Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 10:45

* http://www.knhs.nl

Afbeelding

Vandaag start de nieuwe voorlichtingscampagne ‘Ik zorg goed voor mijn paard! Wat doe jij?’. De campagne is een initiatief van de Sectorraad Paarden en richt zich met de nieuwe website http://www.voorkompaardenleed.nl op het verbeteren van kennis en het wegnemen van onkunde over paardenwelzijn. Anky van Grunsven is één van de boegbeelden van de campagne die via een website, posters en social media paardenhouders informeert over de juiste verzorging van een paard.

“Paardenhouders zorgen goed voor hun paarden. Als er sprake is van welzijnsproblemen bij het houden van paarden heeft dit bijna nooit te maken met onwil, maar met onkunde,” aldus Piet Jansen, voorzitter Sectorraad voor Paarden (SRP). “Paardenhouders zijn zelf verantwoordelijk voor het welzijn van hun dier, onze rol is hen informeren over de juiste verzorging van een paard. We roepen alle paardenliefhebbers in Nederland op deze actie via social media en posters uit te dragen.”

Paardenliefhebbers kunnen de actie volgen en delen via Facebook op facebook.com/voorkompaardenleed en Twitter met #voorkompaardenleed . De posters worden aan paardensportverenigingen, dierenartsen, maneges, ruitersportzaken en Boerenbond- en Welkoop winkels toegezonden en kunnen kosteloos via de site http://www.voorkompaardenleed.nl worden aangevraagd. Op de website staat alle informatie over deze actie met praktische tips over de juiste verzorging van een paard. Waar moet je op letten bij de verzorging van een paard? Voeding, huisvesting, beweging, gezondheid, gedrag, alles komt aan bod.

De campagne richt zich niet alleen op de ruim 400.000 leden van de bij de SRP aangesloten organisaties en actieve paardensporters, maar ook op de ongebonden houders van paarden. Deze groep bestaat uit circa 50.000 bedrijven en particulieren. Zij vallen buiten de scoop van de organisaties op het terrein van de paardensport. De Sectorraad Paarden heeft deze actie ontwikkeld in samenwerking met het Nederlands Hippisch Kenniscentrum en het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

De campagne is een vervolg op de Gids voor Goede Praktijken, die sinds vorig jaar een aantal praktische richtlijnen voor paardenwelzijn onder de aandacht brengt.

Paardenhouders en –eigenaren dragen de verantwoordelijkheid om hun paard(en) de juiste zorg te bieden. De richtlijnen benadrukken deze verantwoordelijkheid en lichten tegelijkertijd toe hoe de paardenhouder en –eigenaar het beste voor zijn of haar paard kan zorgen. Paarden zijn bijvoorbeeld sociale dieren en om die reden moet het mogelijk zijn voor een paard om dagelijks sociaal contact te hebben met soortgenoten. Verder is een juiste combinatie van stalling, verzorging en beweging essentieel. Maar ook het tijdig inschakelen van een deskundige is een belangrijk speerpunt.

pmarena

Re: Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:51

Nou ik ben benieuwd wat de aanbevelingen zijn vanuit de sectorraad....als je ziet hoeveel stallen er een niet bepaald paard-waardig beleid hanteren denk ik niet dat het erg vooruitstrevend zal zijn :=

Maar misschien heb ik het mis :P

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:57

pmarena schreef:
Nou ik ben benieuwd wat de aanbevelingen zijn vanuit de sectorraad....als je ziet hoeveel stallen er een niet bepaald paard-waardig beleid hanteren denk ik niet dat het erg vooruitstrevend zal zijn :=

Maar misschien heb ik het mis :P

*klik* 'vind ik leuk' (eigenlijk helemaal niet natuurlijk...)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:57

Goed dat het bestaat, maar ik vind een groot deel van de richtlijnen niet duidelijk genoeg beschreven.
Er staat bijvoorbeeld niet hoeveel een dier zijn stal uit moet zijn. Er staat alleen dat het dier naast het rijden ook er uit moet komen. Dat kan iemand opvatten als na het rijden even 5 minuten los in de paddock..
Verder las ik wel meer onduidelijkheden.
Verder een slofteugel gebruiken onder begeleiding van een professional? Zie ook deze mensen vaak genoeg een slof mega strak doen... En hoezo een hulpmiddel.. Is de onkunde van een ruiter als die hier naar grijpt.
Ben niet erg onder de indruk van de site!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:02

Net even gekeken en inderdaad precies wat ik verwacht had....weinig vooruitstrevend :P

Paard in een ruime en lichte stal, met 2x per dag een plukje hooi en mogelijkheid tot contact met andere paarden door de tralies van de box, dat is het streven qua huisvesting zo te zien, nou geweldig hoor.

