In gesprek met John Swaab: Rond en diep rijden (5/6)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

In gesprek met John Swaab: Rond en diep rijden (5/6)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 14:15

paardenlifestyle.com

Paard&Lifestyle ging op bezoek bij instructeur John Swaab op zijn nieuwe locatie in Limburg. Wat enkel een gesprek over zijn cursus zou worden, liep uit op een uitgebreid gesprek waar een breed scala aan onderwerpen de revue passeerden, zoals het gymnastiseren van paarden, het belang van goed kunnen zitten, het lesgeven, over John’s achtergrond en Piet Oothout. Volg in deze 6-delige serie de openhartige gesprekken die John Swaab met Paardenlifestyle heeft gevoerd. Dit is deel vijf van het gesprek.

In één van de columns die John voor de Paardenkrant heeft geschreven, liet John zich positief uit over de trainingsmethode van Sjef Janssen. Veel reacties van mensen die niet begrepen hoe een klassieke ruiter als John Swaab positief kon zijn over een trainer als Sjef Janssen waren het gevolg. In deze aflevering praten we met John over deze kwestie en het rond en diep rijden.

Vaak wordt er een onderscheid gemaakt tussen de klassieke dressuurkunst en de moderne dressuurkunst. Op het internet zijn talloze discussies te vinden tussen de voorstanders van beide stromingen, waarbij door de klassieke stroming de methode van Anky van Grunsven (moderne rijkunst?) regelmatig wordt bekritiseerd. Toch houdt een ‘klassiek geschoolde’ ruiter als John hier een andere mening op na.

“Ik heb in mijn column (red. column voor de Paardenkrant) heel positief over Sjef Jansen geschreven. Toen hebben mensen mij daar over aangevallen dat ze niet begrepen dat John Swaab, die oude klassieke ruiter, positief is over Sjef Jansen. Maar het resultaat telt in grote mate,” vertelt John.

John vervolgt, “hij ziet kans om niet alleen Anky, maar ook al die andere ruiters, zoals Adelinde, Gal en Minderhoud zo omhoog te tillen met zijn manier van lesgeven en rijden. Ze rijden allemaal op het hoogste niveau van de wereld. En zo’n meisjes als Adelinde die zegt dat ze door Sjef Jansen van 70 naar ruim 80% is gegaan. Als dat nu geen bewijs meer is? Hij is echt de vakman.”

De mensen die op de trainingsmethode van Sjef Janssen commentaar hebben, begrijpt John echt niet. Volgens John laten die ruiters die bij Sjef Janssen trainen namelijk allemaal klassieke dressuur zien in de vorm van onder andere piaffe en passage en heeft Sjef echt een klassieke instelling. “Als leerlingen bij Sjef zeuren of niet actief genoeg zijn, gooit Sjef op een gegeven moment de handdoek in de ring. Hij eist discipline en dat is ook klassiek. Al moet ik wel zeggen dat ik Sjef niet persoonlijk ken hoor.”

Lees hier het hele artikel.

Verwant artikel
[VN] In gesprek met John Swaab 'Ik ga niet van mijn geloof af' (deel 1)
[VN] In gesprek met John Swaab: "Zitten om te kunnen voelen" (2) (deel 2)
[VN] In gesprek met John Swaab:"Uitleggen, belonen en fluisteren" (deel 3)
[VN] In gesprek met John Swaab: "John over Piet Oothout" (4) (deel 4)

Elisa2

Re: In gesprek met John Swaab: Rond en diep rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:28

Hm jammer ik mis wat rijtechnische onderbouwingen over het hoe en waarom..natuurlijk is over de rug rijden het belangrijkste maar verder..

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:33

Elisa2 schreef:
Hm jammer ik mis wat rijtechnische onderbouwingen over het hoe en waarom..natuurlijk is over de rug rijden het belangrijkste maar verder..

de onderbouwing staat in de link , daar staat wel beschreven waarom ze graag willen dat het paard over de rug gereden wordt .

