3840 kg. BE rijbewijs of het nieuwe B+ rijbewijs.

De nieuwe regeling wordt ook:
Heb je een auto die maximaal 1499 kg weegt
Dan wordt het gewicht van de combinatie: 1499 plus 2000 is 3499 kg.

En dan mag je met het B rijbewijs gaan rijden.
Mits de trekkende auto 2000 kg mag trekken.

Deze gegevens staan op de kenteken papieren van je voertuig en aanhanger.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:40

Dit keer geen geldklopperij hoor. Het word idd soepeler. Nu mag je dus met een autorijbewijs (B) een aanhanger trekken en mag heel het spul samen niet meer wegen dan 3500 kg, ongeacht het gewicht van het trekkend voertuig. Voorheen was het bijna hetzelfde, maar moest het trekkend voertuig zwaarder zijn dan de aananger, nu kun je met een lichtere auto dus een zwaardere aanhanger trekken mits je auto dat mag.

B+ zie ik het nut niet van, dat is hetzelfde examen als BE, maar met B+ mag je maar een totaal gewicht vn 4500kg rijden en met BE een aanhanger van 3500kg. Met BE mag je dus een totaal van 7000kg rijden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:48

Het is dus een vereenvoudiging van het rijbewijs systeem.
Ik ben nog van de generatie die het E er gratis bij kreeg.
Nu geeft de wet tot 3500 kg totaal gewicht de zelfde mogelijkheid.

Maar wie kan nu echt goed rijden met een auto en aanhanger erachter ??
Rechtuit, dus naar voren zal wel gaan.
Maar dan even de combinatie achteruit neerzetten op de kleine parkeer plaats van het wedstrijd evenement.
Of een verkeerde afslag nemen, en dan achteruit terug moeten ??
Achteruit rijden op de spiegels ??
Dat zijn de zaken die je nu leert bij het E rijbewijs.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:49

schoentje schreef:
Dit keer geen geldklopperij hoor. Het word idd soepeler. Nu mag je dus met een autorijbewijs (B) een aanhanger trekken en mag heel het spul samen niet meer wegen dan 3500 kg, ongeacht het gewicht van het trekkend voertuig. Voorheen was het bijna hetzelfde, maar moest het trekkend voertuig zwaarder zijn dan de aananger, nu kun je met een lichtere auto dus een zwaardere aanhanger trekken mits je auto dat mag.

B+ zie ik het nut niet van, dat is hetzelfde examen als BE, maar met B+ mag je maar een totaal gewicht vn 4500kg rijden en met BE een aanhanger van 3500kg. Met BE mag je dus een totaal van 7000kg rijden.

En vergeet niet (B), de aanhanger inclusief laad gewicht niet zwaarder dn 750 kg.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:53

Ik zie ook geen geldklopperij hoor... Ik begrijp alleen nog steeds het nut van dat B + niet :+
Ik begrijp inderdaad dat de regels voor het rijden met aanhanger met B rijbewijs soepeler worden en dat je E nu gebruikt kan worden voor het trekken van een aanhanger van max 3500 kilo mits de auto dat mag trekken natuurlijk.
Als het hetzelfde examen is en hetzelfde kost kies je toch gewoon voor E dan mag je ook alles wat je met je B + mag }:0
Dus als ik het goed begrijp wordt er straks als je met een aanhanger rijdt met alleen een B rijbewijs gekeken of de trailer incl het laadvermogen niet zwaarder is dan wat de auto mag trekken ipv naar het ledig gewicht van de auto?
Vraag me alleen af of er auto,s zijn die veel meer mogen trekken dan wat ze wegen en of er dus echt iets veranderd.
Of zou het zo zijn dat ze nu gaan kijken naar het werkelijke gewicht dat achter de auto hangt en moeten ze dus gaan wegen of een standaard gewicht per paard aan houden en dat op tellen bij het ledig gewicht van de trailer dat op het papier staat?
En zou je in theorie dus ook een 2 paards trailer met 1 paard erin kunnen rijden omdat dan de trailer incl laadvermogen op ppier wel zwaarder is dan de auto maar werkelijk gewicht valt wel binnen wat de auto mag trekken.
Als er iemand is die daar een net en onderbouwd antwoord op kan geven dan hoor ik dat graag :D
Ik begrijp overigens dat bij die 3500 kilo totaal wel ook het laadvermogen van de auto hoor te zitten en dat veel mensen dat vergeten maar dat is dus in de huidige situatie en ben erg benieuwd naar de eventuele nieuwe situatie

