Carrouselrijden, een eeuwenoude traditie in een nieuw jasje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Carrouselrijden, een eeuwenoude traditie in een nieuw jasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 21:21

FNRS

Het Nederlands Kampioenschap Carrouselrijden waarvan het laatste onderdeel, de A en B Poule Paarden afgelopen zondag 3 juni jl. werd verreden, liet een prikkelende aanzet tot modernisering zonder verlies van de klassieke traditie zien. Het winnende Hillegersberg A-Team Paarden reed de Kür op Afrikaans aandoende muziek waarbij één paard was omgetoverd tot een trotse zebra. VCN Bestuursleden Petra van den Nieuwendijk en Antoinette Diks gaven hiermee bewust een prikkel tot vernieuwing, waarbij een grotere vrijheid in kleding en aankleding van het team mogelijk wordt, zonder hiermee overigens een nieuwe standaard te willen zetten.

Het sectiebestuur van de VCN (Verenigde Carrouselclubs Nederland), onderdeel van de FNRS, evalueerde ook dit jaar de Kampioenschappen en is van mening dat het tijd is de wedstrijdstructuur te reorganiseren. De enorme successen die de carrouselsport heeft meegemaakt, tezamen met de groei van het aantal FNRS-ruitersportcentra dat tegenwoordig deelneemt aan de kampioenschappen, maakt een actualisering van de wedstrijdstructuur noodzakelijk. Belangrijk daarin is dat gewerkt zal worden aan een structuur die het mogelijk maakt dat teams sneller kunnen promoveren. Door het grote aantal deelnemende teams duurt het op dit moment maar liefst acht jaar om vanuit de H Poule te promoveren tot de A Poule.
Het jurycorps en de wijze van jureren zullen opnieuw worden bekeken. Middels werkgroepen en vervolgens workshops voor de juryleden “Door de ogen van de jury” genaamd, zullen de normen worden aangepast aan deze tijd.

De VCN nodigt haar leden uit om mee te denken over het opzetten van een moderne structuur om het Carrouselrijden ook in de komende jaren aantrekkelijk te houden voor een grotere groep bij de FNRS aangesloten ruitersportcentra en hun ruiters.

verwant artikel

[VN] NK Carrousel A poule voor vijfde jaar voor Hillegersberg

Javayo

Re: Carrouselrijden, een eeuwenoude traditie in een nieuw jasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:25

ik zag ze losrijden met het zebra-geschilderde paard. ik vond het maar niks :o het kon qua verf vast geen kwaad, maar jeetje, het beest heeft toch braaf alles maar toe moeten laten. Doet niets af aan hun mooie prestatie, want ze hebben goed moeten rijden voor de wintst :). helaas niet meer kunnen kijken.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:29

Nu ben ik wel erg nieuwsgierig naar een foto en/of een filmpje, maar wel erg leuke manier om de aandacht te trekken :))

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:57

Ik weet niet of ik een link mag plaatsen, maar als je op youtube zoekt op carrousel hillegersberg dan staat het filmpje meteen bovenaan . Heel apart om het "zebra" paard te zien lopen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:05

Ik vond het geweldig.

Maar ben heel benieuwd wat en hoe ze t gaan aanpassen.
Mijn inziens is het zo raar niet dat je er een paar jaar over moet doen om te kunnen promoveren naar de À poule.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:11

Jeetje wat mooi :oo Zonde dat dat paardje op een gegeven moment schrikt maar ze lost het netjes op.

Kan iemand me trouwens vertellen wat de voorleester steeds zegt? Ze zegt steeds iets en dan gebeurt er wat := (beetje vaag maar hoop dat jullie het snappen).
Op de Rotterdamsche werd de carousel in het Frans voorgelezen, op de een of andere manier snapte ik dat dan weer wel _O-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:32

Ik heb het filmpje niet gezien maar ik denk dat je '(m)arus' bedoeld. Dat is gewoon van 'nu!'

Vind het overigens helemaal geen spectaculaire proef.. Kan netter en de moeilijkheidsgraad kan nog wel wat omhoog, zeker voor een A-poule.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 08-06-12 23:36, in het totaal 2 keer bewerkt

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:35

Ze noemt de naam van t figuur en dan idd de marus.
Maar t zou kunnen dat ze een alternatief commando hebben gebruikt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:42

Geryon schreef:
Ik heb het filmpje niet gezien maar ik denk dat je '(m)arus' bedoeld. Dat is gewoon van 'nu!'

