Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
http://www.klassiekedressuur.com/index.php?id=14Citaat:Zijn africhting was mechanischer t.o.v. de langzame, systematische arbeid van Guérinière. Daarom werd en wordt Baucher bekritiseerd.
unamie schreef:Hoort daar ook tegelijk remmen en gas geven bij?
Dat is nl wat ik gezien heb in Hoofddorp
Aansneurneusriem zo strak aangetrokken dat je de rimpels zag zitten
Dan met je volle gewicht aan de teugels hangen
en vervolgens de spoor erin al dan niet met zweep erbij
Bij sommige waren de spoor plekken ook goed zichtbaar
Ik vond het iig vreselijk om te zien
Citaat:En ik heb toevallig laatst het boek ‘Das Dressurpferd’ van Steinbrecht gelezen. Dat is een boek van vroeger, maar ook hij praat over het rond en over de rug rijden van de paarden.”
vur schreef:Verrassend. En ik maar denken dat John Swaab tegen zou zijn. Nu blijkt hij zelfs voor te zijn als ik het zo goed lees. Enige nuancering lijkt mij echter ook wel op zijn plaats en dat mis ik hier. Want volgens mij is ook aan het "moderne" rijden niet alles halleluja, net zomin het klassieke altijd fantastisch wordt toegepast. Hoe zit het dan met de houding in de proef, de hoge oprichting en het soms hoge kruis in passage en/of piaffe, het gas- en remsysteem etc? Nog maar een artikel schrijven?
Citaat:“Ik heb in mijn column (red. column voor de Paardenkrant) heel positief over Sjef Jansen geschreven. Toen hebben mensen mij daar over aangevallen dat ze niet begrepen dat John Swaab, die oude klassieke ruiter, positief is over Sjef Jansen. Maar het resultaat telt in grote mate,” vertelt John.
connepon85 schreef:Yep, de laatste. De vorige vijf artikelen waren allemaal al geschreven, maar de laatste staat nog open. Als er suggesties/onderwerpen zijn voor het laatste artikel; dan hoor ik dat graag
cherie78 schreef:Citaat:“Ik heb in mijn column (red. column voor de Paardenkrant) heel positief over Sjef Jansen geschreven. Toen hebben mensen mij daar over aangevallen dat ze niet begrepen dat John Swaab, die oude klassieke ruiter, positief is over Sjef Jansen. Maar het resultaat telt in grote mate,” vertelt John.
Swaab laat al weten in dit stukje waarom hij positief is over Sjef Janssen; het resultaat telt in grote mate.
Verderop haalt hij het voorbeeld aan van Adelinde, die van 70 naar 80% ging.
Dan ligt voor het overgrote deel de fout bij de juryleden.
Die kunnen blijkbaar niet meer zien, dat de basis-voorwaarden totaal niet meer aanwezig zijn bij de proeven die ruiters van "de Hollandse School" laten zien.
Dat (wedstrijd)ruiters dit dus blijkbaar een goede methode vinden, lijkt mij dan gelijk logisch.
In de wedstrijdring is het resultaat dat telt.
Citaat:En dan heb ik het niet alleen over de rijkunstige en gymnastiserende aspecten van het systeem, maar vooral over de discipline, vlijt en ambitie die noodzakelijk zijn om dit succes te bereiken. Ik bedoel niet de amazones en ruiters van vandaag die het systeem van Janssen al onder de knie hebben en hun paarden reeds zodanig africhten en uitbrengen; die zullen er zeker alles aan doen om hun rijkunst binnen het systeem te vervolmaken. Nee, ik doel op de volgende generaties. Ook daarvoor zijn instructeurs van het kaliber Sjef Janssen noodzakelijk.
Citaat:Er waren op het EK geen beter afgerichte, gegymnastiseerde, vrolijke en bewegende paarden dan die van het Nederlandse team aanwezig.