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:37

Verrassend. En ik maar denken dat John Swaab tegen zou zijn. Nu blijkt hij zelfs voor te zijn als ik het zo goed lees. Enige nuancering lijkt mij echter ook wel op zijn plaats en dat mis ik hier. Want volgens mij is ook aan het "moderne" rijden niet alles halleluja, net zomin het klassieke altijd fantastisch wordt toegepast. Hoe zit het dan met de houding in de proef, de hoge oprichting en het soms hoge kruis in passage en/of piaffe, het gas- en remsysteem etc? Nog maar een artikel schrijven?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:39

Hmm opvallend bericht..
Op de foto van Rembrand is al duidelijk te zien dat de rug echt niet automatisch omhoog komt bij kin op de borst.
Natuurlijk is een starre neus voor de loodlijn houding ook zeker niet goed, maar daar wordt klassiek ook nooit over gesproken.
Een losgelaten deinende rug met een sterke verbinding is imo het beste om ruitergewicht te dragen en geen gespannen rechte rug.

Ik vraag me af John Swaab het hier alleen over het succes heeft, wat natuurlijk heel knap is van de Nederlands top, maar voor mij is het nog steeds niet de manier die ik graag zie.

“Als je ziet dat de mensen die hun paard laag en rond rijden, in staat zijn om hun paard in de ring op te richten, voor zich kunnen houden met ruggebruik, dan kun je niet anders zeggen dat dat een klassieke methode van africhten is."
Als dat nou zo was.. maar als je dan paarden in de ring ziet die regelmatig te kort in de hals worden, de nek lange tijd niet als hoogste punt hebben en weinig ruggebruik laten zien, is dat dus geen klassieke methode van africhten en dáár is nou juist kritiek op.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:42

Onbegrijpelijk dat een Swaab niet het verschil ziet tussen een rug omhoog en een rug omhoog.

Op de klassieke wijze welft de rug agv het aanspannen van de buikspieren.
De buikspieren spannen zich aan agv het ondertreden van de achterhand. Het zijn immers de buikspieren die de ruiter ahw dragen op een deinende losgelaten rug, doordat de lange rugspier ontspannen kan zijn. Die heeft immers géén draagfunktie.
Op de snelle manier van Sjef gaat de rug omhoog door het overstrekken van de rug, zónder het aanspannen van de buikspieren. Het overstrekken van de rug belét het paard juist om de achterhand onder te treden. De rug is stijf en hard.
Om díe reden slepen die achterbenen er altijd zomaar wat achteraan.
Om díe reden is er geen correct ruggebruik bij die modern gereden paarden, hetgeen terug te zien is in hun slechte stap, de niet aanwezige zuivere takt, hoge croupe in Piaffe/Passage ipv een dalende achterhand agv verzameling. En ga zo maar door.

Sjef doet het op zijn Baucherisch: in 8 maanden tijd een paard GP-klaar maken.
Zélf heeft Sjef over zijn "klassieke achtergrond" gezegd dat hij wel eens een "cursus Klassieke rijkunst" heeft gevolgd, ik meen in België, waar hij ook een Baucherische manege had.

Dat Swaab dat verschil niet ziet valt me erg van hem tegen.
Misschien had het niet zo verkeerd geweest van Swaab als hij zich eerst eens had verdiept in de moderne materie voordat hij zulke uitspraken doet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:11

In principe klopt het verhaal theoretisch van Swaab. Zolang je maar weer kan uitschuiven en oprichten met behoud van het ruggebruik is er niks aan de hand. Maar er wordt wel voorbij gegaan aan de negatieve gevolgen die het hele ronde kan hebben voor het paard in ondeskundige handen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:31

