Eventing ruiters willen afschaffing breekpenstrafpunten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Eventing ruiters willen afschaffing breekpenstrafpunten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 14:15

www.horses.nl

Honderden eventers hebben verzocht om het schrappen van de regel waarbij een combinatie strafpunten krijgt wanneer een breekpen wordt gebroken. De pennen zijn op sommige cross-country hindernissen aangebracht en breken bij een bepaalde hoeveelheid kracht. Ze zijn bedacht om ernstige ongelukken te voorkomen. Standaard levert het breken van een pin 21 strafpunten op.

Het verzoek van de ruiters heeft bijna 300 reacties vergaard en wordt volgende week voorgesteld aan de FEI. Een van de reacties is van Stuart Higgins, tweester eventer: “Het is alleen eerlijk om strafpunten te geven voor een gebroken pin, als de pin bij elke aanraking van de hindernis vervangen wordt.”
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 19-05-12 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zin aangepast

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:02

Citaat:
breken wanneer bij een bepaalde hoeveelheid kracht.

Die zin loopt niet. Verder vind ik dat ze wel een punt hebben als het paard gewoon door kan. Ik zou zeggen: verminder het aantal strafpunten, want zo heftig toucheren dat de pen breekt moet wel meewegen in je score.

diddletje

Re: Eventing ruiters willen afschaffing breekpenstrafpunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:18

Hoeveel kracht kan er eigenlijk op zo'n pin komen te staan? hebben we het dan over toucheren of er goed zwaar inklappen?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:24

zo'n pin breekt pas echt als er flinke kracht op komt! (wel kan het uiteraard zijn..dat er eerder haarscheurtjes komen door combinatie's die hem al eerder flink aangeraakt hebben) dus wat dat betreft snap ik de combinatie's wel dat een breekpin zwakker wordt naarmate hij vaker aangeraakt wordt....en dus minder eerlijk is om als uitgangspunt te nemen breken ja/nee

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:58

Het is inderdaad wel zo eerlijk die pin bij iedere aanraking te vervangen. Verder mogen strafpunten hiervoor wat mij betreft mooi blijven staan

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:01

Juut schreef:
Het is inderdaad wel zo eerlijk die pin bij iedere aanraking te vervangen. Verder mogen strafpunten hiervoor wat mij betreft mooi blijven staan

Duur grapje en gaat ook teveel tijd kosten.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:06

Dan is dit domweg geen eerlijke strafpunten-verdeling. De eerste ruiter komt een stuk makkelijker weg met aanrakingen, dan de laatste ruiter

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:11

True, maar zo heftig toucheren zou eigenlijk wel moeten worden bestraft vind ik. Een alternatief zou zijn om hindernisjury's in te zetten, maar dat wordt een helse klus...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:16

practische toepasbarheid is uiteraard onmogelijk (veelste duur en onbegonnen werk)

echter ik ben ook van mening dat op het moment dat je paard al zo hard zo'n hindernis ramt..je al niet goed bezig bent (immers in de springsport geld ook als jij de balk flink raakt..valt ie er wel af...), dus die strafpunten mogen wat mij betreft ook blijven staan.

de pin breekt immers niet als jij die boomstam niet aanraakt ;) en wellicht zorgen deze strafpunten er ook voor dat de sport veiliger word (doordat misschien ruiters voorzichtiger gaan rijden) en als jij dan als laatste rijd dan heb je misschien wel een beetje pech..

echter als jij een dressuurproef rijd op een gras veld en het regent..dan ben jij ook meer de sjaak dat als je als startnummer 20 moet ipv 1............

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:00

s6801881 schreef:
True, maar zo heftig toucheren zou eigenlijk wel moeten worden bestraft vind ik. Een alternatief zou zijn om hindernisjury's in te zetten, maar dat wordt een helse klus...

