Noodopvang paarden Zoetermeer moet vertrekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Noodopvang paarden Zoetermeer moet vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 08:34

persbericht Zoetermeer/Zoetermeernieuws

Tijdelijke noodopvang paarden moet vertrekken

De gemeente Zoetermeer gaat optreden tegen de illegale situatie van de tijdelijke noodopvang voor paarden in Oosterheem. Zij start de procedure 'tot last onder dwangsom' en gaat actief optreden tegen illegale manege-activiteiten. De eigenaren van de paarden die sinds 2007 in Oosterheem een tijdelijke locatie voor noodopvang van de gemeente hebben gebruikt, moeten nu de paarden verplaatsen naar een andere verblijfplaats.

Met de eigenaren is afgesproken dat de tijdelijke noodlocatie in Oosterheem na 5,5 jaar per 1 juni ontruimd zou zijn. De op te leggen dwangsom houdt in dat de eigenaren een bedrag moeten betalen voor elke dag dat zij de locatie gebruiken in strijd met de wet. De gemeente hoopt dat het zover niet zal komen en dat de eigenaren gebruik maken van alternatieven die er zijn.

De eigenaren hebben het terrein voor doeleinden van noodopvang eerst voor drie jaar, daarna voor twee jaar extra toegewezen gekregen. Vanaf het begin is met de eigenaren afgesproken dat het gebruik tijdelijk was voor noodopvang, en dat de situatie eindig zou zijn. In december 2011 heeft de gemeente nog eens vijf maanden respijt gegeven met het oog op de winterse omstandigheden om het terrein te ontruimen. De eigenaren zijn ook op de hoogte gebracht dat ze op deze tijdelijke locatie geen manegeactiviteiten mochten ontplooien.

De verantwoordelijkheid om de paarden te huisvesten ligt volledig bij de eigenaren van de paarden. De gemeente heeft altijd aangegeven te willen meedenken, maar de eigenaren moeten zelf actie ondernemen. Alternatieven zijn er. Zo heeft De Zoetermeerse Manege De Zilverster eerder publiekelijk aangegeven ruimte te hebben om de paarden te stallen. Ook het huren van een weiland rond Zoetermeer is een reële mogelijkheid.

Procedure
Omdat de locatie per 1 juni 2012 niet ontruimd is door de eigenaren, start de gemeente met het handhavingstraject door het opleggen van een 'last onder dwangsom' aan de eigenaren. Dit houdt in dat de eigenaren een bedrag moeten betalen per dag dat de paarden en de opstallen op de locatie staan.

De dwangsom bedraagt '100,- per bouwwerk per dag (er zijn nu negen bouwwerken) en - 25,- per paard per dag (er zijn nu 24 paarden aanwezig) en - 500,- per keer dat er wordt geconstateerd dat er paardrijles wordt gegeven. De dwangsom gaat in per 16 juli. Het doel daarvan is om de eigenaren alsnog te bewegen de illegale situatie op te heffen.

mylittlejoy

Re: Noodopvang paarden Zoetermeer moet vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:43

En ondertussen noemen ze zich Manege Oosterheem en ontplooien ze wel degelijk manege-activiteiten. Ik zag vorige week nog een berichtje online met de kop "Dankzij de gemeente Zoetermeer moeten wij dood" en dan een foto van de paarden, geplaatst door de eigenaren. Ze weten al tijden (jaren!) dat ze daar weg moeten en proberen op deze manier de boel te manipuleren, over de rug van de paarden en pony's. Ik heb er geen goed woord voor over.

Overigens heb ik vernomen dat het wel weer gewerkt heeft en ze - wederom - zes weken respijt hebben gekregen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:48

Kan niet anders zeggen dan dat het terecht is :j
hangt een ontzettend leuke sfeer maar er wordt inderdaad wel les gegeven.