En een ruime box is voor veel mensen al alles dat groter is dan 2,5 x 2,5.....had toch minstens die schofthoogte-formule bij mogen staan :)

Maargoed , je moet ergens beginnen, zullen we maar denken :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:05

Hmm en dan een foto erbij van twee paarden in de wei (dat aspect is fraai) vol in de beschermers... Hoe lang mag je die dingen om de benen houden? Zal niet veel meer dan een uurtje zijn gok ik zo? Schiet ook niet op dus.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 11:06

troi schreef:
Hmm en dan een foto erbij van twee paarden in de wei (dat aspect is fraai) vol in de beschermers... Hoe lang mag je die dingen om de benen houden? Zal niet veel meer dan een uurtje zijn gok ik zo? Schiet ook niet op dus.

Nee, die gingen voor het eerst naar buiten toen :D Begin van het weideseizoen :))

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:14

iets verder zoeken Pmarena, op de folder van huisvesting staat dat de stal voor 1 paard minimaal 10m2 moet zijn...

Betekent gelijk dat zo´n 80% van de bestaande standaard stallen niet meer voldoet aan die norm...
Vind het goede posters met kernachtige goede basisvoorwaarden en informatie.
Denk dat ze die wel overal mogen verspreiden en ophangen. :D

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:17

Vinden jullie de benaming van de website niet wat vreemd? Het geeft gelijk zo'n negatief imago. Ik had zorggoedvoorjepaard.nl een betere benaming gevonden. Vooral voor "de buitenwereld"

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:20

Joyce: Ja, en dan gaan mensen dus denken...ooooooh ik heb een pony, dat is geen paard...die heeft zoveel ruimte niet nodig :)

Dancer: mja, ik denk dat deze naam wat meer mensen trekt wellicht...?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:21

Ik denk als Anky een foto van haar paarden samen spelend, liefst in flinke regenbui, in de wei pupliceerd er mischien echt wat veranderd. Ik zie nu toch veel paarden niet of amper buiten komen. Omdat het wedstrijd paarden zijn. _-:( Alsof het dier naar die carriere heeft gesolliciteerd :list:

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:23

Sjoert schreef:
troi schreef:

Nee, die gingen voor het eerst naar buiten toen :D Begin van het weideseizoen :))

o ja dan moet je je paard natuurlijk wel goed inpakken, want heeft de hele winter in zn hok gestaan.... |(

allemaal leuk dat ze zich ervoor inzetten, maar wanneer gaan ze er nou eens wat aan doen aan de stallen die niet meer voldoen aan de norm, daar hoor ik niks over...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:24

Dan hoeven ze zich nergens aangesproken te voelen, want op de posters wordt alleen maar over "paarden" gesproken...
;)
Denk dat het algemeen is gehouden en hopelijk lezen mensen met een pony ook dat hun stal minimaal 10m2 moet zijn.
Het is de enige maat die in de posters genoemd wordt.

Volgens mij wordt in de gids goede praktijken wel de formule genoemd, maar is al weer een tijdje geleden dat ik die doorgelezen heb.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 11-06-12 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:25

Citaat:
Als er sprake is van welzijnsproblemen bij het houden van paarden heeft dit bijna nooit te maken met onwil, maar met onkunde

Tja... daar kan ik het toch niet helemáál mee eens zijn. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:28

joyce B schreef:
Dan hoeven ze zich nergens aangesproken te voelen, want op de posters wordt alleen maar over "paarden" gesproken...
;)
Denk dat het algemeen is gehouden en hopelijk lezen mensen met een pony ook dat hun stal minimaal 10m2 moet zijn.
Het is de enige maat die in de posters genoemd wordt.

Volgens mij wordt in de gids goede praktijken wel de formule genoemd, maar is al weer een tijdje geleden dat ik die doorgelezen heb.