Die zitten er toch al bij elke hindernis :Y) moeten ze alleen wel verstand van zaken gaan hebben en dat is nou niet altijd te eisen van de schaarste groep vrijwilligers die het mogelijk maakt om nog op zulke wedstrijden te kunnen startten.. :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:03

vera_pino schreef:
s6801881 schreef:

Die zitten er toch al bij elke hindernis :Y) moeten ze alleen wel verstand van zaken gaan hebben en dat is nou niet altijd te eisen van de schaarste groep vrijwilligers die het mogelijk maakt om nog op zulke wedstrijden te kunnen startten.. :j

Dat zijn geen mensen die verstand hebben van jureren ;) Over het algemeen zijn het welwillende vrijwilligers zonder voldoende achtergrond om op een faire manier te jureren. Dus je zal voldoende mensen moeten gaan opleiden om hindernisjury te worden, en daarna moet je ze gaan betalen om hun werk te doen. Kortom een helse (en dure) klus!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:19

Als je mijn post leest, zie je dat je mijn woorden herhaald. Ik had het alleen nogal kort door de bocht geschreven.

Nu heten die mensen die hun vrije dag opofferen om daar in weer en wind op een stoeltje in een open veld te gaan zitten ook al hindernisJURY. Ze worden geïnstrueerd waar ze op moeten letten etc. Geen mensen met het papiertje zoals we dat in de dressuur en springdisciplines kennen maar wel degelijk mensen die beoordelen naar wat ze zien en dus jureren. Zie het als niv1 terwijl de dressuurjury's op niv. 4 zitten.

Desondanks heb ik er nog nooit van gehoord. Deze pinnen gebruiken ze voornamelijk in Engeland etc. De breekboom is een Nederlandse uitvinding en daar betalen de deelnemers gezamelijk voor als je hem mocht slopen. Staat niets in de regelementen over strafpunten bij het kapot rijden van die dingen.

Het verschilt overigens in functie of je breekbomen hebt of de hindernissen met een safety-pin.
Voor de geïntresseerde is dit de link naar de website met veel info over de verschillende veiligheidshindernissen
http://eventingsafety.wordpress.com/

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:08

Laten ze zich verdiepen in systemen die de hindernissen zo veilig mogelijk maken

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:26

Ik zie niet in waarom je strafpunten zou moeten krijgen als je een breekboom breekt.
Punt een is het inderdaad niet eerlijk als je de pennen niet vervangt. Maar na elke aanraking vervangen is ook niet haalbaar.
Punt twee is het toch juist de bedoeling dat de hindernissen bij eventing zo zwaar en stevig zijn dat het paard erop af kan zetten als dat nodig is. Dat is toch juist de charme van de sport...

Connemaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:15

Natuurlijk wel goed bedacht die pin, om ongelukken (heftige) te voorkomen.
Maar het zijn nogal veel strafpunten voor een heel pin.
Afschaffen hoeft van mij niet omdat je wel pas met veel kracht de pin breekt maar toch vind ik dat ze wel de strafpunten mogen verminderen,
zeker als het paard na het breken van de pin nog helemaal in orde is.
Nou ben benieuwd wat er hiermee gedaan word!
Mvg.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:08

Ik vind het vreemd dat er in eventing strafpunten voor toucheren (al dan niet breken) worden gegeven. Kenmerkend voor deze sport is toch dat de hindernissen vast zijn en dat het raken van een hindernis geen strafpunten oplevert?

Aurora3 schreef:
Punt twee is het toch juist de bedoeling dat de hindernissen bij eventing zo zwaar en stevig zijn dat het paard erop af kan zetten als dat nodig is. Dat is toch juist de charme van de sport...
Inderdaad.

Ik ben benieuwd over welk land en/of welk nivo dit gaat...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:31

Connemaraa schreef:
Natuurlijk wel goed bedacht die pin, om ongelukken (heftige) te voorkomen.
Maar het zijn nogal veel strafpunten voor een heel pin.
Afschaffen hoeft van mij niet omdat je wel pas met veel kracht de pin breekt maar toch vind ik dat ze wel de strafpunten mogen verminderen,
zeker als het paard na het breken van de pin nog helemaal in orde is.
Nou ben benieuwd wat er hiermee gedaan word!
Mvg.

Als het paard daarna niet in orde is wordt deze afgekeurd bij de keuring na de cross en doe je sws niet mee mee in het klassement.