Diep en rond, LDR, is zo klassiek als maar kan!! Baucher heeft het nl. toegepast/ uitgevonden en is daarop na verloop van tijd zelf heel hard bekritiseert, maar hij heeft de methode zelf ook bekritiseert: omdat het bij nader inzien toch niet zo goed was voor de paarden. Hij heeft deze methode dan ook overboord gegooid om op een eerlijkere manier zijn paarden weer te gaan trainen.
Het is dus zeker afkomstig van een klassieker en een klassieke, maar verouderde en achterhaalde methode. Dat er succes mee behaalt wordt in de hedendaagse dressuur zegt, m.i., niets; De hedendaagse dressuur is een doel op zich geworden, niet meer een streven naar lichtheid, souplesse en schoonheid in een paard, maar een streven naar snel kunstjes aanleren, een houding erin drillen en dat uit zich in stijve paarden, met ( te) weinig achterhand gebruik, steekgangen in de uitgestrekte draf, veelvuldige piaffe's en passage's waarbij "op de plaats gehuppeld" wordt"zonder dat de achterhand zakt of de achterbenen actief zijn, zonder soepele rug, etc. etc.
Inderdaad het resultaat van LDR, een klassieke, maar achterhaalde methode.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Baucher

Citaat:
Zijn africhting was mechanischer t.o.v. de langzame, systematische arbeid van Guérinière. Daarom werd en wordt Baucher bekritiseerd.
http://www.klassiekedressuur.com/index.php?id=14

Er is toch wel een heel groot verschil tussen het "mechanishe" trainen zoals het in de LDR etc. gedaan wordt en de klassieke dressuur en de benaderingswijze naar het paard toe. Wij rijden\ reden zelf bij veel klassiek geschoolde "meesters" en die zullen nooit en te nimmer de wijze van rijden gebruiken zoals die bij de zgn. Nederlandse school gebruikt wordt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:09

Hoort daar ook tegelijk remmen en gas geven bij?

Dat is nl wat ik gezien heb in Hoofddorp
Aansneurneusriem zo strak aangetrokken dat je de rimpels zag zitten
Dan met je volle gewicht aan de teugels hangen
en vervolgens de spoor erin al dan niet met zweep erbij
Bij sommige waren de spoor plekken ook goed zichtbaar
Ik vond het iig vreselijk om te zien -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:32

unamie schreef:
Hoort daar ook tegelijk remmen en gas geven bij?

Dat is nl wat ik gezien heb in Hoofddorp
Aansneurneusriem zo strak aangetrokken dat je de rimpels zag zitten
Dan met je volle gewicht aan de teugels hangen
en vervolgens de spoor erin al dan niet met zweep erbij
Bij sommige waren de spoor plekken ook goed zichtbaar
Ik vond het iig vreselijk om te zien -O-

de jury daar hoop ik ook?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:48

geerke schreef:
de jury daar hoop ik ook?

Die keken net toevallig de andere kant op :x

Mr_Smith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:16

Citaat:
En ik heb toevallig laatst het boek ‘Das Dressurpferd’ van Steinbrecht gelezen. Dat is een boek van vroeger, maar ook hij praat over het rond en over de rug rijden van de paarden.”

??
Steinbrecht heeft in zijn leven maar 1 boek geschreven en dat was nog niet eens af toen hij dood ging.
Maar afijn een kniesoor.
Is er iemand die weet welk boek van welke schrijver hier precies bedoelt wordt?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:28

"Das DressurPferd / The Dressage Horse", van Harry Boldt. Is tweetalig en uitgegeven door FN-Verlag, Warendorf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:35

vur schreef:
Verrassend. En ik maar denken dat John Swaab tegen zou zijn. Nu blijkt hij zelfs voor te zijn als ik het zo goed lees. Enige nuancering lijkt mij echter ook wel op zijn plaats en dat mis ik hier. Want volgens mij is ook aan het "moderne" rijden niet alles halleluja, net zomin het klassieke altijd fantastisch wordt toegepast. Hoe zit het dan met de houding in de proef, de hoge oprichting en het soms hoge kruis in passage en/of piaffe, het gas- en remsysteem etc? Nog maar een artikel schrijven?