Net zoals niemand zich aangesproken hoeft te voelen wiens paard 22 uur per dag op stal staat, want het dier rijdt een uurtje, staat een half uurtje vast om te poetsen en af- en op te zadelen en krijgt toch de genoemde "vrije beweging" in de stapmolen een half uurtje :P

Het is allemaal nogal rekbaar opgeschreven O:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:29

gemakzucht, laksheid en financiële motieven (besparen) spelen volgens mij nog veel meer mee dan onkunde...
Ik moet ook slikken van de dierenartsrekeningen die ik de afgelopen jaren voor mijn kiezen heb gehad.
Kan me voorstellen dat mensen het liever uitstellen, zeker bij kleine dingen of vage klachten die niet zo opvallen. En dan heb ik het nog niet eens over besparen op fysio, zadelmaker of sportmassage...

Al zit bij die laatste 3 ook een deel onkunde omdat men zo slecht weet hoe een gezond paard hoort te bewegen en aan te voelen onder het zadel, dat men niet eens doorheeft hoe rot een paard in zijn lijf kan zitten als het kort en stijf loopt.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 11-06-12 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:30

Goed, je moet ergens beginnen. Maar ik begin hoe langer hoe meer het vervelende gevoel te krijgen dat die hele SRP alleen maar "oude jongens krentenbrood" is. Innovatief zijn ze niet, het enige wat ze lijken te doen is elkaar in bescherming nemen en het liefst zo min mogelijk veranderen.

EDIT: daarnaast vind ik het nog steeds slechte zaak dat dit soort dingen alleen maar richtlijnen zijn. Maak er een wet van dat he beest min. 8 uur oer dag naar buiten moet, of dat hij op stal direct lichamelijk contact moet kunnen hebben etc. Ik snap dat dat niet zomaar 1,2,3, gedaan is, maar je er meer voor inzetten als SRP is best mogelijk.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 11:35

Is dit niet heel simpel?

De belanghebbende organisaties kunnen verantwoording afleggen aan de overheid: 'We zijn bezig met welzijn'. De overheid kan zich verantwoorden tegenover het volk: 'de organisaties zijn er mee bezig'.

Heel simpel voorgesteld, daar niet van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:47

Het probleem zal ook wel zijn dat de "sector"...gaat om de paardenSPORT. Een economische bedrijfstak waar geld aan de paarden verdient moet worden.

Het belang van de centjes en de ruiters (die de centjes binnenbrengen) gaat dan al snel voor op het welzijn van het paard. Er is meer budget voor een mooie kantine, mooie bakken en mooie stallen dan voor vrije ruimte voor de paarden...die vaak alleen buiten komen om te werken.

Er zijn gelukkig sport-ruiters die wel het belang van paardenwelzijn ook hoog hebben staan, maar het grote probleem blijft mijns inziens toch dat het vaak erg moeilijk is om een accomodatie te vinden die geschikt is voor een paardensportliefhebber....die daarnaast ook nog eens gewoon een paardenliefhebber is en het paard dus een paardwaardig bestaan gunt (iets van een sociaal kudde-leven op de wei) naast het werk.

Wat dat betreft is de scheiding tussen recreatief en wedstrijdgericht paarden houden vaak nog erg groot.

Uiteraard zijn er gelukkig veel uitzonderingen, maar dat hele wedstrijd-element waar veel geld en menselijke behoeftes in om gaan staat vaak toch wel een beetje in de weg van paardenwelzijn en dat is zo jammer :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:57

JJane schreef:
Ik denk als Anky een foto van haar paarden samen spelend, liefst in flinke regenbui, in de wei pupliceerd er mischien echt wat veranderd. Ik zie nu toch veel paarden niet of amper buiten komen. Omdat het wedstrijd paarden zijn. _-:( Alsof het dier naar die carriere heeft gesolliciteerd :list:

Hahahaha, die is leuk gesteld :D

Wat mij het meeste stoorde was 'spenen op 4 tot 6 maanden'? Waarom niet gelijk spenen zodra ze uit de baarmoeder komen gevallen? :roll:

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:59

tja ik ben heel gelukkig met mijn situatie. mijn "sport"paarden staan nu 24 uur per dag buiten. 12 uur op gras verdeelt over de dag, en 10 uur zonder gras. ik moet er vooral om denken dat ze niet te zwaar gaan worden. swinters staan de paarden ook buiten weer of geen weer, ook meestal wel zo'n 10 uur perdag.
Als de paarden op stal staan kunnen ze over het schot nog kriebelen met elkaar.