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:59

Ariebren schreef:
schoentje schreef:

En vergeet niet (B), de aanhanger inclusief laad gewicht niet zwaarder dn 750 kg.

@ ariebren:
Je zegt eigenlijk vaak wel zinnige dingen maar de laatste zin ben ik niet met je eens.
Met een B rijbewijs mag je trailer in het huidige systeem inclusief laadvermogen niet zwaarder zijn dan het lediggewicht van de trekkende auto.
Dus die 750 kilo incl laadvermogen wat je volgens jou mag trekken met een B rijbewijs klopt niet.
Als ik je verkeerd begrepen heb moet je het ook zeggen hoor maar dit is zoals ik je bericht las :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:59

FF lezen wat ik hierboven heb neergezet.
In het kort:

De gewichten waar de wet van uit gaat zijn op de kentekens vermeld.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:03

[Dit keer geen geldklopperij hoor. Het word idd soepeler. Nu mag je dus met een autorijbewijs (B) een aanhanger trekken en mag heel het spul samen niet meer wegen dan 3500 kg, ongeacht het gewicht van het trekkend voertuig. Voorheen was het bijna hetzelfde, maar moest het trekkend voertuig zwaarder zijn dan de aananger, nu kun je met een lichtere auto dus een zwaardere aanhanger trekken mits je auto dat mag.

[/quote]

En vergeet niet (B), de aanhanger inclusief laad gewicht niet zwaarder dn 750 kg.[/quote]

@ ariebren:
Je zegt eigenlijk vaak wel zinnige dingen maar de laatste zin ben ik niet met je eens.
Met een B rijbewijs mag je trailer in het huidige systeem inclusief laadvermogen niet zwaarder zijn dan het lediggewicht van de trekkende auto.
Dus die 750 kilo incl laadvermogen wat je volgens jou mag trekken met een B rijbewijs klopt niet.
Als ik je verkeerd begrepen heb moet je het ook zeggen hoor maar dit is zoals ik je bericht las :j[/quote]

Met het oude B mag je maximaal 750 kg aanhanger, inclusief lading achter de auto hangen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:07

En dat is dus niet waar...
Met het B rijbewijs mag je nu al een trailer trekken die inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan het ledig gewicht van de trekkende auto mits je in zijn totaal onder de 3500 kilo blijft.
Let wel op! Bij die 3500 kilo totaal moet wel het laadvermogen van de auto meegenomen worden.
Bvb de auto weegt 1400 kilo en mag bvb 1600 kilo trekken en de trailer weegt inclusief laadvermogen 1400 kilo.
Dat is totaal 2800 kilo.. Tel daar nog het laadvermogen van de auto bij op bvb 400 kilo dan zit je aan 3200 kilo en mag je in het huidige systeem deze combinatie al met een B rijbewijs rijden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:21

Je hebt gelijk.
De uitzondering waar je het over hebt zal niet lukken met een geladen paarden trailer.

copie van de regels:
"In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:

De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. "

Het gaat om de gewichten vermeld op het kenteken. :7
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 15-06-12 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:21

Als ik het stukje lees op de website, moet je dus alsnog het praktijk examen doen voor een EB rijbewijs.
Je kunt dan kiezen voor een B+ of een EB rijbewijs.

Veranderd er alsnog niks....
Je moet alsnog dat papiertje halen.