Heel bijzonder: paard krijgt spontaan tweeling in Noordlaren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 08:47

Citaat:

HAREN – Op 17 mei is er op stal Dikkema in Noordlaren een tweeling bij een paard geboren. Dit is er bijzonder omdat dat bijna nooit goed gaat.

‘Fokken is gokken,’ zei Annie Dikkema ooit. Dit keer is er erg goed gegokt: bij paardenfokkerij Dikkema in Noordlaren is een tweeling geboren. Heel bijzonder.

Annie Dikkema: “Het komt haast niet voor dat het goed gaat als een paard een tweeling krijgt. Voor ons was het een hele verrassing. Beide veulens zijn gezond geboren. ”

Trots

Moeder Sicemny kan trots zijn. De kans op de gezonde geboorte van een tweeling is bij paarden maar 0,5%. De placenta van een paard is er niet op gebouwd om een tweeling te krijgen.

Bij de zwangerschap van een paard is rond een maand of 7 de behoefte van elk veulen zo groot, dat een placenta die maar de helft van het baarmoederoppervlak heeft, niet meer genoeg voedingsstoffen kan leveren aan het veulen. Daardoor gaat het meestal mis. Een klein wonder in Noordlaren dus.

Nu nog een naam

Hoewel Dikkema al ruim de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt zet ze het bedrijf voort. Ooit was het een melkveehouderij, maar sinds ze er alleen voorstaat heeft ze zo’n 25 paarden en staat bekend als een heel goede fokkerij.

Ieder voorjaar zijn er dus wel paarden zwanger, maar dit heeft Dikkema nog nooit eerder gemaakt: “We gaan nu maar eens denken over toepasselijke namen.”

Bron: http://www.harenerweekblad.nl/nieuws/78 ... oordlaren/

Bijzonder he! Dit is vlak bij waar ik woon, dus ik vond het wel leuk om even op bokt te plaatsen. :)

Set_Elkol

Re: Heel bijzonder: paard krijgt spontaan tweeling in Noordlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:30

ik vind het ook heel leuk! (maar ik woon ook in de buurt :D) ben wel benieuwd naar een foto

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:30

Het is altijd heel bijzonder als er een tweeling gezond geboren wordt. Erg leuk!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:33

Ha ha die titel. Lijkt net of de merrie onbevlekt ontvangen was :-).

Maar heel leuk voor de fokker, gelukkig was alles goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:34

Fokken is gokken, maar niet op het punt van tweelingdracht. Als er na de dekking een scan was gemaakt was de tweelingdracht ontdekt en had het niet zover hoeven te komen.

Dat ze alletwee goed ter wereld zijn gekomen is idd bijzonder. Ik hoop voor de fokker dat het ook goed mag blijven gaan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 20:34

Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:35

Wat leuk! Doen ze ook aan kraambezoek? Het is een halfuurtje fietsen voor mij :P Ontzettend fijn dat het voor hun goed heeft uitgepakt, zoals het artikel al aangeeft komt een tweelingdracht zelden voor veulens en moeder tot een goed eind.

Overigens pakt een goede DA dit wel op op een scan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:36

Wat leuk! :D

Toch altijd bijzonder als 't goed gaat! :) Ben benieuwd naar nog meer foto's!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 20:38

Geen idee of ze aan kraambezoek doen, lijkt me wel gaaf, dan stap ik ook op de fiets. :))

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:40

Had gisteren ook al een foto gezien. Mijn nichtje werkt bij annie op de boerderij. Was bij mij ook al de vraag: bewust laten komen of een verrassing? Een hele grote verrassing dus. Mijn nichtje zit hier ook op bokt, maar volgens mij niet meer actief in het posten

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:42

gaaf zeg,goed dat het goed gegaan is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:42

Cassidy schreef:
Fokken is gokken, maar niet op het punt van tweelingdracht. Als er na de dekking een scan was gemaakt was de tweelingdracht ontdekt en had het niet zover hoeven te komen.

Dat ze alletwee goed ter wereld zijn gekomen is idd bijzonder. Ik hoop voor de fokker dat het ook goed mag blijven gaan.

Ja jammer helaas maar die vlieger gaat niet altijd op.

Mijn eerste merrie heeft een tweeling verworpen. 2 keer gescand en 2 keer gemist.

