Vader van Deense hengst Believe me is Fürst Grandios

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Vader van Deense hengst Believe me is Fürst Grandios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 08:03

www.bokt.nl

Uit DNA onderzoek is nu onomstotelijk gebleken dat, de pas bij het DWB goedgekeurde, Believe Me de hengst Fürst Grandios (Fürst Heinrich x Argentinus x Barsoi xx) als vader heeft. Eerder stond de hengst Belissimo M (v. Beltain) als vader te boek. Bij de verplichte DNA onderzoek, volgende op de goedkeuring van de hengst bleek dat Belissimo M de vader niet kon zijn. Op dat moment was nog onduidelijk welke hengst dat dan wel was. Inmiddels is dus duidelijk geworden welke hengst dat wel is. Dat meldt ridehesten.com

Dat de vader Fürst Grandios is heeft nu voor de goedkeuring van Believe Me geen gevolgen. Ook deze hengst voldoet aan de eisen van het Deense Stamboek. De vraag is nu echter of de hengst voor de fokkers met deze andere vader nog interessant is. Volgens een woordvoerder van het stamboek zijn ze daar niet zo bang voor. De voshengst stamt uit de elite volbloedmerrie Miss Evergreen xx (v. Prince Mab xx). Via Fürst Grandios voert de hengst ook veel volbloed, dus verwacht wordt dat hij kan verfijnen binnen de fokkerij.

De nu tienjarige Fürst Grandios was op de Westfaalse hengstenkeuring in Münster 2004 reservekampioen. In 2005 was hij de beste in de dertig dagen test in Preussendorf, hij scoorde toen een 9,13 voor zijn gangen. In 2006 was de hengst gekwalificeerd voor de Duitse Kampioenschappen. Tijdens de zeventigdagen tekst in Schleickau eindigde hij als derde. Op dit moment wordt de hengst door de Australische Hayley Beresford voorbereid op de Grand Prix. Vader Fürst Heinrich won in 2003 het WK jonge paarden in Verden.

Mogelijk is Believe Me met deze nieuwe afstamming dus nog interessanter dan wanneer hij van Belissimo M zou afstammen.

Eigenaar Steffen Kristensen die de hengst als veulen kocht op een veiling met de veronderstelling dat Belissimo M de vader was zegt vooral blij te zijn dat er nu duidelijkheid is over de afstamming van de hengst. Hij wil, ondanks een verloren dek seizoen, nu vooral weer vooruit kijken.

Verwant artikel
[VN] Deense fokkerij opnieuw opgeschrikt door foutieve afstamming

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:15

Ongelooflijk dit. Misschien nu een geluk bij een ongeluk dat de hengst toch een interessante vader blijkt te hebben maar dit is natuurlijk echt een blamage. Dan ga je wel af als stamboek vind ik.
Hoe kan zoiets gebeuren vraag ik me af en als het dan gebeurt, waarom komen ze daar pas zo laat achter?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:01

waarschijnlijk gewoon een mix up tijdens de opfok/transport etc van opfok naar huis, beurt wel eens. zeker met flinke groepen vossen en bruines
of op de veiling waar de kleine is verkocht indertijd
dat ze er nu achter komen is eigenlijk een beetje logisch, hij verscheen op een evenement waar zijn DNA gecontroleerd werd .
Als je gewoon denkt en er van uit gaat dat het paard wat je hebt staan het paard is wat je denkt dat het is ga je niet voor de hell of it DNA testen doen ..

ach ja, het is en blijft nu eenmaal mensen werk, dan komen foutjes wel eens voor. Uiteindelijk maakte het voor de goedkeuring niet uit , dus vallen de gevolgen mee voor de eigenaar

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:51

Sonja_vR? DUs jij zegt gewoon dat het helemaal het verkeerde paard is? Dus het is volgens jou Believe me niet?
Dan zou zijn moeder lijn ook niet moeten kloppen ;)

Dat lijkt me wel erg vreemd, niet?
Ik denk dat er gewoon rietjes verwisseld zijn, tijdens KI.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:35

Fijn dat ze er achter zijn gekomen en dat de echte vader ook aan de eisen voldoet, zodat Believe me ggk kan blijven.

Lijkt mij ook gewoon een gevalletje van verwisselde buisjes/rietjes, aangezien Belissimo en Furst Grandios op hetzelfde station ter dekking staan.

LecyTinker

Re: Vader van Deense hengst Believe me is Fürst Grandios

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:59

lijkt mij ook weer een gevalletje van verwisseld rietje.
Ik moet wel zeggen dat het me nu toch wel enorm doet verbazen van hoeveel GGK hengsten er ineens naar boven komt dat Paps, toch eigenlijk niet Paps is!
Er moeten toch wel HEEL erg veer verstrooide k.i.-rietjes rondbrengers rondlopen op de wereld, want het gebeurd me toch net IETS te vaak.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:09

bij ons wilde een klant met oo seven dekken omdat hij geen vossen geeft en wat kwam er uit....een vos.toen hebben wij aangeraden om het te laten onderzoeken.was het een jazz veulen.het gebeurd heel erg vaak.er zijn nog zoveel paarden waarvan de mensen het niet weten.wij kwamen er dan toevallig achter omdat het een vos was.was het een bv. bruine geweest hadden we het nooit geweten.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:09

Ik vind het toch apart. Een misverstand kan gebeuren, maar dit is al de zoveelste!
Ze hebben geluk dat er toch een interessante hengst achter zit :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:19

Fijn dat er evengoed een goede vader achterzat maar lijkt me toch wel even flink schrikken!
Suzanne: dat gebeurt toch in ieder stamboek, in ieder land?? Het is mensenwerk en mensen maken fouten. Het is vrij eenvoudig rietjes te wisselen of dat er dingen tijdens het transport per ongeluk verwisseld worden oid. Er zullen hier in NL en in alle andere landen zat paarden rondlopen die ook niet de vader hebben waar men vanuit gaat. Alleen wie laat er nou een DNA onderzoek doen??

