www.knhs.nl
Petra van de Sande maakte haar favorietenrol waar in de finale van de KNHS-BMC Cantaur Cup en was na de voorwedstrijd, die ze op woensdag won, ook de beste in de Kür op Muziek. Sanne Voets, die vorig jaar de Cup won, werd met Vedet PB tweede. Albert Jansen van BMC en KNHS-vice voorzitter Max Benthem reikten voor het goed bezette stadion van Outdoor Gelderland de fraaie Cup uit.
Petra van de Sande reed een vloeiende, gelijkmatige Kür met een hoge moeilijkheidsgraad. Haar merrie Valencia Z. was fijn en zuiver in beweging, mooi door het lichaam en liet zich heel goed rijden. De mooie score van 75% waarmee haar finale gewaardeerd werd geeft het goede niveau aan van haar proef. “Ik ben ontzettend blij met deze overwinning”, zegt Petra van de Sande, die pas een jaar met haar merrie rijdt. “Thuis in de training gaat het heel goed. Ik weet dat het in de proef nog veel beter kan, dan we vandaag in de finale hebben laten zien. Dat belooft wat voor Hoofddorp en de Spelen in Londen. Ik heb daar gewoon heel veel zin in. De hele entourage vandaag bij Outdoor Gelderland met heel veel geroezemoes langs de kant is voor Valencia een hele goede training voor het NK in Hoofddorp en Londen.”
Sanne Voets reed een gedurfde proef en kwam dichtbij de score van Van de Sande, maar moest ruim twee procent toegeven. Voets liet in de 20 x60m ring veel oefeningen liet zien op lichte tour niveau en profiteerde van de expressie van haar merrie Vedet PB (v.Florestan I), die door muziek goed ondersteund werd. De jury zag bij de verruimingen nog wat ongelijkheid in het voorbeengebruik van de merrie, wat natuurlijk punten kostte.
Demi Vermeulen werd verdiend derde. Ze vormt een hele aansprekende combinatie met Vanessa en reed een proef met goede accenten en harmonie.
De finale van de KNHS-BMC Centaur Cup vormde het begin van de dressuuravond op Outdoor Gelderland en is een mooie opmaat naar het NK Para dressuur aanstaand weekend in Hoofddorp.