Als je de grote stallen in het midden van een stad hebt, hoe wil je die dieren een paard waardig leven geven zonder land om die manege heen?
Misschien doe ik het ook wel niet goed, mensen moeten toch altijd iets te zeuren hebben. Ik zelf ook al ben ik me daar soms niet eens van bewust.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:05

O, bij iedereen valt er vast wel iets te vinden dat beter kan, hier zeer zeker ook :j

Maar sommige accomodaties zijn ZO duidelijk niet geschikt voor het houden van paarden op een paardwaardige manier... naar mijn mening maken een mooie kantine, bakken en stapmolens geen enkele plek geschikt voor het HOUDEN van paarden....hooguit voor het trainen van paarden :)

Om er ook paarden te kunnen houden moet er naast al die leuke dingen voor de ruiters, ook genoeg ruimte zijn voor de paarden om minimaal een flink dagdeel PAARD te kunnen zijn: lekker wat rondwandelen, lummelen, spelen en groomen in de wei of toch op zijn allerminst (in de winter) een paddock met voldoende ruimte en pluspunten om niet alsnog net zo geestdodend te zijn als het hokje waar ze normaal in staan.

Je kunt geen vissen houden zonder water, en geen paarden zonder voldoende vrije bewegingsruimte :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:06

Citaat:
Uiteraard zijn er gelukkig veel uitzonderingen, maar dat hele wedstrijd-element waar veel geld en menselijke behoeftes in om gaan staat vaak toch wel een beetje in de weg van paardenwelzijn en dat is zo jammer

Precies, zolang er nog geld te verdienen valt zal er niet veel veranderen. Ik vind dit ergens zo'n kansloos gebeuren. Waneer is iemand een professional? Want elke gek kan een 'diploma' halen en zich en instrecteur noemen tegenwoordig. Vriendin van heeft haar paard op een pension stal staan waar iemand les geeft die ELKE ruiter een slofteugel laat gebruiken.. en dat lekker strak. Het blijft een 'vrij' beroep, dus iedereen kan doen en laten wat hij wil. Ik kan me ook zadelpasser gaan noemen, niemand die me tegenhoud. Daar is geen wet tegen. En nu natuurlijk bekappers na een middag cursus ook aan de benen van hun paarden mogen snijden en schuren. Das natuurlijk ook een leuke manier om je centen te verdienen. Noem jezelf 'naturuurlijk bekapper' daar zijn geen diploma's voor, en zover ik weet geen beschermende organisatie die de rotte appels er tussen uit pikt. Nope.. kansloos. En ben ik nou de enige die 'pff.. ha! tuurlijk' denkt dat Anky een 'boegbeeld' word? -O- Jammer.. had zoveel beter gekund.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:08

Ik denk dat Anky ook een prima boegbeeld voor "de sector" is :j

En die keuze geeft al waar de belangen van "de sector" liggen ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:11

Klinkt inderdaad weer leuker dan het is.
Die paarden vol in de bescherming viel mij ook meteen op. Betekend dat dat ik leken aan stal krijg wanneer mijn paard 'bloot' in de wei staat? Want ja, in de campagne staan ze vol in de beschermers, dus dat zou wel moeten... ;)

Inderdaad, paarden kiezen niet voor die carriere, dat doen WIJ (Net zoals dat WIJ altijd alles willen bepalen en controleren). Leuk dat je voor een paard kiest, maar hij kiest NIET voor jou (hoe graag we dat soms ook willen denken ;) ) en daarom ben JIJ als ENIGE verantwoordelijk voor zijn/haar welzijn...

Toen ik van 2003 t/m 2006 op Hogeschool Van Hall Larenstein zat (toen nog in Deventer) waren ze al bezig met de welzijnsregels, die ja ja, in 2011 in zouden gaan. Nu zijn we al in 2012 en is daar gewoon NIETS van gekomen.

Zolang de economisch afhankelijke paardenhouderij dergelijke voorstellen en programma's opstellen komt er weinig verandering in...

Vergelijking met de boeren: de dieren mochten niet meer in enkele boxen opgesloten worden en het aantal m2 per dier moest groter. Heel Nederland was het er mee eens, ondanks dat dat een aantal boeren de kop heeft gekost. Dat maakte niet uit, want HEEL NEDERLAND vond het zielig voor de koeien en de varkens.
Nu het ineens dichtbij komt, ons diersoort, is het ineens HEEL zielig voor alle stallen, paardeneigenaren dat zijn stalletje ZOVEEL geld kwijt is om er wat aan te veranderen c.q. moet sluiten, omdat de ruimte ervoor niet is.
Ligt het aan mij, of is dit hypocriet?