't Lijkt me iig niet aan de orde dat het paard verwisseld is, dat lijkt me stug :+

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:22

Ik eiste in elk geval als fokker m'n dekgeld terug... ook al was m'n paard voor veel geld verkocht en ggk...

De hengstenhouder of tussenpersoon heeft niet geleverd waarvoor jij betaald hebt...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:24

Nouja hij heeft aan dit foutje wel een goedgekeurde hengst overgehouden!
Dus wat dat betreft was het meer gevalletje geluk bij een ongeluk.

En bovendien weet je niet waar het is fout gegaan, dus wie moet er voor opdraaien??

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:26

Dan nog blijft het een fout van de hengstenhouder...

Als jij een BMW koopt maar een Mercedes geleverd krijgt (waar je achteraf heel tevreden over bent), dat laat je toch ook niet zomaar gebeuren?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:33

Nee zal best, maar wie ga je de schuld geven dan?? Beetje kort door de bocht om maar de tussenpersoon ervoor op te laten draaien of de hengstenhouder. Je hebt geen idee wie de fout heeft gemaakt en zij hebben uiteraard ook geen idee, zoiets gaat per ongeluk en is nooit de bedoeling geweest.

Dusja, beetje dubieus in dit soort gevallen. En kom, wilde je nou echt die 1000 euro dekgeld op gaan eisen nu je uit dit foutje een paard hebt gefokt met een huidige waarde van een ton al dan niet nog veel meer?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:35

Je kan er niet om heen dat dit een fout is è.
En waar die fout gebeurd is kan je makkelijk genoeg zoeken.

Ik zou, als fokker, me toch serieus in het zak gezet voelen... dan mag het resultaat achteraf nog 200% meevallen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:39

Tuurlijk is het een fout en hopelijk gebeurt het niet meer, maar toch zou ik in dit geval de zaak iets genuanceerder willen bekijken, omdat het een ggk hengst heeft opgeleverd. :D
Kijk als je er nou een krom hert aan over had gehouden, ja, dan had ik het wel hard gemaakt, maar dan was je er waarschijnlijk niet achter gekomen omdat je niet bij ieder paard DNA onderzoek doet.

En bovendien zijn er al heel wat betrokken partijen 'af gegaan' in dit onderzoek/publicatie.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:42

Tja, mss dat je idd anders spreekt als je zelf in de situatie zit, maar wie weet heeft de fokker er zelf amper een sikkepit voor gekregen è ;)

In elk geval, ik denk dat als je dit aanklaagt je vanzelves je dekgeld terughebt... als je dat wilt uiteraard!

Al zou ik sowieso eerder voor Fürst Grandios gaan dan voor Bellisimo :D

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:53

Ja oke ik snap :D Maargoed, beter is maar gewoon te hopen dat dit soort fouten gewoon reduceerd worden tot het minimum.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:23

Ik heb er zelf ook eentje gekend waarvan ik me echt serieus heb afgevraagd of de vader wel de vader was. Maar er werd mij gezegd dat er een plukje haren was afgenomen met chippen en dat het dan gecheckt wordt, als het dus niet klopt had je bericht gekregen. Weet iemand of dit inderdaad zo werkt? Wordt met chippen dat plukje haar gecheckt of puur opgeslagen en niks mee gedaan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:32

Suzanne F. schreef:
Ik heb er zelf ook eentje gekend waarvan ik me echt serieus heb afgevraagd of de vader wel de vader was. Maar er werd mij gezegd dat er een plukje haren was afgenomen met chippen en dat het dan gecheckt wordt, als het dus niet klopt had je bericht gekregen. Weet iemand of dit inderdaad zo werkt? Wordt met chippen dat plukje haar gecheckt of puur opgeslagen en niks mee gedaan?

Bij het KWPN checken ze niet. Dat weet ik heel zeker.

Ik hoor de hele tijd rietjes, maar rietjes is diepvries en die worden allemaal tegelijk bedrukt met de naam van de hengst bij het invriezen.

Bij vers sperma zijn het buisjes waar met een stift of stickertje de naam van de hengst op gaat. Gewoon kwestie van controleren dus.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:34

dat laatste suzanne F. het word bewaard en evt later gebruikt...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:36

Ok dus het wordt niet automatisch gecheckt met chippen? Dat plukje manen is puur voor opslag?

Dan twijfel ik zeer zeker aan de juistheid van die vader. Maar het paard is niet van mij dus ik kan het zelf niet laten nakijken.
Zal het nog eens voorstellen. Maar goed, het verandert niks meer natuurlijk. Paard verandert er niet door.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 20:23

Voor zover ik weet checken ze die haren/dna bij het kwpn steekproefsgewijs, kan mij trouwens ook niet voorstellen dat ze al die haren van 10.000 veulens per jaar heel lang bewaren :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:21

Ik vind wel dat ze van merries waarmee gefokt wordt en zéker van hengsten de DNA-controle moeten verplichten..

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:30

s0173957 schreef:
Ik vind wel dat ze van merries waarmee gefokt wordt en zéker van hengsten de DNA-controle moeten verplichten..

Helemaal mee eens!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:35

s0173957 schreef:

Van de goedgekeurde hengsten wordt het DNA ook gecontroleerd.