Duidelijkheid btw-tarief bij levering paarden vanaf 1 juli

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Duidelijkheid btw-tarief bij levering paarden vanaf 1 juli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 11:55

www.sectorraadpaarden.nl

De Sectorraad Paarden is er in geslaagd duidelijkheid te krijgen over het btw-tarief bij de levering van paarden vanaf 1 juli 2012. Per 1 juli 2012 treedt de al eerder aangekondigde wetswijziging in werking waardoor niet meer voor alle paarden het verlaagde btw-tarief (6%) geldt. Dit is het gevolg van beslissingen van het Europese Hof van Justitie tegen Nederland, Duitsland en Frankrijk. Volgens het Europese Hof is het verlaagde btw-tarief voor alle paarden in strijd met de Europese richtlijnen.

De Sectorraad Paarden (SRP) zet zich al enkele jaren in om de (handels-)belangen van de Nederlandse paardenhouderij zoveel mogelijk veilig te stellen. De inzet is om in Nederland het 6%-tarief zoveel mogelijk te behouden en daarbij alle mogelijkheden te benutten die de Europese richtlijnen bieden. Door intensief contact met de politiek, het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst is een goed resultaat bereikt.

Op 1 juli 2012 treedt de nieuwe wetgeving in werking. Toch is er nog geen volledige duidelijkheid en zekerheid over de precieze uitwerking in de praktijk. Dit omdat de Europese Commissie zich nog niet heeft uitgesproken over de Nederlandse interpretatie van de Europese richtlijn. Om zoveel mogelijk problemen in de praktijk te voorkomen, heeft het Ministerie van Financiën/Belastingdienst (op aangeven van de SRP) een tijdelijke overgangsregeling uitgebracht. Deze overgangsregeling gaat in op 1 juli 2012 en geldt totdat de Europese Commissie zich heeft uitgesproken. Het is niet te zeggen wanneer dat het geval zal zijn.

De overgangsregeling per 1 juli 2012 houdt in dat het 6%-tarief niet meer voor alle paarden geldt, maar wel blijft gelden voor:

- de leveringen van slachtpaarden;

- de leveringen van paarden tot en met de leeftijd van vier jaar;

- de leveringen van paarden die hoofdzakelijk zijn bestemd voor het fokken (fokmerries en dekhengsten);

- de dienst bestaande uit het opfokken van paarden van derden.

Voor de levering van alle andere paarden geldt het 19%-tarief. Ook is bepaald dat fok- en opfokbedrijven gebruik kunnen blijven maken van de btw-landbouwregeling.

De Sectorraad Paarden organiseert op 4 juni (13.30 – 15.30 uur, Ermelo) en 11 juni (19.30 – 21.30 uur, Deurne) bijeenkomsten om uitleg te geven over de consequenties en mogelijkheden van de nieuwe wetgeving. Aanmelden kan door het sturen van een e-mail naar info@sectorraadpaarden.nl. Toegang is gratis.

Dees

Re: Duidelijkheid btw-tarief bij levering paarden vanaf 1 juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:06

Zo.
Nu nog 19%, vanaf 1 oktober 21% BTW.
Dat is toch wel een klap in het gezicht van de paardenhandelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:18

Dees schreef:
Zo.
Nu nog 19%, vanaf 1 oktober 21% BTW.
Dat is toch wel een klap in het gezicht van de paardenhandelaar.

Ik neem aan dat zij dit wel doorberekenen in de verkoopprijs.

Verder gaan bijna alle BTW tarieven omhoog, als ik het akkoord moet geloven, dus dit zat er wel aan te komen.
Zonde.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:22

De paardenkoper kan goedkoper bij de particulier terecht (0% btw).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:36

Dees schreef:
De paardenkoper kan goedkoper bij de particulier terecht (0% btw).

Dat is waar, maar dat is nu natuurlijk ook al zo. Ik 'troost' me maar met de gedachten dat vele btw tarieven omhoog gaan en dat dit dus niet na kon blijven.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:38

misschien een stomme vraag, geld de 6% btw ook voor paarden die zadelmak of afgericht moeten worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:36

Nee, dat is een dienstverlening welke fiscaal gezien niet zoveel te maken heeft met de levering van een agrarisch goed. En dus is het beleren belast met 19%.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:30

wat zullen er dan plots veel fokmerries en hengsten voor de fokkerij aangeboden worden. Hoe kan dit in godsnaam nagegaan worden. Zo kan iedere merrie wel voor de fokkerij verkocht gaan worden..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:08

paardenhandel lag nog niet genoeg op zn gat zeker, dat ze dit juist nu invoeren......

Maar goed: ik vraag me dat bij meerdere bezuinigingsplannen af of de ministers wel verder kunnen denken dan hun neus lang is: aan de ene kant zeuren dat burgers hun hand op de knip houden en zo de economie niet los komt, maar aan de andere kant ervoor zorgen dat vaste lasten alleen maar nog meer de pan uitstijgen, zodat burgers alleen maar nog meer de hand op de knip zullen houden.

Bewijst maar eens eens te meer dat langetermijndenken niet nodig is binnen de politiek(blijkbaar) om maar te zwijgen over enige intelligentie als vereiste om een land te mogen regeren /zucht

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:02

Dees schreef:
Nee, dat is een dienstverlening welke fiscaal gezien niet zoveel te maken heeft met de levering van een agrarisch goed. En dus is het beleren belast met 19%.

Een paard africhten/zadelmak maken wordt wel met 6 % belast. (ik geloof omdat het noodzakelijk is voor het nut/gebruik van het paard o.i.d.) Andere trainingen daarentegen worden wel met 19% belast :)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:24

In Belgie is het altijd zo geweest, 21% BTW.
En ik denk niet dat er een onderscheiding wordt gemaakt tussen fokpaarden, veulens enz, wel voor slachtpaarden denk ik.
Een dekgeld is zeker 21%, dat ben ik ook zeker van, want heb toen vanuit NL de sperma laten komen, want 210€ ipv 60€ op 1000€ dekgeld is wel veel!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:35

Nederland kan niet anders. Dit is bepaald door de EU dat het verhoogde tarief zou moeten gelden. Oorspronkelijk zou alleen het verlaagde tarief gelden voor slachtpaarden en paarden die in de landbouw worden gebruikt. Nu wordt er dus meer onder het verlaagde tarief gestopt dus al met al is dit niet verkeerd.