Vind het overigens helemaal geen spectaculaire proef.. Kan netter en de moeilijkheidsgraad kan nog wel wat omhoog, zeker voor een A-poule.

waarbij marus dan weer eigenlijk 'mars' betekent.
Ik heb vroeger een ouderwetse instructeur gehad die deze commando ook constant gebruikte ongeacht of we nou wel of geen carroussel in de les reden :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:57

flettie schreef:
Geryon schreef:

waarbij marus dan weer eigenlijk 'mars' betekent.
Ik heb vroeger een ouderwetse instructeur gehad die deze commando ook constant gebruikte ongeacht of we nou wel of geen carroussel in de les reden :D

Ja nu je het zegt... Volgens mij is dat ook wel eens gebruikt :)*

Bedankt voor dit leermoment :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:05

Ik vind het nou niet een hele nette proef, paarden die niet nageeflijk lopen en er zitten een paar ruiters bij die wel een aantal zitlessen kunnen gebruiken.
Maar ik vind het knap dat ze met zoveel ruiters in vrij synchrone proef neerzetten

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:57

Het is geen dressuurproef belle_boef. Nageeflijkheid is eigenlijk niet heel belangrijk bij zo'n proef. Tuurlijk staat t mooi als alle paarden netjes nageeflijk lopen, maar t is geen big deal als dat niet zo is. Ik ga even youtuben naar t filmpje, ben nu wel benieuwd!

edit: wel leuk dat ze de teams wat meer vrijheid gaan geven, t was altijd erg strak bepaald (zelfs een gedraaide teugel leverde puntenaftrek op) dus ben benieuwd wat er nog meer gaat veranderen.
gaaf gedaan met die zebra! zal aardig wat tijd in hebben gezeten..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:41

Paarden hoeven inderdaad niet nageeflijk te lopen. Het zijn en blijven vaak manegepaarden en die zitten toch vaak zo vast dat goed nageeflijk niet mogenlijk is als je maar 1x in de week op dat paard rijd..

In de OP staat trouwens dat het 8 jaar duurt, maar dat is alleen als je elk jaar bij de eerste drie (van vaak rond de 13 deelnemers) zit.. Knap als je dat elk jaar zit! Zo niet duurt het dus nog langer dan 8 jaar. Kan ook zijn dat je degradeert en duurt het dus nog minstends 2 jaar langer.

Wij zijn A-poule geweest met de pony's, maar toen we naar de paarden gingen gelden we dus als een nieuwe groep en moesten wij beginnen in de H-poule.. Zou dus betekenen dat we er minstens 8 jaar over moeten doen. Nu zijn we vorig jaar gepromoveerd naar de G-poule maar dit jaar helaas 4e geworden doordat de paarden jammer genoeg niet meewerkten (wilden niet bij een kant van de bak, gingen rennen etc.) en dus blijven hangen, waardoor we er nu al minstends 9 jaar over zouden moeten doen.. Ik stop er dus mee.

Hierbij is het ook ontzettend jammer dat er soms oneerlijk wordt gedaan. Het is en blijft natuurlijk een jurysport, maar ook in de carroussel is er vriendjespolitiek. Hebben wij al drie keer last van gehad, maar klachten indienen hielp niets.

Ik vind het wel erg leuk dat je nu meer vrijheid krijgt in het dragen van kleding (je mag zelfs regenboogjasjes hebben), maar voor mij blijft een mooi zwart wedstrijdjasje toch het mooist!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:52

Ik vind juist een caroussel in thema heel mooi :)

Heb in 2005 meegereden in de blacklight-jeugdcarousel op de Rotterdamsche. Wij waren de kerstengelen :o moesten zelf in het zwart, we kregen vleugeltjes op, witte schmink en handschoentjes. Erg leuk was dat :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:46

Geryon dat laatste ben ik inderdaad wel met je eens! Allemaal dezelfde cap, jasjes met hetzelfde aantal knopen etc. Gewoon super strak allemaal, dat geeft toch wel een kick als je dan de groep in een spiegel door de baan ziet gaan (of op film bijv.).
T moet geen circusact worden vind ik.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:17

Voor dit seizoen, waren de kleuren al vrijgegeven, hier hebben niet veel teams gwebruik van gemaakt. En idd het moet geen circusact worden, maar wel proberen net wat extra's toe te voegen. Zo hebben onze teams dit jaar 3 keer de prix d' elegance gewonnen van de 4. Daarom doen wij ook altijd zolang over het opzadelen. Ik ben benieuwd, want volgend jaar gaat ons 1e team in de A poule starten, zij hebben er 6 jaar over gedaan om in de A poule te komen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:09

Leuke proef, en die zebra, keurig gedaan die streepjes, wat een werk zal het zijn geweest...