Merel Blom start in observatiewedstrijd Bramham

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

viefdepief

Merel Blom start in observatiewedstrijd Bramham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:11

http://www.knhs.nl

Eventing amazone Merel Blom neemt komend weekend met haar paarden Umberto DB en Rumour Has It deel aan het CCI3 in het Engelse Bramham. Het FEI Tribunaal heeft op woensdag 6 juni de eerder aan Merel Blom opgelegde schorsing opgeheven. Blom kan daardoor meedoen aan de observatiewedstrijd voor de Olympische Spelen.

Merel Blom werd 21 april tijdens de cross country in Vairano gestopt voor gevaarlijk rijden. Op de afgegeven gele kaart werden ook aantekeningen gemaakt voor onjuist handelen door de amazone ten opzichte van het paard en incorrect gedrag. Op grond daarvan en een vorig jaar in Polen ontvangen gele kaart voor ‘abuse of horse’ werd Blom met onmiddellijke ingang voor een periode van twee maanden, tot 22 juni, door de FEI geschorst. Het FEI Tribunaal, dat op verzoek van de KNHS de zaak met oog op de komende Olympische Spelen eerder dan gebruikelijk behandelde, is van menig dat Merel Blom niet op een juiste wijze de mogelijkheid is geboden om zich na afloop van de wedstrijd in Italië voor de beide aantekeningen, onjuist handelen ten opzichte van het paard en incorrect gedrag, niet op een juiste wijze is gehoord. Het Tribunaal oordeelt dat de schorsing niet langer gehandhaafd kan blijven.

Deelname aan de observatiewedstrijd in Bramham houdt de weg naar de Spelen van Londen open voor Blom, die zich dit weekend samen met haar collega ruiters uit het Olympisch kader moet bewijzen in Engeland. De wedstrijd in Bramham is, na het door hevige regenval afgelaste wedstrijd begin vorige maand in Chatsworth, de enige observatiewedstrijd voor de eventing-ruiters.
Bondscoach Martin Lips zal waarschijnlijk na de wedstrijd in Bramham de combinaties bekend maken die naar Londen gaan.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-06-12 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Openingspost gewijzigd voor VN + ON --> VN

DromenLies

Re: Merel Blom start in observatiewedstrijd Bramham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:43

Fijn voor Merel dat het nu eindelijk is opgehelderd en ook het tribunaal heeft bevestigd dat er geen sprake was van onjuist handelen en incorrect gedrag, wat zal ze blij zijn.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:55

Volgens mij staat dat er niet. Ze is niet op juiste wijze gehoord na de wedstrijd in Italie. Een procedurefout dus. Er is dus niets 'opgehelderd'.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 04:19

Ik vraag me wel af of je iemand die twee keer een gele kaart krijgt voor onjuist handelen ten opzichte van het paard naar de OS zou moeten uitzenden, in een toch al controversiele sport (wat betreft paardenwelzijn). Wel fijn voor Merel dat ze de zaak op zo'n korte termijn hebben willen behandelen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 04:23

Ben ik met je eens SGWuppie!
Fijn dat ze haar verhaal heeft kunnen doen, maar TWEE gele kaarten krijg je niet voor een tikkie op z'n schouder, zeg maar :+ . Ben benieuwd wat Martin zijn besluit zal zijn..

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:25

Dat staat er volgens mij wel en dat is ook hoe ik begrepen heb dat het is gegaan los van de nieuwsberichten. Allereerst ben ik het helemaal eens met dat iemand die terecht een gele kaart krijgt voor mishandelen van je paard, dat wordt op de gele kaart volgens mij omschreven met de term onjuist handelen ten opzichte van het paard, niet naar de OS moet gaan. Maar Merel was dus gediskwalificeerd voor gevaarlijk rijden en niet voor de overige aantijgingen. De jury heeft vervolgen op de gele kaart ook nog incorrect gedrag (belediging van jury) en incorrect handelen (mishandeling) aangekruist in plaats van slechts de diskwalificatiegrond gevaarlijk rijden, terwijl die laatste twee dus helemaal niet zijn voorgevallen.

Citaat:
Merel Blom werd 21 april tijdens de cross country in Vairano gestopt voor gevaarlijk rijden. Op de afgegeven gele kaart werden ook aantekeningen gemaakt voor onjuist handelen door de amazone ten opzichte van het paard en incorrect gedrag

Dit is dus ook wat zij aanvecht, zij heeft niet de mogelijkheid gekregen om zich te verdedigen tegen die twee andere gronden.

Citaat:
at Merel Blom niet op een juiste wijze de mogelijkheid is geboden om zich na afloop van de wedstrijd in Italië voor de beide aantekeningen, onjuist handelen ten opzichte van het paard en incorrect gedrag, niet op een juiste wijze is gehoord

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:28

Gevaarlijk rijden is anders ook niet erg juist gedrag naar je paard toe.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:14

Maar gevaarlijk rijden is een erg subjectief begrip, en iedereen heeft een ander idee van wat gevaarlijk rijden is. Ik ben blij voor Merel dat dit haar niet de Olympische Spelen kost, en ik hoop voor haar dat ze mee mag.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:23

DromenLies schreef:
Dat staat er volgens mij wel

:? Ik heb de openingspost nu drie keer doorgelezen, maar ik zie dit:
DromenLies schreef:
Fijn voor Merel dat het nu eindelijk is opgehelderd en ook het tribunaal heeft bevestigd dat er geen sprake was van onjuist handelen en incorrect gedrag, wat zal ze blij zijn.

nergens staan.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:58

Overigens wel knap van Merel dat ze na die onzekerheid 2 paarden foutloos rijdt in Bramham.