Precies...daarin mis ik dus de rijtechnische onderbouwing die mijn inziens wel nodig is als je zulke uitspraken doet..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:36

Ik zie net dat het aflevering 5 van 6 is, dus er komt nog een artikel.

connepon85

Re: In gesprek met John Swaab: Rond en diep rijden (5/6)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:19

Yep, de laatste. De vorige vijf artikelen waren allemaal al geschreven, maar de laatste staat nog open. Als er suggesties/onderwerpen zijn voor het laatste artikel; dan hoor ik dat graag :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:33

Citaat:
“Ik heb in mijn column (red. column voor de Paardenkrant) heel positief over Sjef Jansen geschreven. Toen hebben mensen mij daar over aangevallen dat ze niet begrepen dat John Swaab, die oude klassieke ruiter, positief is over Sjef Jansen. Maar het resultaat telt in grote mate,” vertelt John.

Swaab laat al weten in dit stukje waarom hij positief is over Sjef Janssen; het resultaat telt in grote mate.

Verderop haalt hij het voorbeeld aan van Adelinde, die van 70 naar 80% ging.

Dan ligt voor het overgrote deel de fout bij de juryleden.
Die kunnen blijkbaar niet meer zien, dat de basis-voorwaarden totaal niet meer aanwezig zijn bij de proeven die ruiters van "de Hollandse School" laten zien.

Dat (wedstrijd)ruiters dit dus blijkbaar een goede methode vinden, lijkt mij dan gelijk logisch.
In de wedstrijdring is het resultaat dat telt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:36

connepon85 schreef:
Yep, de laatste. De vorige vijf artikelen waren allemaal al geschreven, maar de laatste staat nog open. Als er suggesties/onderwerpen zijn voor het laatste artikel; dan hoor ik dat graag :)

Dan lijkt het mij zinvol dat de laatste colum dan gaat over het welzijn van de paarden in de "hollandse school" methode.
En dan ook even een rijtechnische onderbouwing van het waarom de basis-voorwaarden niet meer te zien zijn in de proeven.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:18

cherie78 schreef:
Citaat:

Swaab laat al weten in dit stukje waarom hij positief is over Sjef Janssen; het resultaat telt in grote mate.

Verderop haalt hij het voorbeeld aan van Adelinde, die van 70 naar 80% ging.

Dan ligt voor het overgrote deel de fout bij de juryleden.
Die kunnen blijkbaar niet meer zien, dat de basis-voorwaarden totaal niet meer aanwezig zijn bij de proeven die ruiters van "de Hollandse School" laten zien.

Dat (wedstrijd)ruiters dit dus blijkbaar een goede methode vinden, lijkt mij dan gelijk logisch.
In de wedstrijdring is het resultaat dat telt.

Nee het gaat niet alleen om het resultaat. Lees maar wat hij een paar jaar geleden in de paardenkrant schreef. Hij refereert hieraan in dit interview, dus wel zo handig als je dat ook leest.

[ON] Column John Swaab over Sjef Janssen in de Paardenkrant

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:26

Hermelientje, ik heb dat stuk toen ook gelezen.
Even een citaat eruit:

Citaat:
En dan heb ik het niet alleen over de rijkunstige en gymnastiserende aspecten van het systeem, maar vooral over de discipline, vlijt en ambitie die noodzakelijk zijn om dit succes te bereiken. Ik bedoel niet de amazones en ruiters van vandaag die het systeem van Janssen al onder de knie hebben en hun paarden reeds zodanig africhten en uitbrengen; die zullen er zeker alles aan doen om hun rijkunst binnen het systeem te vervolmaken. Nee, ik doel op de volgende generaties. Ook daarvoor zijn instructeurs van het kaliber Sjef Janssen noodzakelijk.

Komt dus op hetzelfde neer (nog steeds)

Over de rijkunstige en gymnastiserende aspecten verschillen de meningen nogal.

Dus dat zou ik in een laatste colum wel eens "uitgebreid" aan bod willen zien.

Hopelijk kijkt de paardensector dan niet over de schouder mee :=

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:01

John Swaab zei ook:
Citaat:
Er waren op het EK geen beter afgerichte, gegymnastiseerde, vrolijke en bewegende paarden dan die van het Nederlandse team aanwezig.

