www.knhs.nl
Rudolf Pestman heeft de overwinning gepakt in de internationale menwedstrijd voor enkelspan paarden in het Duitse Dillenburg. In deze observatiewedstrijd voor het Wereldkampioenschap dat later dit jaar wordt verreden, reed Pestman zich positief in de kijker van bondscoach Ad Aarts.
Het werd een bewogen wedstrijd in Dillenburg, waar acht Nederlandse deelnemers aan de start kwamen. Nederlands kampioen Wilbrord van den Broek won de dressuur met zijn toppaard Oscar, waarmee zijn vader Jan in 2008 de Wereldtitel veroverde. In de marathon moest Van den Broek de strijd staken nadat hij bij het uitrijden van de vijfde hindernis omkiepte en hij een breuk opliep bovenaan zijn rechterarm. Oscar kwam er met lichte verwondingen vanaf: “Enorm balen, zeker omdat het zo goed liep,” vertelt Van den Broek. “Ik weet nog niet hoe lang het gaat duren, maar ik geef de hoop op WK-deelname niet op. Een ideale voorbereiding op het WK is het natuurlijk niet.”
Rudolf Pestman maakte begin dit jaar de overstap naar de klasse 4 met zijn 10-jarige KWPN-ruin Diesel. Pestman was blij dat hij van bondscoach Aarts de kans kreeg om in Dillenburg zijn internationale debuut te maken. De technisch tekenaar werd vierde in de dressuur en 12de in de marathon van het 32 deelnemers tellende internationale veld.
In het tussenklassement bezette Pestman de vierde plaats. In de vaardigheid viel hij bijna van zijn rijtuig omdat zijn bokkussen niet vast zat, maar gelukkig kon zijn groom hem tijdig grijpen en bleef hij zitten. Een afgeworpen balletje en tijdfouten was het resultaat. Vervolgens gingen de nummers drie, twee en een van het klassement in de fout, waardoor Pestman steeds een plekje opschoof en uiteindelijk eerste werd. “
Ik was blij dat ik in Dillenburg mocht starten en ben er heen gegaan om te kijken hoe we internationaal mee konden draaien,” aldus Pestman. “Het is gewoon kicken om hier te winnen, echt super! Ik heb ook veel geleerd, want de marathon in Dillenburg was toch wel van een ander niveau dan in Nederland.”
Bondscoach Ad Aarts heeft genoeg huiswerk voor het WK, dat van 13 tot en met 16 september plaatsvindt in Portugal: “De dressuur hebben we goed op orde, met vijf deelnemers in de top zeven zitten we heel goed, maar in de marathon hebben we een inhaalslag te maken.” Aarts doelt op de stijl en het kiezen van de juiste lijnen in de marathonhindernissen. “We moeten sneller en meer aanvallend rijden, alleen dan maken we kans om bovenin te eindigen.”
Frank van der Vegt zette met DJ 27 het beste Nederlandse marathonresultaat neer en werd 10de in het eindklassement.
Saskia van Heesch en Leonne van Gestel hielden prima aansluiting met de top en eindigden op de respectievelijke vierde en zesde plaats. WK-teamlid in 2010 Frans Hellegersstond na de dressuur en de marathon op een nette zesde plaats, maar werd geëlimineerd in de vaardigheid toen hij voor de bel startte.
Aarts: “Dillenburg was de eerste observatiewedstrijd en iedereen heeft de kans gekregen zich te laten zien. De volgende en laatste observatiewedstrijd is in eigen land, in Beesd op 3 en 4 augustus. Dan zullen ook de enkelspanrijders die niet in Dillenburg waren, de kans krijgen hun beste beentje voor te zetten.
Einduitslag CAI-A Dillenburg 2012-enkelspan paarden
1. Rudolf Pestman 129.54
2. Leonhard Risch 130.34
3. Christoph Dieker 130.77
4. Saskia van Heesch 131.48
6. Leonne van Gestel 134,32
10. Frank van der Vegt 139.41
17. Miraldo Otten 151.41
21. Jan Bijeman 162.70
EL Frans Hellegers
EL Wilbrord van den Broek