Onder een stralende zon reden de Junioren hun finale wedstrijd in het Nederlands Kampioenschap. En net zo onaantastbaar als Dana van Lierop was in het eerste onderdeel, zo soeverein reed zij met DJ Tiësto haar Kür. Jeannette Wolfs, die als voorzitter van de jury fungeerde, was onder de indruk geraakt van de kopgroep in dit kampioenschap. "Er werd niet alleen heel goed gereden, maar ook met lef. Dat kan ook, want we hebben zeer kwaliteitsvolle paarden in de baan gezien. Voor mijn gevoel kunnen de eerste twee in dit kampioenschap zich meten met de Europese top in deze leeftijdsklasse."
Dat Wolfs het over de eerste twee heeft vindt zijn oorsprong in het feit dat de als derde eindigende Ciara Prijs (Heilo) met Hot Chocolate over twee nationaliteiten beschikt en niet voor Nederland, maar voor Italië rijdt.
Dana van Lierop die goud won vertelde dat het vooral doorzettingsvermogen is wat haar geheim is achter deze titel. "Daarnaast train ik hard en krijg daarbij heel veel hulp van mijn moeder", aldus Dana, die hoopt op het EK individueel goud te kunnen winnen. "Toch is die medaille voor mij niet het belangrijkste, want als ik met een goed gevoel de ring uitrijd, ben ik tevreden. Reken maar dat ik nu dat tevreden gevoel echt heb!"
Suzanne van de Ven, die met de 17-jarige Donna Gracia zilver veroverde: "Heel gaaf. Ik wil genieten van mijn proef en van het paardrijden. Daar beleef ik heel veel plezier aan en dan kun je het ook iets gemakkelijker opbrengen om steeds maar weer hard te trainen", aldus Suzanne.
Ciara Prijs, die niet aan het Italiaanse kampioenschap heeft deelgenomen, hoopt erop dat haar prestatie door de Italiaanse keuzeheren wordt opgemerkt, waardoor zij voor Italië naar het EK zou kunnen gaan.
"Natuurlijk is het jammer zo'n talent niet in je team te hebben", vertelde bondscoach Tineke Bartels. "Maar aan de andere kant ben ik blij dat zij voor Italië rijdt. Deze sport moet verbreden en dan is het mooi als een land als Italië over zo'n talentvolle combinatie kan beschikken. Kijkend naar deze wedstrijd moet je vaststellen dat het niveau Europees gezien hoog ligt en hoe meer concurrentie hoe beter. Toch ben ik er als coach best trots op als ik zie dat er echt paard wordt gereden, want dat is de basis voor deze getalenteerde ruiters om na hun Young Riders periode door te gaan!"
Eindstand Nederland Kampioenschap dressuur Junioren:
1) Dana van Lierop - DJ Tiësto (Rohdiamant x Nocturn) - 158.648 2) Suzanne van de Ven - Donna Gracia (v. Donnerschlag) - 148.806 3) Chiara Prijs - Hot Chocolate (v. Sandro Hit) - 146.105
Uitslag NK Junioren, 2e onderdeel (Kür):
1) Dana van Lierop - DJ Tiësto - 81.675% 2) Suzanne van de Ven - Donna Gracia - 77.725% 3) Chaira Prijs - Hot Chocolate - 75.700%
Ik heb ze vandaag in actie gezien, en ze hebben hun prijs dubbeldik verdiend!
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 10-06-12 17:50
Helemaal top natuurlijk maar wel zuur dat bokt daarnaast geen aandacht besteedt aan de nieuwe Nederlands kamioenen eventing bij de Junioren en Young Riders
ik heb je net al een PB gestuurd, een dergelijke opmerking is hier nl off topic. Die aandacht komt echt nog, als fervente crosser zal ik er persoonlijk voor zorgen.