Wat zou hij er dan nu nog aan toe moeten voegen. Het lijkt me overduidelijk dat hij het anders ziet dan jij. In tegenstelling tot enkele mensen hier op Bokt lijkt hij me niet iemand die steeds maar in herhaling wil vallen. ;)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:24

Die strakke aansnoerneusriemen, dat rare gehuppel door gesjor aan de stang... daarover stond een mooie 'Doordraver' column in de Hoefslag onder de naam Subtob. Precies wat hier omschreven staat stond daar ook in. Zulke lui krijgen wel hoge cijfers. Kennelijk voelde niemand zich aangesproken, verder niets meer van gehoord. Het zijn natuurlijk altijd anderen die zoiets doen he!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:44

Ik zou wel eens willen weten of hij nog kanttekeningen heeft bij het getoonde in de ring. Of dat hij het allemaal even goed vindt. Zeker als je sommige Nederlandse ruiters afzet tegen bijvoorbeeld Ellen Langenhaneberg, Carl Hester en Charlotte Dujardin.
Ik snap dat Sjef verder gaat daar waar andere trainers ophouden. Wat ik ervan begrepen heb, is hij wel zo gruwelijk veeleisend en consquent en zo tot in de details, dat daar ook al een stuk verbetering van het rijden van de ruiters en dus de prestaties in de ring in zit. Waar een andere trainer zou zeggen dat het beter ging, zegt Sjef dan bijvoorbeeld dat het nog steeds niet goed genoeg is. Als ik tenminste de interviews die hij gegeven heeft, mag geloven. Ik denk dat je daardoor ook al hoger kunt scoren zonder dat je echt wezenlijk andere dingen zou gaan doen. En dat is op zichzelf ook al bewonderenswaardig. Trainers onder elkaar zullen dat denk ik in ieder zeker weten te waarderen omdat ze weten hoe moeilijk trainen (op topniveau) is.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:41

Iets beweren dat appert onjuist is, terwijl er meer dan genoeg mogelijkheden zijn dit te verifiëren, komt het liegen gelijk!

Sjef Janssen heeft geen manege gehad in België, maar in Ulestraten, nabij Meerssen, genaamd 'de Waterval'. Hij heeft les gevolgd van een zekere mevr. Jansen in een school gelegen in Neeroeteren og Opoeteren. Zij gaf daar les met Lusitanische Hengsten, was een volgeling van Michel Henriquet. Haar iets aanwrijven wat ook maar bij benadering lijkt op hetgeen Sjef Janssen nu doet m.b.t. de hoofd-halshouding van het paard, is pure laster. Komt dit mevr. Jansen ter oren (mocht zij nog leven) dan zou dat op een klacht wegens 'Eerroof' kunnen uitlopen. Ik heb haar zien werken toen daar een buurjongen (J.Vollenberg) lessen volgde. Michel Henriqet en Ernest van Loon hebben daar exames afgenomen en hebben elkaar bij die gelegenheid ook leren kennen.

In de tijd dat Sjef Janssen nog in Ulestraten zat, trainde hij vaker in ' 't Edele Ros' in Beek'. Ik trainde daar ook. Hij reed toen de hengst Uron (???, weet de naam niet meer zeker). In die tijd, reed hij zeker niet LDR, noch de rolkür. Dat heeft zich pas ontwikkeld na zijn periode in Ulestraten, dus lang na de lessen van mevrouw Jansen.
Voor sommige mensen is het concept dat iemand zich verder ontwikkeld, volslagen onbekend.
Dit geeft weer eens weer op welk een kwaadaardig en lasterlijk niveau hier 'gediscussieerd' wordt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:07

Opvallend is wel dat hier alleen tegenstanders reageren en vaak op een, (sorry dat ik het zeg) wat kinderachtige manier. Van een leerzame discussie is weer eens geen sprake.

En nee, ik ben geen LDR beoefenaar, geen voorstander, maar ook geen tegenstander. Neutraal dus; zouden imo meer mensen moeten zijn als je er nog nooit iets mee te maken hebt gehad, omdat je simpelweg het niveau niet hebt of er bij voorbaat al niet voor open staat eens iets te proberen (en mogelijk te leren). :)