http://www.knhs.nl
Voor goed bezette tribunes werkten de dressuurruiters het eerste onderdeel van het NK voor Senioren af. Bondscoach Sjef Janssen vatte na afloop zijn iets teleurgestelde gevoel samen. "Edward Gal en Hans Peter Minderhoud hebben goed gereden en de rest heeft het laten liggen. Er zijn kansen gemist en voor mijn gevoel was het één van onze mindere dagen".
Toch was de winnende rit van Edward Gal met Glock's Undercover hartverwarmend. "We vormen nog niet zolang een combinatie, maar voor mijn gevoel gingen we sterk van start. Zo hebben we denk ik hele mooie piaffe en passage reprises laten zien. Na het stap gedeelte werd Undercover iets sterk en kostte het me moeite om hem mooi voor me te houden. Toch lukt het mij steeds beter om Undercover mooi op lengte te houden. Aan de andere kant heeft dit paard nog zo weinig ring ervaring met mij dat het geen wonder is dat we dit nog niet gedurende de gehele proef weten te tonen. Daardoor komt het ook dat de proef nog niet als vanzelf gaat. Ik moet steeds blijven nadenken om Undercover optimaal voor te bereiden op de dan volgende oefening", aldus Gal, die niet alleen na de Grand Prix de eerste plek innam maar ook de met Hans Peter Minderhoud en Glock's Tango gedeelde tweede plaats.
Die plek bezet hij met Blue Hors Romanov. "Deze hengst liep voor mijn gevoel heel fijn, alleen moet men zich daarbij wel bedenken dat deze Grand Prix pas de derde was die we samen reden. Dan is de derde plek best een mooie beloning voor het werk van de afgelopen maanden", aldus Gal, die vriend en vijand ook verbaasde door met Interfloor Next One een sprankelende proef neer te zetten. "Dit paard is 17 jaar en heeft er nog steeds ongelooflijk veel zin in. Toen we de ring binnenkwamen was het net alsof hij dacht: 'nu gaat ons spelletje weer beginnen' en trok hij fris van leer", aldus Gal.
Ook Hans Peter Minderhoud was tevreden. "Glock's Tango begint voor mij een echt safe paard te worden. Hij wil voor me werken en werkt de oefeningen steeds geconcentreerder af. Natuurlijk kan en moet de piaffe beter, maar we zijn voor mijn gevoel op de goede weg", aldus Minderhoud. Daarnaast reed Minderhoud ook met de schimmel Donna Silver. "Het is echt mijn paardje, een witte Exquis Nadine. Het is echt geweldig om met haar wedstrijden te rijden, maar ook met haar is het jammer dat ik paar nog maar zo kort heb. Ze vindt de piaffe nog een erg moeilijk onderdeel in de wedstrijdring, terwijl ze er thuis totaal geen moeite mee heeft. Wat mij echt in haar aanspreekt is de super galop, waarop ze hoge punten scoort", aldus Minderhoud.
Voor Anky van Grunsven was er met Salinero sprake van een lichte kater. "Ik baal echt als een stekker, want ik werd geconfronteerd met een paard dat totaal ongeconcentreerd aan zijn werk begon. Dat resulteerde direct al in een aantal struikelpassen in de draf. Als je me vraagt wat ging er goed in de proef dan is mijn antwoord: te weinig. Ik heb Salinero op woensdag in de wedstrijdring kunnen rijden en toen was hij super bij de les. Nu ga ik morgen nog maar weer eens de oefeningen van de Special rijden, in de hoop dat hij zaterdag wel geconcentreerd is. Wat de oorzaak van mijn tegenvallende prestatie is? Misschien toch een gebrek aan wedstrijdritme", aldus Van Grunsven, die aangeeft ieder half uur wisselende gedachten te hebben over deelname aan de Olympische Spelen. "Als ik echter echt niet naar Londen zou willen was ik, denk ik, al naar huis vertrokken".
Op zaterdag rijden de senioren dressuurruiters hun Grand Prix Special en op zondag de Kür op muziek. Edward Gal laat het van de tussenstand na twee wedstrijden afhangen met welk paard hij in de Kür van start gaat, terwijl Hans Peter Minderhoud op zeker met Tango rijdt. Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) zal met Hunter Douglas Toots de nieuwe, door Wibi Soerjadi gecomponeerde, Kür 'Touch of Toots' voor het eerst gaan rijden.
Uitslag Nederlands Kampioenschap dressuur Senioren, 1e onderdeel (Grand Prix):
1) Edward Gal (Harskamp) - Glock's Undercover (Ferro x Donnerhall) - 75.766%
2) Edward Gal - Blue Hors Romanov (Rohdiamant x Grundstein II) - 74.362%
2) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Glock's Tango (Jazz x Contango) - 74.362%
4) Anky van Grunsven (Erp) - Salinero (Salieri x Lungau) - 73.830%
5) Hans Peter Minderhoud - Donna Silver (Blue Hors Don Schufro x Willemoes) - 73.277%
6) Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) - Hunter Douglas Toots (Jazz x Havidoff) - 73.193%
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-06-12 15:22, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Openingspost gewijzigd voor VN + ON --> VN/filmpjes toegevoegd