Duitse rechtbank veroordeelt dressuur-amazone

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Duitse rechtbank veroordeelt dressuur-amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 08:02

In Duitsland is een amazone veroordeeld vanwege gebrek aan weidegang, eenzame opsluiting, wondjes door sporen en trainen middels rollkür, hetgeen in strijd is met de Duitse richtlijnen voor paardenwelzijn.

http://horses.nl/welzijn/gezondheid-wel ... t-amazone/

http://www.dressur-studien.de/index.php ... olgen.html

http://media.repro-mayr.de/17/544017.pdf

De amazone is hiertegen in beroep gedaan en het uiteindelijke vonnis is nog niet bekend.
Persoonlijk vind ik het goed dat hier aandacht aan wordt besteed en dat het tot een rechtszaak komt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:09

Triest eigenlijk, dat mensen die ooit uit liefde voor het dier ( paard in dit geval) zichzelf verlagen tot dit soort mishandellingen omdat ze ooit iets bereikt hebben of wensen te bereiken in de paardensport.
Plotseling wordt het dier waar ze ooit veel om gaven alleen nog maar een "ding" om lintjes en prijzen mee te winnen; het enige wat dan nog schijnt te tellen is roem ten koste van dierenliefde en RIJKUNST! Maar zij is niet de enige, jammer genoeg, en dat is ook meteen de reden dat ik zo'n hekel heb aan "topsport" met dieren.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 15-06-12 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:10

Zeker goed, in mijn ogen wel een beetje dweilen met de kraan open :j .

Misschien zou het effectiever zijn eens een 'bekend' iemand aan te pakken, denk dat ze daar ook niet buiten komen en er van de andere zaken ook wel te spreken is!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:24

Interessant artikel! Bedankt voor het plaatsen. In dit geval ben ik het met het vonnis eens, maar ik vind het ook eng als de overheid gaat bepalen wat goed is en in gaat grijpen. De overheid in Duitsland heeft heel wat kennis en ervaring als het om dierenwelzijn gaat, maar de overheid in Nederland is op dit gebied eerder een kindje van 10 met een verstandelijke beperking dat al jaren zit opgesloten in een donkere grot.

Zo'n kindje kun je alles wijsmaken en het lukt lobbyclubs dan ook om de overheid de gekste dingen te laten geloven.

Even overdreven gezegd: als je niet oppast, moet je straks je paard minstens een keer per dag in een rollkür trekken omdat een lobbyclub de overheid heeft wijsgemaakt dat dat toch echt nodig is om een paard gezond te houden.

Dit is een extreem voorbeeld, maar er zijn al clubs bezig de overheid te overtuigen dat paardenhouders de hoeven van hun paard niet zelf mogen bijhouden. Dat doe ik zelf al jaren en naar grote tevredenheid en het lijkt me verschrikkelijk als ik van de wet steeds zes weken moet wachten met bijvijlen en een gediplomeerd hoefsmid met de hoeven van mijn paarden aan de slag moet laten gaan. Ik wil er best af en toe een bekapper naar laten kijken, maar de lobbyclubs willen dat niet omdat zij bekappers vooral als concurrentie voor de hoefsmeden die zij vertegenwoordigen zien.

LBLGypsyCobs

Re: Duitse rechtbank veroordeelt dressuur-amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:33

Daar ben ik ook wel eens bang voor, dat de clubs die het hardste roepen (en dat zijn vaak de clubs waar het meeste geld meespeelt) het voor elkaar krijgen dat hun visie regel wordt.

En dat de paardenhouder die dat uit liefhebberij doet, met regels te maken krijgt die totaal niet van toepassing zijn op zijn of haar paarden.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:39

“Een dergelijke bekeuring is voor de meeste paardenhouders onbetaalbaar”, zegt hij in het blad Cavallo. “Als dit werkelijkheid wordt, is het in Duitsland gedaan met het paard als vrijetijdspartner.”
(bovenste link)

Hier moest ik bijna hysterisch om lachen. Misschien moet je dan zorgen dat je geen bekeuring krijgt?? En je vrijetijdspartner(!!!!) op een andere manier gaan behandelen??

Wat ze hier nu basically zegt, is dat het straks voor paardenhouders onmogelijk wordt om hun paard op een manier te houden die volgens de Duitse wet niet mag. Wat triest!!
Ongelooflijk. Wát een idioten toch op de wereld.

Anoniem

Re: Duitse rechtbank veroordeelt dressuur-amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:46

Arno8: en wie wil controleren of jij de hoeven van jouw paard zelf vijlt dan... denk niet dat nederland daar geld in gaat pompen, in controleurs ofzo...