Zo te lezen hebben ze ook redelijk de tijd gehad om iets te zoeken :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:14

Vind het ook niet meer dan terecht dat ze daar dus weg moeten, ze waren van het begin af aan al op de hoogte ;)

fearofthefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:35

Deze stal zit vlakbij mijn stal en mijn zoontje heeft daar zijn 1e rijlessen gehad. Je kan hier geen krant openslaan of er staat wel een stuk in over deze stal . Het is een hot item hier in de buurt. Naar aanleiding van een artikel waarin stond dat de paarden verkocht werden via marktplaats, heb ik een mail naar de eigenaren gestuurd, en plek voor een aantal pony's aangeboden.
Mijn zoontje had daar 2 pony's waar hij helemaal weg van was. Wij rijden meerdere keren per dag langs deze stal en elke keer werd er weer over deze pony's gesproken. En inderdaad een van zijn favorieten staat te koop. Mailtje gestuurd, plek aangeboden voor 2 pony's evt meer pony's. Naar de vraagprijs gevraagd enz. Maar nooit iets terug gehoord van de eigenaren. Misschien dat ik onder het "kopje manege" val. Er staat onder de advertentie geen manege, handelaren. Maar voor zover ik weet worden de pony's daar gebruikt om in de lessen te lopen.
Inmiddels een leuke Welsh Cob en een jaarling Tinker gekocht........

Kaviv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:19

deze mensen staan nu sinds een paar maanden bij ons op stal...en pikken nu al alles in door (inderdaad) te manipuleren. Wij kunnen als pensionklanten die er al jaren staan geen kant meer op, bakken zijn altijd door hun in gebruik en als je paard er net 5 minuten in staat word je er alweer uit gejaagd. Maar omdat de lessen haar enige inkomen zouden zijn moeten wij maar flexibel zijn en plaats maken voor de manege.

4Ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:26

Houdt de eigenaar van jullie pensionstal het dan niet in de gaten?
Hij zal toch wel regels hebben voor wie er op welke tijd in de bakken mogen.
Of de lessen haar enige inkomsten zijn betwijfel ik, haar man heeft toch een fulltime baan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:30

Tja, ze gaan zielig doen, terwijl ze al jaren op de hoogte waren, dat vind ik zo flauw.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:33

mylittlejoy schreef:
En ondertussen noemen ze zich Manege Oosterheem en ontplooien ze wel degelijk manege-activiteiten. Ik zag vorige week nog een berichtje online met de kop "Dankzij de gemeente Zoetermeer moeten wij dood" en dan een foto van de paarden, geplaatst door de eigenaren. Ze weten al tijden (jaren!) dat ze daar weg moeten en proberen op deze manier de boel te manipuleren, over de rug van de paarden en pony's. Ik heb er geen goed woord voor over.

Overigens heb ik vernomen dat het wel weer gewerkt heeft en ze - wederom - zes weken respijt hebben gekregen.

Oh wat erg zeg, het komt niet door de gemeente dat de paarden dood moeten, maar door de eigenaars zelf want ze hebben niet tijdig maatregelen genomen.

Lekker makkelijk hoor om het af te schuifen op de gemeente en dat terwijl ze hun jaren een plek had aangeboden er te mogen staan en gebruik van te mogen te maken en ze ook netjes op de hoogte had gehouden dat het tijdelijk was.

4Ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:26

De "manege" heeft sinds juli dit jaar een nieuw onderkomen gevonden op het terrein van een pensionstal. De klanten van de pensionstal zijn daar zo te lezen niet echt blij mee.

Er zijn absoluut geen paarden of pony's afgemaakt. Er zijn er een paar verkocht maar de rest is gewoon mee verhuisd.

Kaviv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:37

4Ever schreef:
Houdt de eigenaar van jullie pensionstal het dan niet in de gaten?
Hij zal toch wel regels hebben voor wie er op welke tijd in de bakken mogen.
Of de lessen haar enige inkomsten zijn betwijfel ik, haar man heeft toch een fulltime baan?

Helaas niet....We hebben samen met de pensionklanten (en eigenaar) wel overleg gehad dat het anders moet en dat het eerlijk verdeeld moet zijn qua tijden en bakken maar dan steken zij hier weer een stokje voor door weer met een nieuw zielig verhaal te komen. De eigenaar zegt soms ook bang te zijn om dingen met hun te bespreken vanwege een explosief karakter. Ondertussen denken er nu al meerdere klanten aan om weg te gaan...helaas is dit precies wat de manege hoopt te bereiken. Ook hebben ze de eigenaar gevraagt of ze een huis op het terrein mogen bouwen, gelukkig heeft hij dit geweigerd. Ze kunnen bijna niets betalen zeggen ze maar een huis neerzetten kan natuurlijk wel. Al met al een zeer vreemde situatie.....Als er iemand nog ideeën heeft over deze situatie horen wij (de pensionklanten) het graag.