Ik ben met je eens dat je altijd zou moeten scannen na dekking want meestal haal je ze er wel uit.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:43

Wat fijn dat het allemaal goed lijkt met de veulens.
Wat scannen betreft: wij kregen vorig jaar onverwacht een tweeling. Beide zijn redelijk gezond ter wereld gekomen, maar helaas moesten ging het met 1 veulen toch niet goed en hebben we die na een paar dagen in moeten laten slapen. Onze merrie was maar liefst 3 keer gescand, door 2 verschillende veeartspraktijken en allen hebben niets gezien. De merrie heeft zich niet anders dan anders gedragen en de veulens zijn 1,5 week te vroeg geboren............
Men zegt dat alle veeartsen in hun loopbaan 1x een tweeling over het hoofd zien bij het scannen.................dus ook een scan zegt niet alles..........wel veel!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:44

Wij hadden dit jaar ook een tweeling, spijtig genoeg bij de geboorte alletwee overleden... wel volgroeid trouwens!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:46

oef dat kan nog weleens grenzen aan land mijn paard, zal morgen eens checken. HEbben ze er 1 haf staan, en al een stuk of 5 veulens lopen weggetje tegenover de rijschool daar?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:48

Zo wie zo een haf. Dat is die van mijn nichtje dan. Ook al een aantal veulens en geloof een heleboel paarden. Enters, twenters en de rest hahah. Vorig jaar stonden er 2 haflingers maar ze heeft er een verkocht

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:51

Dan kan het niet missen, als ze morgen al buiten lopen zal ik checken! Leuk dat stuiterende grut

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:52

wat mooi dat ze er beide uit zijn, en maar hopen dat het gezonde paarden worden. <3
Op sport horses staat ook een gezonde 2 ling te koop.Gelukkig loopt het niet altijd slecht af. :D

anous123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:16

de fokker van de tweeling is mijn oma, kom er dus elke dag.
er is 2 keer een scan gemaakt maar de veearts heeft het niet gezien.
zie links voor foto's.

F:\DCIM\.thumbnails\11-56C7BC18-1272807-960.jpg
F:\DCIM\.thumbnails\10-4AD5CFBF-1186777-960.jpg

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 11:44

Wat leuk Anous123! Wij kunnen de foto's helaas niet zien zo. Daarvoor moet je even naar een site gaan als www.tinypic.com en dan de linkjes even hier plaatsen. :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:56

Wat een ophef komt aardig vaak voor. En is in mijn ogen gewoon door niet opletten van fokker.
Eem beetje fokker laat op tweelingdracht controleren en als er 2 opzitten meestal 1 afknijpen. Dit zorgt voor minder risico's bij geboorte.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:17

colette_007 schreef:
Wat een ophef komt aardig vaak voor. En is in mijn ogen gewoon door niet opletten van fokker.
Eem beetje fokker laat op tweelingdracht controleren en als er 2 opzitten meestal 1 afknijpen. Dit zorgt voor minder risico's bij geboorte.

Door jouw ogen , dan zou ik maar een heldere blik gaan proberen :+ Het is toch vaak de schuld van de dierenarts die een 2-ling mist. Je gaat niet meer met je paard dekken zonder eerst te scannen en na de insiminatie ga je weer scannen en later op 2 of 3 mnd ga je nog een keer scannen. Hebben wij ook gedaan en nog een 2 ling.
Iedereen weet dat een 2 ling niet gewenst is, dus jouw uitleg slaat nergens op.
Dus niet dommen dingen gaan roepen hier. :(

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:27

colette_007 schreef:

Lekker kort door de bocht, weet je hoe vaak een tweeling dracht gemist wordt op de scan? Je kunt het niet altijd goed zien en soms zelfs helemaal niet. Dus ga lekker weer de Penny lezen i.p.v. uitspraken doen die kant noch wal raken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:27

Haha natuurlijk kan een da dat missem maar om er gelijk nieuws van te maken.... Ken elk jaar wel 1 of 2 paarden van kennisen die een levende tweeling geven. ?
Dus zo "dommen" opmerking is het niet geloof ik
Edit zie van wie het commentaar isdus demk niet dat we eruit gaan komen ;)

Maargoed natuurlijk is een veulem/of 2 mooi. Maar km het direct als nieuws te bestempelen ;)