Kaviv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:07

4Ever schreef:
De "manege" heeft sinds juli dit jaar een nieuw onderkomen gevonden op het terrein van een pensionstal. De klanten van de pensionstal zijn daar zo te lezen niet echt blij mee.

Er zijn absoluut geen paarden of pony's afgemaakt. Er zijn er een paar verkocht maar de rest is gewoon mee verhuisd.

Ze mochten bij ons komen staan omdat ze zeiden nergens heen te kunnen en onder de voorwaarde dat ze aan hun eigen kant zouden blijven en wij geen last van ze zouden hebben. We zouden alleen de rijbak samen delen. In het begin leek het allemaal goed te gaan..maar toen kwamen er steeds meer kleine smoesjes dat bijv. paarden apart moesten van de rest en ze dus een stuk weiland van ons moesten gaan gebruiken. Ook kwamen er steeds mee voorvallen met kinderen die bij pensionpaarden in het land kwamen en waarna wij zakjes chips etc. terug vonden in het land. Gelukkig hebben we wel kunnen regelen dat onze paardjes nu veilig staan maar ondertussen hebben ze flink gebruik gemaakt van de aardige eigenaar en hebben ze nu alle faceliteiten in gebruik. Dit zou eigelijk geen probleem zijn als we alles netjes zouden delen...maar helaas is het nu zo dat je beter na 6/7 uur s"avonds kunt komen omdat je dan wel in de bak kunt rijden. Er hangt een rooster in de kantine met zowel lesuren en losgooi uren van de manege..op die tijden kun je dus niet in de bakken. Zowel de longeerbak/losgooibak en de rijbak zijn dan in gebruik voor lessen en losgooien. In de grote rijbak staan soms wel uren zo rond de 14 grote paarden en als je dan wilt rijden heb je geen voorrang omdat de manege uit moet mesten en dat volgens hun niet op een andere tijd gedaan kan worden. Over dit alles hebben zich al aardig wat discussies voorgedaan met de eigenaar maar helaas lijkt het inplaats van verbetering alleen maar erger te worden. Alle paarden en pony's zijn meeverhuisd waarna er een stuk of 2 verkocht zijn, en ook weer een aantal zijn aangekocht.

4Ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:28

Helaas komt de uitspraak van de eigenaar dat hij bang is om dingen te bespreken vanwege een explosief karakter mij persoonlijk heel bekend voor. Zolang alles gaat zoals zij wil is het prima maar ga je er tegen in dan zal ze er alles aan doen haar gelijk te krijgen.
Ik vind het heel triest om te lezen dat jullie dingen moeten inleveren voor iemand die jullie eigenlijk op haar blote knieën moet bedanken omdat ze bij jullie om het terrein mag staan.
Dat er nieuwe paarden bij gekomen zijn snap ik niet. Kan me niet voorstellen dat ze niet genoeg pony's en paarden heeft om de lessen mee te vullen.

De eigenaresse van deze "manege" zit zelf ook hier op bokt al zegt ze dat zij in een andere discussie dat zij geen eigenaar is maar een goede werknemer die hier op bokt vragen stelt en discussies op gang brengt.
Als iemand van die stal dit leest hoop ik dat ze zich eens achter hun oren krabben en zich wat dankbaarder op gaan stellen.
Als jullie geen plekje hadden geboden hadden ze met bijna 20 dieren op straat gestaan.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:42

Gezellige boel daar... >;)
Tja, de pensionhouder zal het allang prima vinden dat zijn stallen vol staan.

Staan ze alleen op deze stal of zou het kunnen zijn dat ze elders nog meer pony's hebben lopen?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:53

kan er niet één bak voor die manege gereserveerd worden, zodat je het gescheiden kunt houden van de rest?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:02

De eigenaar van de pensionstal mag ten alle tijde iemand toegang tot het terrein weigeren wanneer afspraken niet nageleefd worden, mits hij wel in de basisverzorging van de paarden voorziet. Wellicht handig om te onthouden. Iig veel sterkte!

4Ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:18

Alle pony's en paarden van de "manege" zijn bij de pensionstal ondergebracht.
De eigenaar van deze dieren hebben hun stallen/zee containers mee genomen vanaf hun oude plek en ik denk dat alles daar weer in staat en niet in de stallen van de pensionstal.